Το επιχειρείν δεν είναι πάντα πόλεμος. Κάποιες φορές είναι ανταρτοπόλεμος.
![Γνωρίστε το αντάρτικο μάρκετινγκ.](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2022/10/guerilla.jpg)
Γνωρίστε το αντάρτικο μάρκετινγκ.
Από την Investopedia:
“Το αντάρτικο μάρκετινγκ είναι η τακτική κατά την οποία μια εταιρεία χρησιμοποιεί ανορθόδοξους τρόπους προκειμένου να προωθήσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Διαφέρει από το παραδοσιακό μάρκετινγκ, καθώς συχνά βασίζεται στην προσωπική αλληλεπίδραση, έχει μικρότερο προϋπολογισμό και δεν διαδίδει το επικοινωνιακό μήνυμα μέσω εκτεταμένων εκστρατειών media”.
Πιθανόν να γνωρίζατε το παραπάνω. Γνωρίζετε όμως με ποιο τρόπο το αντάρτικο μάρκετινγκ (στα αγγλικά guerrilla, προφέρεται “γκερίλα”) μπορεί να βοηθήσει τους στόχους της επιχείρησής σας; Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί κάποιες χρήσιμες συμβουλές και κάνετε το αντάρτικο μάρκετινγκ να δουλέψει για εσάς.
Οριοθετήστε το κοινό σας
Μπορεί να είναι αντάρτικο, αλλά δεν παύει να είναι μάρκετινγκ. Εάν ασχολείστε με βρεφικά είδη και η καλύτερη ιδέα αντάρτικου μάρκετινγκ που είχατε είναι να δώσετε δωρεάν πιπίλες στο πιο hot νυχτερινό στέκι της Μυκόνου έχετε σίγουρα μία καλή ιδέα, αλλά μία κακή εκτέλεσή της.
Να θυμάστε ότι το κοινό σας προηγείται και το αντάρτικο μάρκετινγκ ακολουθεί, και ποτέ το ανάποδο.
Μην αντιγράφετε
Ο πρώτος είναι πρώτος και ο δεύτερος είναι τελευταίος και καταϊδρωμένος. Μην προσπαθείτε να επωφεληθείτε από το guerrilla concept κάποιου άλλου για να προβληθείτε εσείς – το πιθανότερο είναι να στείλετε ακόμη περισσότερο κόσμο στον αρχικό δημιουργό, ιδίως αν δραστηριοποιείστε στον ίδιο τομέα.
Αν, για παράδειγμα, έχετε ταξιδιωτικό γραφείο, μην αναλώνεστε στο να βρείτε εσείς το επόμενο meme μετά το “Φθηνές διακοπές; Στη Λούτσα μας”. Είναι πιθανότερο να εκτεθείτε παρά να το βρείτε.
Μην παρασύρεστε από την ιδέα
Κάποιες φορές, μία ιδέα αντάρτικου μάρκετινγκ μπορεί να σας φανεί τόσο καλή που αδιαφορείτε για τα υπόλοιπα. Όμως τα υπόλοιπα μπορεί να περιλαμβάνουν τη φήμη της εταιρίας σας, την ιστορία της, την ικανότητά της να αντιδράσει στις συνέπειες μίας προχωρημένης αντάρτικης καμπάνιας και πολλά ακόμη, και δεν είναι καθόλου αμελητέα.
Πριν βάλετε το χέρι στην τσέπη για να χρηματοδοτήσετε μία guerrilla καμπάνια, βάλτε το χέρι στην καρδιά και ρωτήστε τον εαυτό σας αν εσείς και η εταιρεία σας, μπορείτε να την υποστηρίξετε.
Μην βάζετε ως στόχο το viral
Θυμάμαι ότι πριν περίπου 10 με 12 χρόνια, το σύνθημα σε κάθε τμήμα marketing ήταν “φέρτε μας ένα viral”! Όμως το viral απλά με σκοπό το viral είναι πολύ μακριά από αυτό που χρειάζεστε. Το ότι το guerrilla marketing είναι ανταρτοπόλεμος, δεν σημαίνει ότι πρέπει να αυτοπυροβολείστε στο πόδι, ξεχνώντας ή αγνοώντας όλους τους κανόνες της επικοινωνίας.
Το εκατοστό video με τις γιαγιάδες της Ηπείρου που ραπάρουν δεν πρόκειται να κάνει τη διαφορά για εσάς. Μην ψάχνετε και μη ζητάτε ένα “viral”.
Απαραίτητα call to action
Στην τηλεόραση υπάρχει ένα pack shot. Στο ραδιόφωνο, η φωνή του εκφωνητή. Στην αφίσα ένα λογότυπο. Στο digital ένα link. Το ότι το μάρκετινγκ σας είναι αντάρτικο, δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι και ανυπόγραφο. Ίσα ίσα, καθώς οι ενέργειες αντάρτικου μάρκετινγκ είναι συνήθως ανορθόδοξες και ξεχωρίζουν για την πρωτοτυπία τους, είναι πιο απαραίτητο από ποτέ να αντιληφθεί ο τελικός παραλήπτης από πού προέρχονται.
Όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες που καταπίνουν φωτιές στο φανάρι της Κηφισίας για να δείξουν στον κόσμο το πόσο καυτό είναι το νέο ποτό που μόλις λανσάρατε, θα πάνε χαμένοι αν δεν μοιράσετε παράλληλα στους οδηγούς ένα ταπεινό, συνοδευτικό έντυπο.
Εκμεταλλευθείτε τα earned media
Εάν δημιουργήσετε μία επιτυχημένη καμπάνια αντάρτικου μάρκετινγκ, τότε σίγουρα θα απολαύσετε earned media, δηλαδή, δημοσιότητα με μεθόδους άλλες από τη διαφήμιση επί πληρωμή (paid media). Παραδείγματα earned media είναι τα διάφορα mentions, shares και reposts στα social media ή οι αναφορές σε portal και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και σε τηλεοπτικά μέσα για την καμπάνια σας.
Θα πρέπει να είστε σε θέση να δώσετε μία συνέντευξη εξηγώντας το rationale πίσω από την επιτυχημένη guerrilla καμπάνια σας (και να κερδίσετε φυσικά ακόμη περισσότερα earned media).
Ξεχωρίστε με την πρωτοτυπία σας
Οριοθετήσατε το κοινό σας, εντοπίσατε τις ευκαιρίες, βρήκατε και το απαραίτητο budget. Μπράβο σας. Όμως, τώρα, πρέπει να κάνετε και αυτό που κάνει το αντάρτικο μάρκετινγκ ιδιαίτερο: να ξεχωρίσετε με την πρωτοτυπία σας. Εάν για οποιοδήποτε λόγο (συντηρητική σκέψη, μέτριος δημιουργικός συνεργάτης, αντιγραφή άλλων) δεν έχετε κάτι πρωτότυπο, είναι καλύτερο να μην το επιχειρήσετε καθόλου.
Πρωτότυπο αντάρτικο μάρκετινγκ σημαίνει μάρκετινγκ που αποδίδει, και κάποιες φορές με ένα ROI πέρα από τα όνειρά σας.