Μείωση του Φ.Π.Α. στην εστίαση. Η πλευρά του μάρκετινγκ.
![fpa estiasi sima Θέμης Σαρανταένας Μείωση ΦΠΑ](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2013/10/fpa_estiasi_sima-1.jpg)
Όταν αποφασίσατε να μειώσετε τις τιμές σας (εκμεταλλευόμενοι την μείωση του Φ.Π.Α.) είναι απαραίτητο να το επικοινωνήσετε αποτελεσματικά. Δεν είναι όλα αυτονόητα για τον καταναλωτή. Εξάλλου είναι ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα εφόσον δεν υιοθετούν όλοι το μέτρο. Εκτός, λοιπόν, από το ειδικό σήμα που σας παρέχεται, μπορείτε να μεγιστοποιήσετε το αποτέλεσμα της απόφασης σας προς οφελός του τζίρου σας. Διαβάστε πως!
Πρώτη Δημοσίευση Περιοδικό Food & Service Οκτωβρίου 2013
Όπως σας είναι γνωστό, από 1 Αυγούστου η κυβέρνηση προχώρησε στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, ο ΦΠΑ μειώθηκε στο 13% στην εκμετάλλευση καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων, οινομαγειρείων και λοιπών συναφών επιχειρήσεων. Ακόμα στο ίδιο επίπεδο μειώθηκε ο ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα ποτά, στα έτοιμα ροφήματα, στους χυμούς και στα αναψυκτικά, εφόσον σερβίρονται, εάν όμως παραδοθούν στο σπίτι (αποστολή αγαθών) ο ΦΠΑ παραμένει 23%. Τέλος, τα αλκοολούχα ποτά ανεξαρτήτως του τρόπου διάθεσής τους και η πώληση αναψυκτικών και χυμών στα σουπερμάρκετ παραμένουν στο 23%. Αυτή η διαφορά στην κλίμακα οδήγησε τη ΓΣΕΒΕΕ στο να ζητήσει από το Υπουργείο ενιαίο συντελεστή για κάθε περίσταση.
Μέχρι σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές, το μέτρο έτυχε περιορισμένης ανταπόκρισης από τους επιχειρηματίες των χώρων εστίασης, αφού μόνο περίπου το 15% (13.000) έχουν υιοθετήσει και μειώσει τις τιμές βάσει των στοιχείων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων. Ακόμα η εκτίμηση της ΓΣΕΒΕΕ είναι πως οι επιχειρήσεις που θα μειώσουν τον ΦΠΑ θα φτάσουν τις 30.000, εν καιρώ. Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρήσεις που μείωσαν τις τιμές είναι λίγες και έτσι υπονομεύεται η αποτελεσματικότητα του μέτρου το οποίο στοχεύει στη μείωση των τιμών προκειμένου να αυξηθεί η κατανάλωση και κατά συνέπεια και τα έσοδα του κράτους.
Στον αντίποδα του νέου μέτρου, αρκετοί επιχειρηματίες του κλάδου, δεν μετακυλούν την έκπτωση στους καταναλωτές γιατί όπως υποστηρίζουν (όχι αδίκως) τα έξοδα έχουν αυξηθεί και το +10% θα τους βοηθήσει αρκετά στη ρευστότητά τους. Όμως το μυστικό για να είναι κάποιος επιτυχημένος επιχειρηματίας είναι να ελέγχει τα έξοδά του με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να φτιάξει μια τιμολογιακή πολιτική που δεν θα είναι οριακή. Μαθηματικά και μόνο, μια επιχείρηση που περιμένει το +10% αύξηση στα έσοδα (όχι στα κέρδη) για να επιβιώσει, δεν έχει πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής. Μη ξεχνάτε πως οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι βιώσιμες και όχι απλά να κάνουν break-even στα έσοδα και στα έξοδα.
Όμως η άλλη όψη του νομίσματος μάς υποδεικνύει ότι οι επιχειρήσεις που προχώρησαν σε μειώσεις τιμών, μπορούν να εκμεταλλευτούν την κίνηση αυτή μέσω του μάρκετινγκ και να κερδίσουν. Ο Έλληνας καταναλωτής έχει δει το διαθέσιμο εισόδημά του να μειώνεται, και τις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών που αγοράζει ή έχει ανάγκη (στην πλειοψηφία τους) να μένουν στάσιμες ή και να αυξάνονται. Όλο αυτό δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, άγχος και φυσικά -λόγω αδυναμίας πληρωμής- μείωση των εξόδων και των αγορών. Τώρα λοιπόν, δίνεται η ευκαιρία σε κάθε επιχείρηση του κλάδου να μειώσει τις τελικές τιμές της χωρίς να βάλει την έκπτωση από την «τσέπη» της. Μια τέτοια κίνηση σίγουρα θα ευχαριστήσει τους πελάτες σας γιατί έμπρακτα θα τους δείξετε πως τους σκέφτεστε και ότι με κάθε ευκαιρία προσπαθείτε να τους βοηθήσετε στις οικονομικές τους δυσκολίες. Ακόμα, σκεφτείτε πως εάν μια γειτονική ανταγωνιστική σας επιχείρηση εφαρμόσει το μέτρο, κι εσείς όχι, τότε δίνετε απλόχερα ένα “άνετο” ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να την επιλέξει ο καταναλωτής.
Σε κάθε περίπτωση όμως, που αποφασίσατε να μειώσετε τις τιμές σας είναι απαραίτητο να το επικοινωνήσετε αποτελεσματικά. Δεν είναι όλα αυτονόητα για τον καταναλωτή. Εξάλλου είναι ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα εφόσον δεν υιοθετούν όλοι το μέτρο. Εκτός, λοιπόν, από το ειδικό σήμα που σας παρέχεται, μπορείτε να μεγιστοποιήσετε το αποτέλεσμα της απόφασης σας προς οφελός του τζίρου σας.
Ξεκινήστε με τα βασικά: ενημερώνετε σχετικά κάθε πελάτη που μπαίνει μέσα στην επιχείρησή σας. Αφού αγοράσει εξηγείστε του πως από 1 Αυγούστου εφαρμόσατε το νέο μέτρο και μειώσατε τις τιμές σας. Για να είστε σίγουροι ότι το μήνυμα θα εντυπωθεί στο μυαλό του, είναι πρακτικό να του λέτε πόσο κόστιζε πριν την 1 Αυγούστου το προϊόν που αγόρασε και πόσο μειώθηκε η τιμή του με την έκπτωση. Έτσι θα ξεκινήσετε ένα διάλογο μαζί του και δεν θα ολοκληρωθεί η επικοινωνία της μείωσης της τιμής μόνο σε μία φράση. Στη συνέχεια, εάν κρατάτε πελατολόγιο, μπορείτε να στείλετε SMS ενημερώνοντας σχετικά ότι είστε κι εσείς μία από τις επιχειρήσεις εστίασης που μείωσε τις τιμές της. Προσοχή όμως, η αποστολή πρέπει να γίνει όπως ορίζουν τα άρθρα της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την χρήση των αριθμών των κινητών τηλεφώνων. Ακόμα, επικοινωνήστε το στα διαδικτυακά μέσα που διαθέτετε: FACEBOOK, TWITTER και φυσικά στην ιστοσελίδα σας. Μπορείτε να συμπληρώσετε την προσπάθειά σας με κάποιο email campaign. Τέλος, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις με αρκετά υποκαταστήματα, έχουν ήδη αποστείλει δελτία τύπου στα Μ.Μ.Ε. ανακοινώνοντας κι εκεί τις μειώσεις στις τιμές τους. Οι μικρότερες επιχειρήσεις, δοκιμάστε τον τοπικό σας έντυπο ή ηλεκτρονικό τύπο με κάποια πληρωμένη καταχώρηση ή ετοιμάστε και να τυπώστε ένα Α5 για εντυποδιανομή στην περιοχή σας.
Είναι λίγες οι φορές που δίνεται η ευκαιρία σ’ έναν επιχειρηματία να μειώσει την τελική τιμή χωρίς να την επιβαρυνθεί ο ίδιος. Οι καταναλωτές αναζητούν ευκαιρίες να ξοδέψουν λιγότερα και το έχουν ανάγκη. Δράστε έξυπνα και μετακυλείστε τη μείωση τους πελάτες σας. Είναι σίγουρο πως σύντομα θα είναι υπέρ σας!