Στρατηγική μάρκετινγκ και η διαμόρφωσή της για μέγιστα αποτελέσματα.
![Στρατηγική μάρκετινγκ και η διαμόρφωσή της για μέγιστα αποτελέσματα](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2023/09/Marketing-Strategy.jpg)
Ζούμε σε μία χώρα στρατηγών. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε κάποιον συγγενή, φίλο, γείτονα ή γνωστό, συνταξιούχο πλέον στις ένοπλες δυνάμεις, τον οποίο προσφωνούμε “στρατηγέ μου!” όταν τον βλέπουμε (συνήθως στο καφενείο). Όμως, παρά την υπερπροσφορά στρατηγών στην Ελλάδα, υπάρχει, δυστυχώς, έλλειψη στη στρατηγική μάρκετινγκ.
Κακώς, και δεν θα έπρεπε να είναι έτσι, καθώς η στρατηγική μάρκετινγκ είναι, αν όχι το άλφα και το ωμέγα, σίγουρα το “άλφα” για κάθε επιχείρηση. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μου που ακολουθεί και διαμορφώστε τη δική σας έξυπνη στρατηγική μάρκετινγκ.
Τι είναι η στρατηγική μάρκετινγκ
Στρατηγική μάρκετινγκ είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση σκοπεύει να προωθήσει και να πουλήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της στο κοινό-στόχο της. Η στρατηγική μάρκετινγκ αποτελεί κρίσιμο στοιχείο του συνολικού επιχειρηματικού σχεδίου μιας εταιρείας, καθώς παρέχει έναν οδικό χάρτη για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και την προώθηση της επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Γιατί είναι απαραίτητη η στρατηγική μάρκετινγκ;
Η στρατηγική μάρκετινγκ δεν είναι απλά ένα Word Document που πρέπει να συνταχθεί, αλλά ένα δυναμικό εργαλείο που οδηγεί μια επιχείρηση προς τους στόχους της, ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της και διασφαλίζει ότι οι προσπάθειες μάρκετινγκ είναι εστιασμένες και αποδοτικές.
Φανταστείτε ότι εάν όλες οι ενέργειες μάρκετινγκ που κάνετε είναι τα βαγόνια ενός τρένου, η στρατηγική μάρκετινγκ είναι η ατμομηχανή που καθορίζει την ένταση και την ταχύτητα των πάντων.
Όμως, τι ακριβώς κερδίζετε από μία έξυπνη στρατηγική μάρκετινγκ;
Δείτε παρακάτω τα σημαντικότερα οφέλη.
- Η στρατηγική μάρκετινγκ παρέχει σαφή κατεύθυνση και σκοπό για όλες τις δραστηριότητες μάρκετινγκ και διασφαλίζει ότι όλοι στην επιχείρηση είναι ευθυγραμμισμένοι και εργάζονται προς τους ίδιους στόχους.
- Μέσω έρευνας και ανάλυσης αγοράς, η στρατηγική μάρκετινγκ βοηθά στην κατανόηση των αναγκών, των προτιμήσεων και των συμπεριφορών των πελατών.
- Κατανομή πόρων. Με την εφαρμογή μιας στρατηγικής μάρκετινγκ, ο προϋπολογισμός, ο χρόνος και το προσωπικό μπορούν να κατανεμηθούν αποτελεσματικά. Η σπατάλη πόρων μειώνεται θεαματικά.
- Το γνωστό μας ROI! Εστιάζοντας στα πιο αποτελεσματικά κανάλια και τακτικές μάρκετινγκ, η στρατηγική μάρκετινγκ μεγιστοποιεί την απόδοση επένδυσης (ROI).
- Μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Η στρατηγική δεν αφορά μόνο βραχυπρόθεσμα κέρδη. Λαμβάνει υπόψη τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και ανάπτυξη και θέτει τα θεμέλια για την οικοδόμηση brand name και customer loyalty.
- Διαχείριση κινδύνων. Διεξάγοντας ενδελεχή έρευνα αγοράς και αξιολόγηση κινδύνου, η στρατηγική μάρκετινγκ βοηθά στον εντοπισμό πιθανών παγίδων και επιτρέπει την προληπτική διαχείριση κινδύνου.
Τα στάδια διαμόρφωσης μίας στρατηγικής μάρκετινγκ
Μια σωστά καθορισμένη στρατηγική μάρκετινγκ περιλαμβάνει συνήθως τα ακόλουθα στάδια διαμόρφωσης:
- Έρευνα Αγοράς. Η κατανόηση του κοινού-στόχου, των αναγκών, των προτιμήσεων και της συμπεριφοράς του είναι απαραίτητη.
- Τμηματοποίηση και στόχευση. Διαίρεση της αγοράς σε διακριτά τμήματα και επιλογή των πιο ελκυστικών για την επιχείρησή σας, όπου και θα εστιάσετε.
- Positioning. Απίστευτα σημαντικό. Καθορισμός του τρόπου με τον οποίο η επωνυμία ή το προϊόν θα γίνει αντιληπτό στο μυαλό των πελατών σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές.
- Marketing Mix. Τα περιβόητα 4Ps (product, price, place, promotion). Ανάπτυξη προϊόντων, στρατηγικές τιμολόγησης, επιλογή καναλιών διανομής και δημιουργία καμπανιών μάρκετινγκ και διαφήμισης.
- Προϋπολογισμός και κατανομή πόρων. Χωρίς αυτά, η στρατηγική μάρκετινγκ είναι ελλιπής.
- Κανάλια μάρκετινγκ. Προσδιορισμός των πιο αποτελεσματικών καναλιών για την προσέγγιση του κοινού-στόχου (πχ διαδικτυακές πλατφόρμες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, email μάρκετινγκ, παραδοσιακή διαφήμιση και άλλα).
- KPIs. Καθιέρωση βασικών δεικτών απόδοσης (Key Performance Indicators) που καταδεικνύουν το κατά πόσο η στρατηγική μάρκετινγκ είναι επιτυχημένη.
- Χρονοδιάγραμμα και υλοποίηση. Η ορθή στρατηγική μάρκετινγκ προϋποθέτει χρονοδιάγραμμα και ανάθεση ευθυνών.
- Feedback και διορθώσεις. Τόσο εσωτερικά, όσο και από τους πελάτες, τα διδάγματα που θα πάρετε από το feedback θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τόσο τις τρέχουσες καμπάνιες σας, όσο και τις μελλοντικές σας προσπάθειες.
Τα εργαλεία της στρατηγικής μάρκετινγκ
Υπάρχουν πλέον δύο τεράστιες κατηγορίες, δύο “κόσμοι” θα έλεγε κανείς στην επικοινωνία με τον πελάτη, το online και το offline. Και για τις δύο κατηγορίες, υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν, να εκτελέσουν και να μετρήσουν την αποτελεσματικότητα μιας στρατηγικής μάρκετινγκ. Ας δούμε κάποια από αυτά.
- Έρευνα Αγοράς. Εστιάζει στην αγορά, τους ανταγωνιστές και το κοινό-στόχο. Τα ερευνητικά εργαλεία μπορεί να περιλαμβάνουν focus groups στο offline ή διαδικτυακά εργαλεία ανάλυσης στο online, όπως το Google Analyticss.
- Ανάλυση SWOT. Μια ανάλυση SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) βοηθά στην αξιολόγηση των εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν μια επιχείρηση. Είναι ένα θεμελιώδες εργαλείο για την ανάπτυξη μια έξυπνης στρατηγικής μάρκετινγκ.
- Εργαλεία προϋπολογισμού. Χρηματοοικονομικά εργαλεία όπως υπολογιστικά φύλλα προϋπολογισμού ή λογισμικό βοηθούν στην κατανομή των πόρων για τις καμπάνιες μάρκετινγκ αλλά και στην παρακολούθηση των δαπανών.
- Εργαλεία περιεχομένου μάρκετινγκ. Εργαλεία όπως συστήματα διαχείρισης περιεχομένου (CMS), πλατφόρμες διαχείρισης μέσων κοινωνικής δικτύωσης και λογισμικό email μάρκετινγκ βοηθούν στη δημιουργία, διανομή και ανάλυση περιεχομένου.
- Πλατφόρμες ψηφιακής διαφήμισης. Εργαλεία όπως το Google Ads, το Facebook Ads Manager και το LinkedIn Ads αποτελούν πλατφόρμες για τη δημιουργία και τη διαχείριση διαδικτυακών διαφημιστικών καμπανιών.
- Εργαλεία διαχείρισης έργου. Σύγχρονα tools όπως το Trello και το ClickUp, βοηθούν τις επιχειρήσεις να οργανώσουν σωστά τις ομάδες τους και να συνεργαστούν για την εύρεση μιας έξυπνης και αποδοτικής στρατηγικής μάρκετινγκ.
- Εργαλεία βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης (SEO). Εργαλεία όπως το Moz, το SEMrush ή το Ahrefs βοηθούν στη βελτιστοποίηση περιεχομένου του site σας για τις μηχανές αναζήτησης και στην ανάλυση της απόδοσης των λέξεων-κλειδιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή κάποιων από τα παραπάνω εργαλεία εξαρτάται από τους συγκεκριμένους στόχους, το κοινό-στόχο και τους πόρους που διαθέτει κάθε εταιρεία.
Αξιολόγηση της στρατηγικής μάρκετινγκ
Πώς όμως αξιολογείται μία στρατηγική στο τέλος της ημέρας (ή της εβδομάδας, του μήνα ή της χρονιάς); Οι πιο συνηθισμένοι τρόποι είναι οι παρακάτω:
- Ανταπόκριση και Αντιδράσεις Πελατών. Ο πελάτης είναι πάντα βασιλιάς! Και η ανταπόκρισή του, σε όλες τις ποικίλες μορφές της, θα σας βοηθήσει να αξιολογήσετε δίκαια τη στρατηγική μάρκετινγκ. Ακόμα και απλές ερωτήσεις όπως “πώς μάθατε για την προσφορά μας 1 + 1” θα σας βοηθήσουν.
- Feedback συνεργατών. Πολύ συχνά, οι ίδιοι οι συνεργάτες σας θα σας συγχαρούν ή θα σας κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθείτε. Καθώς το δικό σας συμφέρον είναι και δικό τους, σας συμβουλεύω να τους ακούτε πάντα.
- Σχόλια πωλητών. Οι πωλητές σας είναι οι στρατιώτες σας στο πεδίο της μάχης. Αρκετές φορές, οι επιχειρήσεις αγνοούν ή ακόμη και αδιαφορούν για τη γνώμη τους, αλλά δεν θα έπρεπε. Οι πωλητές είναι ένα εξαιρετικό βαρόμετρο για την αξιολόγηση της στρατηγικής σας μάρκετινγκ.
- Αντίδραση ανταγωνισμού. Η αγορά δεν μπορεί να κρυφτεί! Εάν οι ανταγωνιστές βιαστούν να αντιγράψουν ό,τι έχετε κάνει, σημαίνει ότι η στρατηγική σας μάρκετινγκ έχει πιάσει τόπο. Προσοχή όμως, μην επαναπαύεστε ποτέ. Η αγορά είναι κινούμενη άμμος και η έξυπνη στρατηγική μάρκετινγκ οφείλει να κινείται γρηγορότερα από αυτή.
Για να δούμε μαζί την στρατηγική σας στο μάρκετινγκ, επικοινωνήστε μαζί μου εδώ!