Καλά μανdata για την επιχείρηση.
Χρησιμοποιήστε τα data προς όφελος της επιχείρησής σας.
Η σχέση του marketing με τους αριθμούς είναι σαν τη σχέση της ζωής με τον ήλιο. Όπως χωρίς αυτόν, δεν θα υπήρχε ζωή, έτσι και χωρίς τους αριθμούς, δεν θα υπήρχε marketing και η επιχείρηση θα ήταν ένα πλοίο που ταξιδεύει στα τυφλά, βασισμένο απλά στη “διαίσθηση” των στελεχών ή του επικεφαλής της εταιρείας.
(Αν η παραπάνω πρόταση σας θυμίζει πάντως την εταιρεία σας – ονόματα δεν λέω, υπολήψεις δεν θίγω – θα σας πρότεινα να αρχίσετε να ψάχνεστε για το τι υπάρχει στην αγορά εργασίας.)
Τι είναι τα data;
Η λέξη “data” αποδίδεται στα ελληνικά ως “δεδομένα”. Data analytics είναι η ανάλυση δεδομένων, η οποία και έχει φέρει μία διαρκή επανάσταση στο επιχειρείν. Τα data, ιδιαίτερα μέσα από την υποβολή στοιχείων των πελατών σας στις online πλατφόρμες σας, είναι πλέον άφθονα και μπορούν να σας βοηθήσουν όχι μόνο στην επίτευξη των στόχων σας, αλλά και στην άμεση “αλλαγή ρότας”, εάν κάτι δεν πάει καλά.
Για να χρησιμοποιήσω ένα παραλληλισμό, πριν την έλευση των data, η επιχείρηση ήταν ένα τάνκερ που χρειαζόταν μισή ώρα για να πάρει μία απλή στροφή, ενώ μετά την έλευσή τους μοιάζει με ταχύπλοο που κάνει πιρουέτες στο νερό. Για να καταλάβετε τον ασύλληπτο αριθμό της κατανάλωσης data, υπολογίζεται ότι μέσα στο 2023 θα καταναλωθούν παγκοσμίως περίπου 118 zettabytes (ή, εάν σας αρέσουν τα μηδενικά, = 118.000.000.000.000.000 megabytes).
Δείτε 4 τρόπους με τους οποίους τα data μπορούν να κάνουν τη διαφορά για την επιχείρησή σας.
#01. Τμηματοποίηση
Όταν ξεκινούσα την καριέρα μου σαν Σύμβουλος Μάρκετινγκ, έκανα συχνά στους πελάτες μου την ερώτηση “σε ποιο κοινό απευθύνεστε”. Δυστυχώς, έπαιρνα πολλές περισσότερες φορές από όσες θα ήθελα την απάντηση “σε όλους” – ακόμη και αν το προϊόν ήταν αποκλειστικά νεανικό ή ιδιαίτερα πολυτελές (συγνώμη, αλλά όταν το προϊόν σου είναι η κούκλα που μιλάει, τρώει και κάνει και τσισάκια, το κοινό σου δεν είναι “όλοι”).
Το πρόβλημα είναι ότι όταν προσπαθήσετε να πουλήσετε σε όλους, θα καταλήξετε να μην πουλάτε σε κανέναν. Η τμηματοποίηση των πελατών χάρη στα big data analytics σε πολλές και διαφορετικές ομάδες (ηλικία, μόρφωση, τοποθεσία, ενδιαφέροντα, οικονομική κατάσταση και πολλά ακόμη) επιτρέπει πλέον τη στοχευμένη επικοινωνία. Σήμερα, κανείς πελάτης μου δεν λέει πλέον ότι το κοινό του είναι “όλοι”.
#02. Εξατομίκευση
Φανταστείτε την τμηματοποίηση σαν τα ορεκτικά σε ένα πλούσιο τραπέζι. Κανείς δεν θα χορτάσει με 1-2 μελιτζανοσταμνάκια. Χρειάζεται να περάσετε στο επόμενο βήμα, όπου και εκεί τα data κάνουν τη διαφορά: την εξατομίκευση. Μελέτες δείχνουν ότι ο σύγχρονος καταναλωτής περιμένει πλέον από τις εταιρείες να γνωρίζουν τι του αρέσει και τι όχι.
Η μέθοδος “αγαπητέ πελάτη, σας προσφέρουμε μία μοναδική πιστωτική κάρτα” δεν λειτουργεί εάν έχετε δει στο σύστημά σας ότι αποφεύγω τις πιστωτικές κάρτες όπως τα βαμπίρ το σκόρδο – γιατί λοιπόν συνεχίζετε να μου στέλνετε αυτή την προσφορά; Τα data είναι το κλειδί ώστε ο πελάτης να λαμβάνει προτάσεις προϊόντων και προωθητικές προσφορές που θα τον κάνουν να νιώθει ιδιαίτερα ξεχωριστός. Αξιοποιήστε τα.
#03. Α/Β Testing
Φανταστείτε έναν επαγγελματία της επικοινωνίας του 1970 που θα είχε τη δυνατότητα να τοποθετήσει 2 διαφορετικές καταχωρίσεις για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία σε ένα περιοδικό και να δει τι αποτελέσματα και πωλήσεις του έφερε η μεν και τι η δε. Αυτό που φαινόταν σαν επιστημονική φαντασία τότε, είναι πραγματικότητα στον σημερινό ψηφιακό μας κόσμο, με το A/B Testing.
Όπως πιθανόν να υποπτεύεστε η δοκιμή Α/Β αφορά δύο (ή και περισσότερες) παραλλαγές που αφορούν τον τίτλο ενός μηνύματος, το περιεχόμενό του, το call for action κλπ. Για παράδειγμα, εάν έχετε ένα διαδικτυακό φροντιστήριο και θέλετε να δείτε ποιο από τα 2 μηνύματα που σας αρέσουν εξίσου θα σας φέρει περισσότερους μαθητές από την Κομοτηνή, τα Ιωάννινα και άλλες ακριτικές περιοχές της Ελλάδας, μία Α/Β δοκιμή θα σας δείξει.
#04. Μέτρηση καμπάνιας
Τα data δεν είναι μόνο εργαλείο σύνθεσης αλλά και μέτρησης απόδοσης. Αρκετές φορές, η λογική σας, όσον αφορά κάποια καμπάνια επικοινωνίας είναι biased, είτε γιατί την επιλέξατε προσωπικά ανάμεσα σε άλλες, θεωρητικά ισάξιες (μήπως όμως έπρεπε να είχατε κάνει εκείνο το A/B testing;) είτε γιατί είναι πιθανόν να τη συλλάβατε ως concept εσείς ο ίδιος.
Είναι όμως πάντα καλύτερο να ξέρετε πραγματικά τι συνέβη από αυτό που νομίζετε ότι συνέβη. Μελετώντας δεδομένα όπως το click-through-rate, το conversion rate, το feedback των πελατών σας, τις σελίδες που προσελκύουν τους περισσότερους επισκέπτες και άλλα, έχετε μία σφαιρική πλέον εικόνα της απόδοσης της καμπάνιας σας, που θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τον πελάτη καλύτερα, να δημιουργήσετε στο μέλλον πιο στοχευμένες καμπάνιες και να βελτιώσετε τη στρατηγική σας marketing.
Τα data φέρνουν μόνο καλά μανdata για την επιχείρησή σας!