Ήρεμα μιλάω: Εισαγωγή στο Marketing. Back to basics.

Θυμηθείτε τις βασικές αρχές του μάρκετινγκ
Μάρκετινγκ. Η λέξη που στο σύμπαν του επιχειρείν, ένας σύμβουλος μάρκετινγκ είναι πιθανόν να έχει πει ή να έχει γράψει στη ζωή του περισσότερο από κάθε άλλη. Από την άλλη, ίσως το μάρκετινγκ είναι η λέξη, που στο ίδιο σύμπαν, κάποιος επιχειρηματίας μπορεί να έχει χρησιμοποιήσει σπάνια, έως και καθόλου – και σε κάποιες περιπτώσεις να έχει και αλλεργία σε αυτήν.
Όμως, δεν χρειάζεται να είναι έτσι. Σίγουρα, κανείς δεν ζητά από ένα πολυάσχολο businessman/businesswoman να μάθει τα πάντα για το μάρκετινγκ. Άλλωστε το θέμα είναι τόσο αχανές, ειδικά αν κάποιος βάλει το ψηφιακό μάρκετινγκ στην εξίσωση, που ακόμα και αν υποθέσουμε ότι ένας entrepreneur θα αποφάσιζε να ασχοληθεί σοβαρά με το μάρκετινγκ, δεν θα ήξερε από πού να αρχίσει και πού να τελειώσει.
Για αυτόν ακριβώς τον επιχειρηματία, έχω νέα. Μπορεί να ξεκινήσει από αυτό εδώ το άρθρο μου, που συνοψίζει όσα πρέπει να θυμόμαστε πάντα – είτε είμαστε στην αρχή της διαδρομής είτε όχι. Γιατί όσο κι αν αλλάζει το τοπίο, η ουσία του μάρκετινγκ μένει ίδια: να καταλαβαίνεις τον άνθρωπο απέναντί σου και να του μιλάς με νόημα. Τα βασικά δεν είναι για αρχάριους – είναι για σοβαρούς επαγγελματίες. Ας τα ξαναθυμηθούμε μαζί.
Μάθετε το κοινό σας
Το κοινό σας δεν είναι “όλοι”, όσο και να θέλατε να είναι “όλοι”. Η κατανόηση του κοινού-στόχου σας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος κάθε επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ. Ερευνήστε τα δημογραφικά στοιχεία, τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές τους. Αυτή η γνώση θα σας επιτρέψει να προσαρμόσετε τα μηνύματα, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας ώστε να ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες ανάγκες τους. Πρώτα θα κλειδώσετε το κοινό σας, και μετά θα κλειδώσετε την επιτυχία.
Το brand name είναι πάνω από όλα
Όλοι οι επαγγελματίες του marketing, περιλαμβανομένου και του γράφοντος, θα σας πουν ότι το brand name σας είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχετε. Είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό λογότυπο, και περιλαμβάνει τις αξίες, την αποστολή και την κουλτούρα της επιχείρησής σας. Αν μάθετε να ρωτάτε σε κάθε ενέργεια marketing “πώς θα βοηθήσει αυτό το brand name μας;”, θα εκπλαγείτε από το πόσες πολλές προτάσεις θα πάνε κατευθείαν στον κάλαθο των αχρήστων.
Θέστε ξεκάθαρους στόχους
Το “τα θέλω όλα και τα θέλω τώρα” μπορεί να είναι καλός τίτλος για το επόμενο hit της Πάολα, αλλά όχι για το μάρκετινγκ της επιχείρησής σας. Καθορίστε τι θέλετε να επιτύχετε με τις προσπάθειες μάρκετινγκ. Είτε πρόκειται για αύξηση του brand awareness, είτε για τη δημιουργία δυνητικών πελατών, είτε για την αύξηση των πωλήσεων, το να έχετε σαφείς, μετρήσιμους στόχους, σας βοηθά να παραμένετε συγκεντρωμένοι και να αξιολογείτε την πρόοδό σας.
Δημιουργήστε σχέσεις, όχι μόνο πωλήσεις
Μην κάνετε πάρτι μόνο μετά από μια μεγάλη πώληση! Εστιάστε στη δημιουργία μακροπρόθεσμων σχέσεων με τους πελάτες σας. Ασχοληθείτε μαζί τους ειλικρινά, παρέχετε άριστη εξυπηρέτηση και δείξτε εκτίμηση για την αφοσίωσή τους. Ένας ικανοποιημένος πελάτης μπορεί να γίνει δωρέαν brand ambassador, διαδίδοντας θετικά νέα για εσάς στον κύκλο του, και πέρα από αυτόν. Δεν υπάρχει καλό μάρκετινγκ χωρίς καλή σχέση με τον πελάτη.
Προσλάβετε marketeers που ενημερώνονται
Το τοπίο του μάρκετινγκ εξελίσσεται συνεχώς, και οι άνθρωποί του πρέπει να είναι ενημερωμένοι για τις τελευταίες τάσεις, τεχνολογίες και βέλτιστες πρακτικές στον κλάδο. Μην κτίζετε το τμήμα μάρκετινγκ σε “δεινόσαυρους”, γιατί όπως οι αυθεντικοί δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν, το ίδιο είναι πιθανό να συμβεί και με την κερδοφορία σας.
Παράγετε αξιόλογο περιεχόμενο
Θα περάσω τώρα στο ψηφιακό μάρκετινγκ, όπου το περιεχόμενο είναι βασιλιάς. Δημιουργήστε λοιπόν υψηλής ποιότητας, “βασιλικό” περιεχόμενο, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του κοινού σας. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει αναρτήσεις blog, βίντεο, infographics, posts, και τόσα άλλα. Και όχι, δεν σας ζητώ να γράφετε εσείς τα post σας, αλλά απλά να κατανοήσετε τη δύναμή τους.
Χρησιμοποιήστε αποτελεσματικά τα social media
Μην σνομπάρετε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μην τα αντιμετωπίζετε καχύποπτα. Οι πλατφόρμες των social media είναι ισχυρά, και σε πολλές περιπτώσεις, οικονομικά εργαλεία για την προσέγγιση και την αλληλεπίδραση με το κοινό σας.
Επιλέξτε τις πλατφόρμες που ταιριάζουν καλύτερα στο κοινό-στόχο, το οποίο ορίσατε με την πρώτη συμβουλή μου (και σε περίπτωση που δεν το εμπεδώσατε, επαναλαμβάνω ότι δεν είναι “όλοι”), και αλληλοεπιδράστε με συνέπεια. Δημοσιεύστε τακτικά, απαντήστε σε σχόλια και χρησιμοποιήστε αναλυτικά στοιχεία για να βελτιώσετε την προσέγγισή σας.
Αξιοποιήστε το e-mail marketing
Πιο οικολογικό, πιο οικονομικό και πιο αποτελεσματικό από το παραδοσιακό έντυπο. Το μάρκετινγκ μέσω email είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την καλλιέργεια δυνητικών πελατών και τη διατήρηση των σχέσεων με τους υπάρχοντες. Δημιουργήστε μια μεγάλη λίστα email και στείλτε στοχευμένα, εξατομικευμένα email που προσφέρουν νέα με αξία για τους πελάτες σας.
Βελτιστοποιήστε τις μηχανές αναζήτησης
Η βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (SEO) είναι απαραίτητη για την οδήγηση επισκεψιμότητας στον ιστότοπό σας. Ερευνήστε λέξεις – κλειδιά που σχετίζονται με τον κλάδο σας και ενσωματώστε τις φυσικά στο περιεχόμενό σας. Βεβαιωθείτε ότι το site σας είναι φιλικό προς κινητά, φορτώνει γρήγορα και παρέχει μια καλή εμπειρία χρήστη. Φυσικά, δεν χρειάζεται να γίνετε εσείς SEO expert για όλα τα παραπάνω, αρκεί να γνωρίζετε ότι είναι απαραίτητα.