Η βιωσιμότητα παράγοντας επιβίωσης για την επιχείρηση.

Στρέψτε το πηδάλιο της επιχείρησής σας προς λογικές sustainability.
Οι ανθρώπινες γλώσσες είναι ρευστές. Με το πέρασμα του χρόνου κάποιες λέξεις εξαφανίζονται, ενώ άλλες αποκτούν πλέον νέα σημασία. Σκεφθείτε για παράδειγμα ότι σήμερα, πηγαίνετε στο Μικρολίμανο για “ψάρι” και όχι για “ιχθείς” – η λέξη αυτή αφορά πλέον σχεδόν αποκλειστικά το ζώδιο.
Σε αυτή τη λογική, η λέξη “βιωσιμότητα” στο επιχειρείν, χωρίς να έχει χάσει την αρχική της σημασία όπως τη δίνουν τα οικονομικά εγχειρίδια, δηλαδή τη δυνατότητα της επιχείρησης να λειτουργεί σε ένα μελλοντικό χρονικό ορίζοντα έχοντας την ικανότητα να επιτυγχάνει κερδοφόρα αποτελέσματα κατά τη διάρκεια αυτού του διαστήματος, έχει πλέον και μία παράλληλη σημασία. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μου που ακολουθεί.
Παραλλαγές σε ένα θέμα
Η οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται, με σκοπό να ικανοποιεί τις ανάγκες του παρόντος ΧΩΡΙΣ να διακινδυνεύει την ικανότητα των επόμενων γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες, ονομάζεται Βιωσιμότητα. Κάποιες λέξεις, παραλλαγές σε ένα θέμα, που επίσης μπορείτε να συναντήσετε σχετικά με τη Βιωσιμότητα είναι οι εξής:
- Αειφορία
- Αειφόρος ανάπτυξη
- Βιώσιμη ανάπτυξη
- Πράσινη ανάπτυξη
- Πράσινη οικονομία
- Sustainability.
Βιωσιμότητα και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: δεν είναι το ίδιο
Μέσα στην καταιγίδα των ορολογιών, παλαιών και νέων, είναι εύκολο να χαθείτε και να θεωρήσετε ότι Βιωσιμότητα = Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Όμως, δεν είναι καθόλου το ίδιο.
Πρώτα από όλα, η Βιωσιμότητα είναι ένα πολύ μεγαλύτερο concept από την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, και αφορά την ικανότητά μας να “συνεχίσουμε” όχι απλά σαν επιχειρηματικές μονάδες, αλλά ως ανθρωπότητα. Από εκεί και πέρα κάποιες άλλες σημαντικές διαφορές είναι οι εξής:
- Όραμα. Η ΕΚΕ κοιτάζει προς τα πίσω, αναφέροντας τι έχει κάνει μια επιχείρηση, συνήθως τους τελευταίους 12 μήνες, για να συνεισφέρει στην κοινωνία. Η Βιωσιμότητα σχεδιάζει τις αλλαγές που μπορεί να κάνει μια επιχείρηση για να εξασφαλίσει το κοινό, ανθρώπινο μέλλον (μείωση των απορριμμάτων, διασφάλιση αλυσίδων εφοδιασμού, κλπ).
- Στόχοι. Η ΕΚΕ τείνει να στοχεύει διαμορφωτές κοινής γνώμης, όπως τα μέσα ενημέρωσης. Αντίθετα, η Βιωσιμότητα στοχεύει σε ολόκληρη την αλυσίδα του επιχειρείν, από τους προμηθευτές και τους συνεργάτες έως τους τελικούς καταναλωτές.
3 λόγοι για τους οποίους σας αφορά η Βιωσιμότητα
Πίσω στη δεκαετία του 1970, η επικρατούσα θεωρία στην αγορά ακολουθούσε τη γραμμή σκέψης του διάσημου οικονομολόγου Milton Friedman: η μόνη ευθύνη μίας εταιρείας ήταν απέναντι στους μετόχους της. Αυτό είναι κάτι που για τη γενιά των Millennials και την επερχόμενη γενιά Ζ, δεν ακούγεται απλά cringe, αλλά μάλλον φρικαλέο.
Η Βιωσιμότητα λοιπόν σας αφορά, γιατί αφορά τους πελάτες σας. Το παγκόσμιο Zeitgeist (από τη γερμανική λέξη που σημαίνει “πνεύμα εποχής”) σήμερα, όσον αφορά τα περιβαλλοντικά θέματα και την κλιματική αλλαγή, ανεξάρτητα με τον βαθμό που εσείς συμφωνείτε ή διαφωνείτε με αυτά, συνοψίζεται στο “go green or go broke”.
Τα ESG πρέπει να μπουν στο DNA σας
Τα κριτήρια ESG (Environmental, Social and Governance) αφορούν τις επιδόσεις των επιχειρήσεων σε περιβαλλοντικά ζητήματα, κοινωνικά ζητήματα και ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης. Οι Τράπεζες και τα επενδυτικά funds εντάσσουν πλέον όλο και περισσότερο τα κριτήρια αυτά στις αξιολογήσεις τους για χορηγήσεις δανείων, βάσει των ευρωπαϊκών νομοθετικών απαιτήσεων.
Για να το πω πιο απλά, τα κριτήρια ESG πρέπει να μπουν στο DNA, τόσο της επιχείρησης, όσο και το δικό σας. No ESG, no party. Εάν αναρωτιέστε ποια είναι τα κριτήρια, πρέπει να τονίσω ότι διαφορετικοί οργανισμοί μπορεί να χρησιμοποιούν διαφορετικά κριτήρια. Ωστόσο, κάποια παραδείγματα κριτηρίων στις 3 βασικές κατηγορίες είναι τα εξής:
Περιβαλλοντικά κριτήρια ESG
- Εκπομπές άνθρακα και κλιματική αλλαγή
- Ενεργειακή απόδοση και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
- Διαχείριση και εξοικονόμηση νερού
- Διαχείριση ρύπανσης και απορριμμάτων
- Βιοποικιλότητα και επιπτώσεις στο οικοσύστημα.
Κοινωνικά κριτήρια ESG
- Εργασιακά και ανθρώπινα δικαιώματα
- Ασφάλεια και ποιότητα προϊόντων
- Ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας
- Ισότιμη συμπερίληψη στην αγορά εργασίας
- Απόρρητο πελατών και ασφάλεια δεδομένων.
Κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης ESG
- Ανεξαρτησία και αποτελεσματικότητα του διοικητικού συμβουλίου
- Αμοιβές και κίνητρα στελεχών
- Δικαιώματα και δέσμευση των μετόχων
- Ηθική και διαφάνεια
- Πολιτικές και πρακτικές κατά της διαφθοράς.
Επίλογος
Σας έδωσα 2 λόγους να στρέψετε το πηδάλιο της επιχείρησης προς τη Βιωσιμότητα: τους πελάτες σας, και τα κριτήρια ESG. Ο τρίτος και σημαντικότερος λόγος είστε εσείς. Το ότι είστε επιχειρηματίας, δεν σημαίνει ότι είστε μία αποκομμένη νησίδα, χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο. Ο κόσμος των πελατών είναι και δικός σας κόσμος. Το μέλλον των παιδιών των πελατών σας είναι και μέλλον των δικών σας παιδιών. Για αυτό, στο τέλος της μέρας, η ερώτηση δεν είναι “τι ψυχή θα παραδώσεις”, αλλά “τι πλανήτη θα παραδώσεις”. Και η απάντηση είναι…
Βιώσιμο.