Social media marketing. Μήπως αρχίζει να χάνει τη λάμψη του;
![Social media marketing. Μήπως αρχίζει να χάνει τη λάμψη του;](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2024/11/social-media-fail-2024.jpg)
Μείωση των επενδύσεων σε χαμηλό 7 ετών.
Σύμφωνα με στοιχεία της έγκυρης αμερικανικής Έρευνας CMO, μακροβιότερης μη εμπορικής έρευνας σχετικά με τον τομέα του μάρκετινγκ, οι επενδύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μειωθεί φέτος στο χαμηλότερο επίπεδό τους, εδώ και 7 χρόνια. Η έρευνα αφορά τις ΗΠΑ, ωστόσο καθώς ό,τι συμβαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες (καλό ή κακό) εξαπλώνεται στη συνέχεια στον υπόλοιπο κόσμο, τα ευρήματα μας κάνουν να σταθούμε και να αναρωτηθούμε.
Μήπως τα social media δεν δουλεύουν;
Μήπως το social media μάρκετινγκ έχει χάσει την αίγλη του;
Μήπως να ανασύρουμε εκείνες τις μπροσούρες από τη δεκαετία του 90 που σκονίζονται σε κάποιους φοριαμούς στο υπόγειο;
Όχι ακόμα!
Δείτε την ανάλυση μου για τη μείωση της διαφημιστικής επένδυσης στα social media και τι μπορεί να σημαίνει αυτό, στο άρθρο μου που ακολουθεί.
Γιατί συμβαίνει;
Υπάρχουν 5 βασικές παράμετροι που εξηγούν την κάμψη. Ας τις δούμε μία προς μία.
#01. Συνωστισμός διαφημιζομένων
Η αύξηση των εσόδων της Meta από 40 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 σε 114 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, σίγουρα ζωγράφισε ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπο του Mark και των μετόχων. Για τους διαφημιζόμενους όμως; Δεν είμαι καθόλου σίγουρος.
Όταν συνωστίζεσαι μαζί με άλλους δέκα ανταγωνιστές σου, με τους οποίους έχετε περίπου το ίδιο μήνυμα, σε ένα χώρο μερικών τετραγωνικών εκατοστών στο κινητό του πελάτη, αρχίζεις να αμφιβάλλεις για το ποιος είσαι και που πας. Κατά συνέπεια, αρχίζεις να ξοδεύεις λιγότερο.
#02. Μειωμένη προσοχή καταναλωτών
Έχετε καταλάβει τι έχει συμβεί στον καταναλωτή τα τελευταία 12 χρόνια; Αυτό που στην αρχή ήταν ένας ωραίος τρόπος να περνάει την ώρα του με τους φίλους του, εξελίχθηκε σε ένα Λεβιάθαν τουλάχιστον εφτά πλατφορμών κατά μέσο όρο, όπου όλες ζητούν την προσοχή του, όλες φωνάζουν “είμαι εδώ”, και πολλές κραυγάζουν.
Ο καταναλωτής ανοίγει το κινητό ή την ταμπλέτα του. Να μείνει στο Facebook; Να πεταχτεί στο Instagram; Να περάσει μία βόλτα από το Tik Tok; Να τσεκάρει πέντε – έξι tweets στο X; Να δει και δυο τρία βίντεο στο YouTube; Τελικά, πού να πρωτοπάει ο έρμος; Μάλλον στον καναπέ του ψυχαναλυτή για να προστατεύσει την ψυχική του ευεξία!
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ότι το εύρος της προσοχής του καταναλωτή έχει μειωθεί δραστικά. Δεν βλέπει πια τα μηνύματα στα social media, αποτελούν μέρος της ταπετσαρίας.
#03. Δύσκολα μετρήσιμα αποτελέσματα
Ο υπολογισμός του αντίκτυπου του μάρκετινγκ είναι μία πρόκληση ακόμη και με τα παραδοσιακά μέσα. Αυτή η πρόκληση πολλαπλασιάζεται στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τι δούλεψε; Πώς δούλεψε; Τι είχε θετικό αποτέλεσμα στο customer journey; Οι απαντήσεις είναι δύσκολες για όλα τα παραπάνω. Τα social media μοιάζουν με τοπίο στην ομίχλη.
Δεν είναι τυχαίο που στις έρευνες των top marketeers, οι περισσότεροι δεν έχουν μπορέσει να ορίσουν χειροπιαστά τον αντίκτυπο των social στις επιχειρήσεις τους. Πολλοί έχουν μία ποιοτική, αλλά όχι ποσοτική αίσθηση. Και όταν δεν ξέρεις τι είναι αυτό που σου φέρνει έσοδο, δεν μπορείς και να το επαναλάβεις.
#04. Απουσία ευθυγράμμισης με τη στρατηγική μάρκετινγκ
Υπάρχει μία φράση που αφορά διαφημιστικές επικοινωνίες, την οποία έχω ακούσει πολλές φορές από πελάτες μου: “Αυτό κάνει για το Internet”. Εννοούν δηλαδή ότι είναι “προχωρημένο” και ότι δεν συνάδει με τη βασική στρατηγική της εταιρείας. Όμως γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι το κοινό του Internet ένα παρακμιακό μπουλούκι από τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας που διασκεδάζουν μέρα και νύχτα;
Όχι βέβαια. Το κοινό του Internet είναι η γυναίκα σας, η κόρη σας, ο πατέρας σας, εσείς, με μία λέξη πλέον “όλοι”. Η παρανόηση αυτή, που ξεκίνησε τις πρώτες μέρες των social media, με την καταραμένη λέξη “viral”, κοντεύει να τρελάνει τους διαφημιζόμενους που βλέπουν ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ της στρατηγικής της εταιρείας και των social media. Ως αποτέλεσμα, ξοδεύουν λιγότερο.
#05. Ανταγωνισμός από τα retail media
Τι είναι τα retail media; Είναι η νέα τάση ψηφιακής διαφήμισης, όπου έμποροι λιανικής (πχ Amazon ή Skroutz στα καθ’ ημάς) προσφέρουν διαφημιστικό χώρο σε άλλες επιχειρήσεις μέσα στις πλατφόρμες τους. Αυτό το μοντέλο επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να αξιοποιούν τα δεδομένα πελατών και την αγοραστική συμπεριφορά τους και να προβάλλουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Με άλλα λόγια, εάν μπορείς να δείξεις το προϊόν σου, και ταυτόχρονα να το πουλήσεις με ένα κλικ, γιατί να ασχοληθείς με τα social media; Για να καταλάβετε την ισχύ των retail media, η διαφημιστική δαπάνη σε αυτά αναμένεται να ξεπεράσει τη δαπάνη τηλεοπτικών διαφημίσεων έως το 2028.
Επίλογος
Η ερώτηση μετά από όλα τα παραπάνω είναι εύλογη: να διαφημιστείς ή να μη διαφημιστείς στα social media; Η απάντηση είναι ότι δεν ήρθε ακόμη η ώρα να εκπαραθυρώσουμε τα social, όσο και αν κάποιοι από εμάς θα το ήθελαν. Η δύναμή τους είναι ακόμη μεγάλη. Ωστόσο, δεν είναι πλέον ούτε κατά διάνοια, η πανάκεια για πάσαν νόσον, που κάποτε πλασαρίστηκε. Η συμβουλή μου: ξοδέψτε στα social με μέτρο και φειδώ, και ψάξτε λίγο παραπάνω τα retail media.