Η δύναμη των χρωμάτων στη διαδικασία της πώλησης
![Χρωματολογία Μάρκετινγκ Σύμβουλος Μάρκετινγκ Θέμης Σαρανταένας](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2013/09/colors-1.png)
Τα χρώματα και στη πώληση και στο μάρκετινγκ είναι πολύ σημαντικά. H κατάλληλη επιλογή τους μπορεί να ενθαρρύνει ή να αποθαρρύνει τους πελάτες μας καθώς ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί υποσυνείδητα.
Τα χρώματα ήταν πάντα μέρος της ανθρώπινης ζωής. Τις πρώτες χρωματιστές τοιχογραφίες τις βρίσκουμε σε αρχαιολογικές ανασκαφές της Πρώιμης Παλαιολιθικής περιόδου. Βέβαια, δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε εάν τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν τότε, είχαν πρακτική χρήση ή συμβόλιζαν κάτι. Το χρώμα απέκτησε με την πάροδο των χρόνων συμβολική αξία και έγινε πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ζωής και δημιουργικότητας. Είναι δυνατό ψυχολογικό ερέθισμα, το οποίο επηρεάζει την φυσική και ψυχολογική ισορροπία. Λόγω της δύναμής τους στο ανθρώπινο υποσυνείδητο, το χρώματα έγιναν σύμβολα με δύναμη επιρροής.
Είμαστε οπτικά όντα. Το οπτικό μας σύστημα είναι το κύριο εργαλείο για να αντιλαμβανόμαστε τον χώρο και τις διαστάσεις του. Τα μάτια μας εκλαμβάνουν το 90% των αισθητικών ερεθισμάτων μας και αυτό κάνει το χρώμα πολύ σημαντική την αντίληψη του περιβάλλοντός μας καθώς και την διάδραση μας με αυτό. Τα χρώματα μας επηρεάζουν ακόμα και στα όνειρα μας (όταν δεν έχουμε ενεργή συνείδηση δηλαδή). Η αντίληψη των χρωμάτων είναι λειτουργία της όρασης που αναγνωρίζει τα διάφορα μήκη κύματος που συνθέτουν τις ακτινοβολίες του ορατού φάσματος χρωμάτων. Η αναγνώριση των χρωμάτων γίνεται στον αμφιβληστροειδή μόνο από τα κωνία (ή κωνικά κύτταρα). Οι άνθρωποι έχουν, κατά την θεωρία των Young-Helmotz (1801), τριχρωματική όραση. Σύμφωνα με αυτήν την θεωρία υπάρχουν 3 είδη κωνίων με ευαίσθητες ουσίες για το κόκκινο, το πράσινο και το μπλε. Με την ταυτόχρονη και ισοδύναμη διέγερση και των 3 ειδών κωνίων προκαλείται το αίσθημα του λευκού φωτός. (Υπάρχει και τετραχρωματική ή των αντιθέτων χρωμάτων θεωρία του Hering (1870) με λιγότερους όμως υποστηρικτές)
Η τριχρωματική όραση είναι σπάνια ανάμεσα στα θηλαστικά και την έχουν μόνο οι άνθρωποι, οι χιμπαντζήδες και μερικοί πίθηκοι. Ουσιαστικά μας βοηθάει στο να αναγνωρίσουμε χρωματιστά φαγώσιμα είδη που είναι σημαντικά για την επιβίωσή μας. Για παράδειγμα, με την δυνατότητα να αναγνωρίζουμε το κόκκινο, εύκολα μπορούμε να αναγνωρίσουμε τους κόκκινους καρπούς από τα πράσινα φύλλα πάνω στα δέντρα. Έτσι το κόκκινο είναι ελκυστικό χρώμα καθώς είναι συνδυασμένο με την απόλαυση. Ακόμα το κόκκινο είναι συνδυασμένο για τους ανθρώπους με την σεξουαλικότητα και των έρωτα (απόλαυση). Αν δούμε φυλές από το Κονγκό θα δούμε ότι χρησιμοποιούν το κόκκινο για σημάδι σεξουαλικής ωριμότητας, ενώ φυλές από την Αυστραλία (Arunta & Ilpirra) μετά την κλειτοριδεκτομή βάφουν το σώμα των νεαρών γυναικών με κόκκινη ώχρα ως επισφράγιση της σεξουαλικής τους ωρίμανσης (The Native Tribes of Central Australia, Spencer & Gillen 1899 edition The Machmillan Company NYC). Έτσι η επιλογή των χρωμάτων προκαλεί την αντίδραση των άλλων και επηρεάζει την δική μας ψυχολογία.
Κάθε λέξη και κάθε έννοια είναι συνδυασμένη με κάποιο συναίσθημα: Σε επέκταση των παραπάνω πόσες φορές έχουμε φορέσει κάποια χρώματα και μας έχουν πει πόσο μας πάνε; Πόσες φορές έχουμε φορέσει άλλα χρώματα και έχουμε διαπιστώσει ότι δεν μας κολακεύουν τόσο! Δεν είναι τυχαίο…! Η σωστή επιλογή των χρωμάτων στα ρούχα και τα αξεσουάρ μας βασίζεται σε ολόκληρη θεωρία. Η επιδερμίδα μας έχει χρώμα. Ψυχρό, ζεστό, λαμπερό ή μουντό. Αν λοιπόν, εντοπίσουμε το ακριβές χρώμα της επιδερμίδας μας μπορούμε να επιλέγουμε τα κατάλληλα ρούχα που μας «πηγαίνουν» και μας ομορφαίνουν!
Έτσι τα χρώματα και στη πώληση και στο μάρκετινγκ είναι πολύ σημαντικά. H κατάλληλη επιλογή τους μπορεί να ενθαρρύνει ή να αποθαρρύνει τους πελάτες μας καθώς ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί υποσυνείδητα. Δείτε τα ακόλουθα δυο παραδείγματα:
Συσκευασία Heinz (παλιά)
• Χρησιμοποιεί μαύρο, μπλε, κίτρινο, χρυσό, κόκκινο και άσπρο χρώμα
• Το κόκκινο εκφράζει ενθουσιασμό, ζεστασιά (οικογένεια) και φυσικά φαίνεται (έναντι των ανταγωνιστών) στο ράφι
• Το άσπρο βοηθάει στο να ενισχύσει την αντίθεση και να φαίνονται τα γράμματα πιο καθαρά
Λογότυπο Apple (το αρχικό λογότυπο)
• γνωστό ως ” το μήλο της apple”
• η επιλογή των χρωμάτων (σαν ουράνιο τόξο) προέρχεται από την διάθλαση του φωτός από τον Isaac Newton και με την πανδαισία χρωμάτων η εταιρία μας υποδηλώνει πως φωτίζει “έξυπνα” τις τεχνολογικές εξελίξεις.
• αυτό που ζήτησε ο Steve Jobs από τον γραφίστα του ήταν ότι η Apple είναι μια εταιρεία που ελπίζει πως θα φέρει τα πάνω κάτω στον κόσμο της πληροφορικής. Έτσι ο γραφίστας επέλεξε να χρησιμοποιήσει τα χρώματα του ουράνιου τόξου, όμως ανακατεμένα, ξεκινώντας από το πράσινο (πάνω) γιατί το θεωρούσε πιο φυσικό, το φύλλο να είναι πράσινο.
Συμπερασματικά: Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι πως σε κάθε ενέργεια μάρκετινγκ: branding, εταιρική ταυτότητα, διαφήμιση κλπ πρέπει να σκέφτεστε σε ποιον μιλάτε (target group) αλλά και πως θέλετε να αισθανθεί βλέποντας την επικοινωνία της εταιρίας σας. Τα χρώματα μπορούν να γίνουν ένα πολύ δυνατό όπλο για να προκαλέσετε θετικά τους πελάτες σας, να τους εμπλέξετε και να έχετε θετικό αποτέλεσμα από τις ενέργειες προώθησης που θα υλοποιήσετε.