Η σημασία του wording

Μεγαλύτερη από ό,τι φαντάζεστε.
Ο entrepreneur στο σημερινό περιβάλλον του επιχειρείν μοιάζει με ισορροπιστή τσίρκου που κάνει ποδήλατο σε τεντωμένο σκοινί, πετώντας 12 κορύνες στον αέρα, ενώ παράλληλα μιλά στο hands-free. Είναι τόσα πολλά αυτά που είναι σημαντικά, που έπρεπε να έχουν γίνει χτες, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμη!
Στο πλαίσιο αυτό, το wording, ή στα ελληνικά, η διατύπωση των μηνυμάτων τόσο ενδοεταιρικά όσο και προς το πλατύ κοινό, μπαίνει, συχνά, στο περιθώριο. Δεν θα έπρεπε! Δείτε στο άρθρο μου γιατί το wording είναι ύψιστης σημασίας καθώς και τις συμβουλές μου επ’ αυτού.
Το wording στις συνεργασίες
Σας έχει ποτέ συμβεί να έχετε γράψει ένα mail σε συνεργάτη και να αναρωτιέστε αν πρέπει να βάλετε θαυμαστικά και πόσα; Ή αν πρέπει να γράψετε μία λέξη με κεφαλαία για να τονίσετε το πόσο σημαντική είναι; Ή αν πρέπει να κλείσετε το mail “με φιλικούς χαιρετισμούς” ή “παραμένω στη διάθεσή σας” η χωρίς καμία υπογραφή;
Αν αναρωτιέστε για τα παραπάνω, σημαίνει ότι ενδιαφέρεστε για τις διατυπώσεις σας. Σε αυτή την περίπτωση, οι συμβουλές μου είναι οι εξής:
- Τα θαυμαστικά σας με φειδώ. Κρατήστε τα για τα social media. Αν παρ’ όλα αυτά, λόγω extrovert χαρακτήρα, θεωρείτε ότι εμφανίζεστε ως γκρινιάρης και αγέλαστος χωρίς αυτό το σημείο στίξης (δεν σας κρύβω ότι αυτή την “πετριά” την έχω και εγώ), περιορίστε τα θαυμαστικά σε 1 το πολύ.
- Όχι στα κεφαλαία. Αφήστε για τους ακτιβιστές και όσους θέλουν να σώσουν τον κόσμο. Και σε καμία περίπτωση, μην στείλετε ένα ολόκληρο email με κεφαλαία, όπως κάποιοι συνεργάτες μου, παλαιάς κοπής (μα πολύ παλαιάς!) κάνουν ακόμη και σήμερα. Έμφαση μπορείτε να δώσετε, χρησιμοποιώντας italics.
- Πάντα διάβασμα πριν την αποστολή. Όχι μόνο θα αποφύγετε typos που θα σας φέρουν σε αμηχανία (έχω κρατήσει ως ενθύμιο το mail από έναν συνεργάτη με κείμενο “αξιότιμε κύριε Σαραντατρένα”), αλλά με ένα γρήγορο πέρασμα θα δείτε αν ο τόνος σας είναι σαφής, ευγενικός και επαγγελματικός.
- Ποτέ υπερβολική διαχυτικότητα ή κακή χρήση της ξένης γλώσσας. Θυμάμαι πριν κάποια χρόνια, σε αλληλογραφία με πιθανό συνεργάτη είχα δεχθεί καταιγισμό από mails που όλα άρχιζαν με το “Hello mate!” — χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η εκμάθηση μιας γλώσσας μέσα από ταινίες μπορεί να οδηγήσει σε ασυνήθιστες εκφράσεις.
Το wording στην ενδοεταιρική επικοινωνία
Ο σύμμαχός σας στο ενδοεταιρικό wording είναι το ρήμα στο πρώτο πληθυντικό. Αν κάνετε τη μετάβαση από το “εγώ” στο “εμείς”, τόσο εσείς, όσο και οι συνεργάτες σας μέσα στην εταιρεία, κερδίζετε πολλά χωρίς να έχετε χάσει τίποτα. Τι κερδίζετε;
- Ομαδικότητα. Το “εμείς” καλλιεργεί το αίσθημα της κοινής προσπάθειας. Οι στόχοι δεν είναι ατομικοί, είναι κοινοί.
- Ευθύνη που μοιράζεται. Όταν κάτι πάει καλά, όλοι νιώθουν μέρος της επιτυχίας. Όταν κάτι πάει στραβά, η λύση είναι υπόθεση όλων.
- Κλίμα εμπιστοσύνης. Το “εμείς” υπονοεί ότι υπάρχει στήριξη. Δεν είμαστε μόνοι. Μοιραζόμαστε την ευθύνη, αλλά και τη διαδρομή.
- Πιο ήπιος τόνος. Το “εμείς” αποφεύγει εντάσεις. Ακόμα και μια δύσκολη παρατήρηση γίνεται πιο αποδεκτή όταν είναι συλλογική: το “να δούμε πώς μπορούμε να το διορθώσουμε” αντί για το “τα έκανες σκ@τ@” δεν σας ακούγεται καλύτερο;
Το wording στην επικοινωνία με το πλατύ κοινό
Το wording στην επικοινωνία με το πλατύ κοινό είναι ένα τόσο σημαντικό θέμα που απαιτεί το δικό του, αυτοτελές άρθρο. Σας υπόσχομαι ότι θα το γράψω, αλλά θα ήθελα να σας δώσω από τώρα μερικές γενικές συμβουλές και κατευθύνσεις.
- Μιλήστε απλά, χωρίς βερμπαλισμούς. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να γράψετε για την ίδρυση της εταιρείας σας, κάτι σαν το παρακάτω: “Στις 18 Φεβρουαρίου του 2008, ιδρύεται η ALUZEN, στη Λεωφόρο Πειραιώς 128 των Αθηνών, από τον κύριο Κώστα Μανιάτη, με αποστολή την εξειδικευμένη παραγωγή ρολών και συστημάτων σκίασης από αλουμίνιο, με έμφαση στην υψηλή ποιότητα και την ανταγωνιστική τιμή.” Αλουμινάδικο ιδρύσατε, όχι τη Φιλική Εταιρεία!
- Αποφύγετε την αργκό, ειδικά στα social media. Είναι πολλές φορές δελεαστικό, να μιλήσετε στη “γλώσσα της νεολαίας”, μόνο που η γλώσσα της νεολαίας είναι ένας μύθος – θα επανέλθω με άρθρο και επ’ αυτού. Προς το παρόν αποφύγετε να γράψετε “καλέ τι φάση με το νέο μας προϊόν!” με 4 emoji να ακολουθούν. Προτιμήστε τον συντηρητισμό του “το νέο μας προϊόν μόλις κυκλοφόρησε και σε ξεσηκώνει!”
- Μην μιλάτε σαν manual. Ειδικά σε περιπτώσεις που η επικοινωνία σας περιλαμβάνει above the line μέσα, όπως το ραδιόφωνο, αποφύγετε τις αναφορές σε θέματα τεχνικής φύσης που το πλατύ κοινό αγνοεί. Αν το τσιμέντο σας έχει θιξοτροπικές ιδιότητες, και χωρίς να θέλω να σας θίξω, μην μας το πείτε στο ραδιόφωνο, αλλά κρατήστε το για το τεχνικό σας εγχειρίδιο!