From A… to Generation Z.

Δείτε πώς πρέπει να μιλήσετε στη Generation Z.
Εάν είστε φτασμένος επιχειρηματίας χρόνια, τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο (Σεπτέμβριος του 2025), είναι δύσκολο έως αδύνατο να ανήκετε στη λεγόμενη Generation Z (άνθρωποι 13 έως 28 ετών, γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012).
Όμως, σε όποια γενιά, και αν ανήκετε από τις προηγηθείσες της Gen Z (Boomers, Gen X, Millennials), η επικοινωνία με το χάος δεν είναι εύκολη. Όπου “χάος” βέβαια, βάλτε τη Generation Z, την πρώτη που έμαθε να χειρίζεται το smartphone πριν πιάσει την κιμωλία στο σχολείο. Δείτε στο άρθρο μου που ακολουθεί κάποιες γενικές κατευθύνσεις για το πώς πρέπει να τους μιλήσετε, τι να επιδιώξετε και τι να αποφύγετε.
Προς υπεράσπιση του χάους
Λένε ότι για να μιλήσει σε κάποιον πρέπει να τον καταλάβεις. Πολλές φορές, εμείς οι παλαιότεροι αποκαλούμε τη γενιά Z καλομαθημένη, ή ακόμη και μαλθακή. Όμως, ας μην ξεχνάμε ότι αυτή η γενιά είναι το αποτέλεσμα ενός κόσμου που έπαψε να εγγυάται σταθερότητα.
Μεγάλωσαν σε χρόνια οικονομικής αβεβαιότητας, πολιτικών αναταραχών, τεκτονικών αλλαγών στον κόσμο, και ενηλικιώθηκαν με μια πανδημία να τους κλείνει στα δωμάτια τους, γκρεμίζοντας τα θεμέλια που οι προηγούμενες γενιές θεωρούσαν αυτονόητα. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Το χρήμα, άλλοτε σταθερό, έγινε ψηφιακό, κρυπτονόμισμα, NFT, ακόμα και meme. Τα επαγγέλματα απειλούνται από αλγόριθμους. Η έννοια της ασφάλειας δεν τους διαμόρφωσε ποτέ, γιατί απλώς δεν υπήρξε. Εσείς θα ήσασταν λιγότερο χαοτικοί στη θέση τους; Για να δω χέρια! (δεν βλέπω και πολλά).
Πώς τους μιλάμε
Έχοντας πει τα παραπάνω, θα σας πω τώρα κάποιους τρόπους για να τους μιλήσετε – η να σιωπήσετε.
Δείξτε τους ότι το brand σας δουλεύει
Αυτή η γενιά δεν έχει συνηθίσει να χτυπάει την τηλεόραση στο πλάι για να φύγουν τα παράσιτα. Ό,τι δεν δουλεύει, αντικαθίσταται άμεσα, και αυτό ισχύει και για τα brands. Η Generation Z δεν περιμένει να σας μάθει, αλλά περιμένει να την εξυπηρετήσετε. Άμεσα, αόρατα, και χωρίς κόπο.
Αν κάτι απαιτεί σκέψη, προσπάθεια ή υπομονή, θα πάνε στον επόμενο και τον μεθεπόμενο, εκεί που το checkout γίνεται με ένα απλό tap, η εξυπηρέτηση είναι embedded και όλα, απλώς, δουλεύουν. Εάν το brand σας έχει δομικά προβλήματα λειτουργίας, δεν θα δείτε ποτέ επιείκεια από την Generation Z.
Δεν θα τους κερδίσετε με την τεχνολογία
Γεννήθηκαν μέσα σε αυτήν, και τη θεωρούν δεδομένη. Η καινοτομία από μόνη της δεν εντυπωσιάζει, καθώς η Gen Z έχει μάθει να ξεχωρίζει το ουσιαστικό από το επιτηδευμένο. Ένα κακοστημένο φίλτρο επαυξημένης πραγματικότητας που υποτίθεται ότι δείχνει πώς σου πάνε τα ρούχα, αλλά στην πραγματικότητα κάνει το κεφάλι σου τεράστιο, δεν σας κάνει καινοτόμους, αλλά cringe.
Πριν τρέξετε να εφαρμόσετε την τελευταία τεχνολογική τάση, αναρωτηθείτε εάν προσφέρει κάτι ουσιαστικό. Αν δεν προσφέρει εμπειρία, απλότητα ή νόημα, τότε πρόκειται απλώς για ψηφιακό θόρυβο. Στο σύστημα αξιών της Generation Z, η αυθεντικότητα μετρά περισσότερο από την καινοτομία. Και κάποιες φορές, ένα ειλικρινές, ανθρώπινο μήνυμα έχει μεγαλύτερη δύναμη από κάθε virtual show.
Συγκριθείτε και εκτός του οικοσυστήματός σας
Η Generation Ζ δεν καταναλώνει τον κόσμο όπως τον ορίζουν τα industries. Δεν λέει “αυτό είναι καλό για τράπεζα”, ή “αυτό είναι decent για τηλεπικοινωνίες”. Λέει: “Είναι καλύτερο από το Spotify; Πιο γρήγορο από το Apple Pay; Πιο άμεσο από το Wolt”; Τα όρια των κατηγοριών είναι πλέον δυσδιάκριτα. Γι’ αυτό, αν συγκρίνεστε μόνο με τους κοντινούς ανταγωνιστές σας, τότε δεν παίζετε στο γήπεδο της Gen Z. Θέστε τον πήχη πιο ψηλά, εκεί που κοιτάζουν οι Zoomers!
Μιλήστε λιγότερο και ακούστε περισσότερο
Δεν δημιουργείτε για τη Generation Z, αν δεν τους έχετε μέσα στην ομάδα σας. Δεν θέλουν απλώς να είναι “target group”, θέλουν να συμμετέχουν. Είναι η πρώτη γενιά, όπου όλοι είναι content creators! Φέρτε τους στο τραπέζι. Ρωτήστε τους. Ακούστε τους. Όχι για να “τσεκάρετε τα κουτάκια”, και να φτιάξετε ένα ακόμη βαρετό excel, αλλά για να καταλάβετε πώς βλέπουν τον κόσμο.
Ξεχάστε τις έτοιμες απαντήσεις και τις βεβαιότητες του παρελθόντος. Δεν λειτουργούν πλέον. Το μόνο που λειτουργεί είναι η αμφισβήτηση του δεδομένου, και η ταπεινότητα να αποδεχθείτε ότι το ένστικτό σας, όσο κι αν σας έχει οδηγήσει σε επιτυχία στο παρελθόν, μπορεί πια να ανήκει σε μια άλλη εποχή.
Κάνατε όλα τα παραπάνω; Συγχαρητήρια, και καλώς ήλθατε στον κόσμο της Generation Z!