Ένα άρθρο για καλό σκοπό.
![Γνωρίστε το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού.](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2022/11/green-marketing.jpg)
Γνωρίστε το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού.
Οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια. Ας δούμε λοιπόν έναν αριθμό που κανείς επιχειρηματίας της τρίτης δεκαετίας του δεύτερου αιώνα ύπαρξης εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (όρος που επινοήθηκε από τον Αμερικανό οικονομολόγο και καθηγητή Howard Bowen το 1953) δεν πρέπει να αγνοεί.
86% των millennials (γεννηθέντες από το 1981 έως το 1996) πιστεύει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να κρίνονται με κριτήρια που πηγαίνουν πολύ πέρα από την οικονομική τους υγεία, και συγκεκριμένα κριτήρια που αφορούν το οικολογικό και περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Σε αυτό ακριβώς το αποτύπωμα εντάσσεται και το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μου που ακολουθεί.
Δεν είναι social media, είναι social
Το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού είναι γνωστό και ως social μάρκετινγκ. Σας ζητώ να μην το συγχέετε με το social media μάρκετινγκ, το οποίο υποθέτω ότι (ειδικά εάν διαβάζετε τα άρθρα ή ακούτε τα podcast μου) γνωρίζετε πλέον σαν την παλάμη σας – αν και πολλές φορές το social μάρκετινγκ χρησιμοποιεί τα social media.
Η μία πρόταση που αρκεί να θυμάστε είναι ότι το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού έχει ως πρωταρχικό στόχο την επίτευξη του κοινού καλού. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο της δημόσιας υγείας, το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού της επιχείρησης θα προάγει τη γενική υγεία και θα ευαισθητοποιεί και θα προκαλεί αλλαγές στη συμπεριφορά τόσο των εργαζομένων, όσο και των πελατών.
Σκεφθείτε δηλαδή το δικό σας “απολαύστε υπεύθυνα”.
Greenwashing – τι ΔΕΝ είναι το μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού
Έχετε ακούσει το greenwashing; Πρόκειται για έναν όρο που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1986 από τον Αμερικανό περιβαλλοντολόγο Jay Westerveld. Ο ερευνητής επινόησε τον όρο, περιγράφοντας μία πρακτική ενός παραλιακού θέρετρου στο νησί Σαμόα του νοτίου Ειρηνικού που προσέφερε επαναχρησιμοποιούμενες πετσέτες στους πελάτες του με σκοπό να βοηθήσει το περιβάλλον.
Την ίδια στιγμή όμως, το θέρετρο συνεχώς επεκτείνετο, καταλαμβάνοντας όλο και μεγαλύτερη έκταση παρθένας γης! Ο όρος πλέον στις μέρες μας σημαίνει τεχνικές εξαπάτησης του καταναλωτή, παρουσιάζοντας προϊόντα ή υπηρεσίες ως πιο βιώσιμες ή υγιεινές από αυτό που πραγματικά είναι. Αυτό είναι λοιπόν το greenwashing, που στα ελληνικά θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε “πράσινο ξέπλυμα”. Μην το επιχειρήσετε ποτέ, τόσο για επιχειρηματικούς όσο και για ηθικούς λόγους.
Πώς να ξεκινήσετε
Αποφασίσατε να εμπλακείτε ενεργά σε μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού; Συγχαρητήρια! Όμως, είναι τόσα πολλά αυτά που μπορείτε να κάνετε και πιθανόν να μην γνωρίζετε από πού να αρχίσετε. Σας συστήνω να μελετήσετε τους 17 στόχους του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη (μπορείτε να τους βρείτε στα site του OHE) και να δείτε τι σας ταιριάζει και τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε.
Οι στόχοι ξεκινούν από τη μηδενική φτώχεια και πείνα και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ποιοτική εκπαίδευση, ισότητα των φύλων, δράσεις για το κλίμα, αξιοπρεπή εργασία και οικονομική ανάπτυξη, βιώσιμες πόλεις και κοινότητες, υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή και αρκετά ακόμη.
Εμπνεύστε όλη την εταιρεία
Όλοι κρύβουμε το καλό μέσα μας. Εάν αποφασίσετε να ξεκινήσετε μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού, εμπνεύστε και εμπλέξτε όλη την εταιρεία. Ζητήστε τη γνώμη των ανθρώπων σας, μοιραστείτε τους 17 στόχους του ΟΗΕ μαζί τους, δημιουργήστε ανώνυμα (ή επώνυμα) ερωτηματολόγια και λειτουργήστε σαν μία ομάδα.
Θα εκπλαγείτε όχι μόνο από το πόσο θα συνεισφέρετε πραγματικά στο κοινό καλό, αλλά και από το πώς θα βελτιώσετε τα εταιρικά σας αποτελέσματα.
Επιλέξτε δράσεις
Υπάρχει ένα όριο στα πάντα. Κανείς δεν πρόκειται να ζητήσει από εσάς προσωπικά και την εταιρεία σας να προάγετε και να αναδείξετε όλα όσα αφορούν τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επιλέξτε λίγους τομείς, κατά προτίμηση αυτούς στους οποίους έχετε ήδη γνώσεις και επικεντρώστε τις προσπάθειές σας εκεί.
Εάν για παράδειγμα η εταιρεία σας έχει έδρα σε νησί ή κοντά στη θάλασσα, υπάρχουν πάρα πολλές δράσεις μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού για τη ζωή στο νερό τις οποίες μπορείτε να επιλέξετε.
Μην φοβάστε την αλήθεια
Στη διαδρομή προς ένα καλύτερο κόσμο, ίσως παρατηρήσετε ότι η εταιρεία σας έχει ακόμη αρκετά χιλιόμετρα να κάνει. Μπορεί, για παράδειγμα, η μικρή αλυσίδα εστίασης που διατηρείτε να έχει μεν ποτήρια από ανακυκλωμένο πλαστικό, αλλά σε ένα ποσοστό, ας πούμε, 50%. Μην φοβάστε και μην κρυφθείτε!
Ευθαρσώς δηλώστε ότι έχετε ακόμη αρκετή δουλειά να κάνετε, αλλά ότι στο τέλος θα τα καταφέρετε.
Απολαύστε το
Τέλος, όταν κάνετε μάρκετινγκ κοινωνικού σκοπού, είναι σίγουρο ότι με κάθε σας ενέργεια θα νιώσετε πιο πλήρεις σας άνθρωποι και σαν επιχειρηματίες. Απολαύστε τη διαδικασία και διοχετεύστε το πάθος, το δικό σας και των ανθρώπων σας σε αυτή. Θυμηθείτε ότι όσο πιο πολύ μειώνετε το αποτύπωμα άνθρακα της εταιρείας σας, τόσο πιο πολύ μεγαλώνετε τη χαρά σας για κάτι που θα κάνει τη ζωή των επόμενων γενεών καλύτερη!
Καλή επιτυχία!