Καλέ μου άνθρωπε, ξέρεις από μάρκετινγκ;
Προσλαμβάνετε στελέχη στο μάρκετινγκ; Τι ερωτήσεις να κάνετε.
Το ποιος τρέχει το μάρκετινγκ μιας ελληνικής εταιρείας ήταν, και ακόμη είναι, σε πολλές περιπτώσεις, μια πονεμένη ιστορία. Βλέπετε, καθώς, το ποσοστό των οικογενειακών εταιρειών στη χώρα μας, είναι δυσθεώρητα μεγαλύτερο σε σχέση με άλλες κοινωνίες, υπήρχε ανέκαθεν η τάση το μάρκετινγκ να πηγαίνει ιεραρχικά, απλά στον μικρότερο αδελφό, ανιψιό, εγγονό κλπ της οικογένειας, ανεξαρτήτως άλλων προσόντων.
Αυτό, χωρίς να είναι απαραίτητα κακό για την εταιρεία, καθώς όλα μαθαίνονται στην πράξη, έχει πάντα ρίσκο. Μέχρι να μάθει τα dos και τα don’ts, ο Βενιαμίν της οικογένειας ενδέχεται να έχει κοστίσει στην εταιρεία ουκ ολίγα εκατομμύρια. Και αυτό σημαίνει ότι, στο τέλος της ημέρας, πάντα έρχεται η στιγμή του επαγγελματία του μάρκετινγκ.
Ξέρετε όμως αν είναι αληθινός επαγγελματίας;
Δείτε στο άρθρο αυτό, κάποιες ερωτήσεις που οφείλετε να κάνετε στον άνθρωπο που θα εμπιστευθείτε τις τύχες του μάρκετινγκ. Αν κάποιες από αυτές, σας φαίνονται κάπως τεχνικές, και ίσως ακόμη και ακατανόητες, προσπαθήστε να κάνετε ένα μικρό “φροντιστήριο”, αναζητώντας τους σχετικούς όρους και τις εξηγήσεις τους online.
Ερωτήσεις για τη στρατηγική μάρκετινγκ
Η πρώτη σας ερώτηση, και αυτή από την οποία θα κριθεί εάν θα συνεχίσετε το interview επί μακρόν ή θα το διακόψετε όσο νωρίτερα μπορείτε, αφορά τη στρατηγική μάρκετινγκ. Η στρατηγική αυτή περιγράφει τους πρωταρχικούς στόχους των προσπαθειών μάρκετινγκ μιας επιχείρησης, παρέχει έναν οδικό χάρτη για το πώς θα επιτευχθούν και λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως το κοινό-στόχο, τον ανταγωνισμό, τους διαθέσιμους πόρους, κλπ. Εδώ θα θέλατε να ρωτήσετε τα εξής:
“Πώς αναπτύσσετε μία στρατηγική μάρκετινγκ;”
“Ποια KPI λαμβάνετε υπόψη όταν μετράτε την επιτυχία μιας στρατηγικής μάρκετινγκ;”
Οι απαντήσεις για έναν επαγγελματία του μάρκετινγκ στις παραπάνω ερωτήσεις δεν είναι δύσκολες. Εάν τις λάβετε αμέσως, και μάλιστα με παραδείγματα από ρόλους του ερωτώμενου σε προηγούμενες εταιρείες, φαίνεται να έχετε πέσει σε “διαμάντι του μάρκετινγκ”. Κλείστε το πριν σας το πάρουν.
Ερωτήσεις για το brand positioning
Το brand positioning αναφέρεται στη στρατηγική διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής αντίληψης για μια μάρκα στο μυαλό των καταναλωτών, σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Στην πιο καθαρή του μορφή, το brand positioning φτάνει έως και να ταυτιστεί με μία λέξη: “αντοχή”, “παράδοση”, “προέλευση”, “τεχνολογία” και πολλά ακόμη. Εδώ μπορείτε να ρωτήσετε τα εξής:
“Τι πιστεύετε για το brand positioning της εταιρείας μας;”
“Έχετε ένα παράδειγμα brand positioning στο οποίο δουλέψατε εσείς;”
Οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να σας δώσουν αποκαλυπτικές απαντήσεις για την ίδια σας την εταιρεία. Αν, για παράδειγμα, δεν έχετε κανένα απολύτως brand positioning, (γιατί μέχρι τώρα έτρεχε το μάρκετινγκ ο ανιψιός σας που “ξέρει από computer”), ένας ειλικρινής συνομιλητής θα σας φέρει σε άβολη θέση. Από την άλλη πλευρά, ίσως είναι ακριβώς και το άτομο που χρειάζεστε για να στήσετε γύρω του το τμήμα μάρκετινγκ.
Ερωτήσεις για το ψηφιακό μάρκετινγκ
Το ψηφιακό μάρκετινγκ στις μέρες μας, είναι ένα συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο. Οι πλατφόρμες ψηφιακού μάρκετινγκ, οι αλγόριθμοι και οι βέλτιστες πρακτικές εξελίσσονται συνεχώς, καθιστώντας τεράστια πρόκληση για τον επαγγελματία το να παραμένει ενημερωμένος με τις τελευταίες τάσεις και αλλαγές (ειδικά αν έχει ένα πολύ φορτωμένο day to day). Ωστόσο, η καλή γνώση του θέματος είναι εκ των ων ουκ άνευ. Εδώ μπορείτε να ρωτήσετε τα εξής:
“Έχετε ασχοληθεί με διαφορετικά κανάλια ψηφιακού μάρκετινγκ και ποια;”
“Πώς παραμένετε ενημερωμένοι για τις τελευταίες τάσεις και αλλαγές στο ψηφιακό μάρκετινγκ;”
Μέχρι πριν λίγα χρόνια, οι επαγγελματίες του χώρου μπορεί να φαίνονταν λίγο “μαγκωμένοι” σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, έχοντας συνηθίσει το προ ψηφιακής εποχής μάρκετινγκ. Ωστόσο, καθώς η αγορά εξελίσσεται και ο ανταγωνισμός για μια περίοπτη θέση μάρκετινγκ (όπως αυτή που θα προσφέρετε εσείς!) είναι μεγάλος, κανείς σοβαρός επαγγελματίας πλέον δεν έχει άγνοια του ψηφιακού μάρκετινγκ.
Επίλογος
Κάνοντας τις παραπάνω ερωτήσεις, μαζί φυσικά με πολλές άλλες που εσείς επιθυμείτε και άπτονται των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών της επιχείρησής σας (προφανώς αν ασχολείστε με το online gambling, θα θέλετε ο συνομιλητής σας να ξέρει τι είναι το παρολί), θα κάνετε τη σωστή επιλογή, και δεν θα βρεθείτε στη δυσάρεστη να ψάχνετε κάθε 6 μήνες για νέο υπεύθυνο μάρκετινγκ.
Καλή σας τύχη!