Ο κλάδος της ομορφιάς, σήμερα, είναι όσο ποτέ ανταγωνιστικός! Καθώς το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί, και όλοι σχεδόν αναζητούν περισσότερη αξία με τα ίδια ή και με λιγότερα χρήματα, οι επιχειρήσεις ομορφιάς πρέπει να είναι ένα βήμα μπροστά για να μπορέσουν να ανταποκριθούν. Ο κάθε επιχειρηματίας ομορφιάς καλείται σήμερα να προσδιορίσει τον λόγο ύπαρξής του στον κλάδο, να εντοπίσει τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα και να επωφεληθεί από αυτά. Με αυτό μου το άρθρο, θα ήθελα να σας γνωρίσω 8 βασικές επιχειρηματικές τακτικές, που μπορείτε άμεσα να χρησιμοποιήσετε στην επιχείρησή σας και ταιριάζουν στα σημερινά νέα δεδομένα.
Πρώτη δημοσίευση: Μαϊος 2012 στο περιοδικό Les Nouvelles Estetiques & Spa.
Το άρθρο αυτό είναι καθαρά εκπαιδευτικό και δεν παρέχει συμβουλές για επενδύσεις ή σίγουρο κέρδος. Χρειάζεται μελέτη, στρατηγική και επιμονή για την επιτυχία. Μην ξεχνάτε, πως κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και χρειάζεται εξατομικευμένη προσέγγιση, γι’ αυτό και πάντα ενδείκνυται η συμβουλή ειδικών.
1. Κατασκευάστε μια ιστοσελίδα! Ουσιαστικά, η ιστοσελίδα είναι μια “πόρτα” που ανοίγει μια επιχείρηση σ΄ ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού. Μια ιστοσελίδα για να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο επικοινωνίας και προώθησης πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες. Αρχικά το περιεχόμενο είναι πολύ σημαντικό. Πρέπει να σκεφτείτε σε ποιόν μιλάτε, τι πληροφοριακές ανάγκες τους θέλετε να καλύψετε, πώς θα απαντήσετε σε αυτές τις ανάγκες και πώς θα τονίσετε τα στοιχεία που σας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό. Μην ξεχνάτε ότι πρέπει αλλάζει εύκολα το περιεχόμενο από εσάς, ώστε να το ανανεώνετε μόνοι σας και συχνά. Το internet απαιτεί συχνή ροή ενημέρωσης και αλλαγής των πληροφοριών. Μην ξεχνάτε να μαζεύετε τα emails των επισκεπτών σας (πάντα με την άδειά τους και την ενημέρωση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την τήρηση αρχείου) γιατί θα σας βοηθήσει να επικοινωνήσετε τα νέα σας εύκολα και οικονομικά στο μέλλον. Βέβαια, η κατασκευή της ιστοσελίδας και η συχνή ενημέρωσή της είναι μόνο η αρχή. Για να λειτουργήσει ως εργαλείο προώθησης πρέπει να κάνετε Internet Marketing. Δύο πολύ σημαντικές τεχνικές του Internet Marketing είναι το S.E.O. (Search Engine Optimization) και τα Adwords. Σαφώς όμως η επένδυση σ’ αυτές τις δυο τεχνικές έχει να κάνει με τον στόχο για τον οποίο δημιουργήσατε την ιστοσελίδα σας. Για παράδειγμα, δεν έχουν εφαρμογή σε μικρές περιφερειακές πόλεις, καθώς η ζώνη πελατείας είναι τοπική.
2. Ρωτήστε τους πελάτες σας! Είναι σημαντικό να μάθετε τι γνώμη έχουν για εσάς, τι τους αρέσει, τι θα άλλαζαν ή τι θα περίμεναν περισσότερο από εσάς. Η κατάλληλη μέθοδος είναι μέσω ενός ερωτηματολογίου ή με σωστά μελετημένες κατ’ ιδίαν συζητήσεις! Οι έρευνες ικανοποίησης πελατών είναι ένα αναπόσπαστο εργαλείο του μάρκετινγκ. Ζώντας στην εποχή του υψηλού ανταγωνισμού η έρευνα αγοράς αποκτά όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η συστηματική συλλογή και ανάλυση δεδομένων, τα οποία πηγάζουν από τον κατάλληλο σχεδιασμό και εκπόνηση ερευνητικής μελέτης στον τομέα της καταναλωτικής συμπεριφοράς θα σας δείξουν πολύ ενδιαφέροντα και σημαντικά πράγματα για τις υπηρεσίες που προσφέρετε και για τις συνεχόμενες αλλαγές στην καταναλωτική διάθεση. Μην σας τρομάζει να ακούσετε την γνώμη των πελατών σας. Θα σας βοηθήσει να γίνετε καλύτεροι σ’ αυτό που προσφέρετε και ουσιαστικά να ικανοποιήσετε ακόμα περισσότερο τους πελάτες σας και να τους κάνετε ακόμα πιο πιστούς στην επιχείρησή σας.
3. Να είστε γεμάτοι ενθουσιασμό! Είναι σημαντικό να αγαπάτε αυτό που κάνετε, και κάθε μέρα να δίνετε τον καλύτερο εαυτό στην εργασία σας. Κάθε επαφή με κάποιον πελάτη είναι και διαφορετική. Οι υπηρεσίες από την φύση τους δεν τυποποιούνται καθώς η διάθεση του πελάτη και η δική σας σε συνδυασμό με την χημεία μεταξύ σας αλλάζει συνέχεια. Ο ενθουσιασμός και η αγάπη για την δουλειά σας είναι μεταδοτικά συναισθήματα! Αν πραγματικά λάμπετε στο κάθε σας ραντεβού θα ανταποκριθεί και ο πελάτης αντίστοιχα. Θα είναι πιο δεκτικός, θα ακούει περισσότερο και θα μπορέσετε να του προτείνετε να “αγοράσει” κι άλλες υπηρεσίες που θα του ταίριαζαν. Σκεφτείτε κι εσείς πως η διάθεσή σας αλλάζει (ακόμα κι αν είστε θυμωμένοι) όταν κάποιος σας προσεγγίσει με ενδιαφέρον και έκδηλη καλή διάθεση! Μην αγνοείτε ότι στην δική σας δουλεία χρησιμοποιείτε το “άγγιγμα” ως εργαλείο δουλειάς. Το άγγιγμα είναι μια ανθρώπινη ανάγκη για την οποία πασχίζουμε από τα πρώτες ημέρες της ύπαρξής μας ως έμβρυο στη μήτρα. Ένας από τους λόγους που το άγγιγμα έχει τόση δύναμη, είναι ότι μπορεί να επικοινωνήσει ένα μεγαλύτερο εύρος συναισθημάτων από ό,τι θα μπορούσαν να μεταφέρουν οι λέξεις και οι χειρονομίες. Ακόμα το παραμικρό άγγιγμα μπορεί να μεταδώσει άμεσα πολλά συναισθήματα. Ένα άγγιγμα συμπαράστασης από ένα χέρι στον ώμο, ένα χτύπημα στην πλάτη, μια αγκαλιά, μεταδίδουν πολλά και διαφορετικά συναισθήματα.
4. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πόσες επισκέψεις έχετε (γυναικείες/αντρικές), πόσες υπηρεσίες πραγματοποιήσατε (και ποιες), πόσοι νέοι πελάτες ήρθαν κλπ. Έτσι θα μπορέσετε να συγκρίνετε την απόδοση σας χρόνο με τον χρόνο (και αν υπάρχουν στοιχεία και με τα επίπεδα της αγοράς) και αναλόγως των αναγκών να προσαρμόσετε την στρατηγική σας. Για παράδειγμα αν δείτε ότι οι περιποιήσεις προσώπου είναι πτωτικές ίσως θα πρέπει να εστιάσετε τις ενέργειες μάρκετινγκ σας προς αυτήν την κατεύθυνση αν θεωρείτε ότι το δυνατό σας χαρτί είναι οι περιποιήσεις προσώπου ή σας φέρνουν περισσότερο τζίρο κ.ο.κ.! Γενικότερα με τα στατιστικά στοιχεία μπορείτε να αξιολογήσετε τους δείκτες παραγωγικότητας τους δικούς σας αλλά και των συνεργατών σας και να πάρετε στρατηγικές αποφάσεις για την βιωσιμότητα της επιχείρησής σας. Ακόμα τα στατιστικά μας δείχνουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία μας όπως και τους τομείς προς βελτίωση. Είναι ουσιαστικά ο Έλεγχος που παίρναμε στο σχολείο και βλέπαμε την πορεία και εξέλιξη μας.
5. Να έχετε όραμα! Είναι σημαντικό να γνωρίζετε για ποιο λόγο βρίσκεστε σ’ αυτή τη δουλειά. Τα δυνατά σας σημεία και που στοχεύετε. Η εσωτερική αναζήτηση και η απάντηση σε μερικά από τα αυτά ερωτήματα θα σας δείξει την δρόμο. Με το προσωπικό και επαγγελματικό σας όραμα θα μπορέσετε να εμπνεύσετε τον εαυτό σας και τους συνεργάτες σας και θα ξέρετε προς τα που είναι το “λιμάνι προορισμού” σας για να χαράξετε και την ανάλογη “πορεία”.
6. Μην δέχεστε ότι μειώνετε η δουλεία! H πιο συνήθης φράση που ακούγεται αυτές τις ημέρες είναι ότι η δουλειά και ο τζίρος μειώνονται. Λογιστικά αυτό συμβαίνει όμως η αλήθεια είναι μας δίνεται η δυνατότητα να μηδενίσουμε το κοντέρ και να ξεκινήσουμε από την αρχή. Οι καταναλωτές μας έχουν αλλάξει, έχουν άλλες ανάγκες, άλλες προτεραιότητες και φυσικά λιγότερα χρήματα να διαθέσουν στις υπηρεσίες μας. Δείτε το ποτήρι μισογεμάτο και σκεφτείτε τρόπους για να προσεγγίσετε αυτούς τους καταναλωτές και να τους κάνετε δικούς σας. Πάντα υπάρχει τρόπος, όχι απαραίτητα δαπανηρός. Χρειάζεται σωστή σκέψη ευελιξία, ανοιχτά μάτια και αυτιά και να αφουγκράζεστε ότι συμβαίνει γύρω σας ώστε να το εντάξετε στην επιχείρησή σας και να είστε πάντα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Η δουλειά σας δεν μειώνεται, τροποποιείται σε σχέση με ότι είχατε συνηθίσει.
7. Ανταμείψτε τους πελάτες σας! Σήμερα όσο ποτέ, πρέπει να διατηρήσουμε τους πελάτες μας και να μην τους χάσουμε. Η ανάγκη για επιβράβευσή τους είναι αναγκαία. Όλες οι καταναλωτικές έρευνες μας έχουν δείξει πως οι καταναλωτές επιθυμούν να πληρώνουν λιγότερα και να λαμβάνουν περισσότερα. Ακόμα έχουν δείξει πρόθεση να επιβραβεύονται με τις αγορές τους. Ίσως, τώρα από πότε, να είναι ανάγκη να τους σκεφτείτε και με διάφορους μηχανισμούς να τους ανταμείψετε για την επιλογή τους να αγοράζουν τις υπηρεσίες σας. Το “δέσιμο” του πελάτη με την επιχείρηση είναι πολύ σημαντικό καθώς μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη συχνότητα αγορών, σε αύξηση του καλαθιού αγοράς και στο ουσιαστικότερο σε μεγαλύτερη πιστότητα!
8. Δικτυωθείτε! Οι περισσότερες επιχειρήσεις ομορφιάς είναι τοπικές. Απευθύνονται λοιπόν στην περιοχή τους και ίσως στις γειτονικές περιοχές. Είναι καλό να δικτυωθείτε με άλλες (διαφορετικές από εσάς) επιχειρήσεις της περιοχής και να δημιουργήσετε αμοιβαίες κερδοφόρες σχέσεις συνεργασίας. Δώστε κίνητρο στους άλλους επιχειρηματίες να σας στείλουν πελάτες και κάντε το κι εσείς. Είναι ένας εύκολος και οικονομικός τρόπος να προσελκύσετε κόσμο. Πολλές φορές τέτοιες συνεργασίες έχουν αποτύχει. Το μυστικό της επιτυχίας όμως, κρύβεται στην αμοιβαία κατανόηση και αλληλοϋποστήριξη των επιχειρηματιών, γι αυτό κάντε καλή επιλογή πριν προσεγγίσετε ένα γείτονα επιχειρηματία. Η ενέργεια, για να πετύχει, πρέπει να γίνει σωστά και ολοκληρωμένα όπως ορίζουν οι κανόνες του Μάρκετινγκ Δικτύωσης.
Καλή σας Επιτυχία!
Πρώτη δημοσίευση: Μαϊος 2012 στο περιοδικό Les Nouvelles Estetiques & Spa.