Έχετε μια επιχειρηματική ιδέα;
![7 βήματα για να επιλέξετε την κατάλληλη επιχειρηματική ιδέα.](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2021/11/businessidea2021.jpg)
7 βήματα για να επιλέξετε την κατάλληλη επιχειρηματική ιδέα.
Πριν από κάθε επιχείρηση, υπάρχει ένα business plan. Πριν από κάθε business plan υπάρχει ένας εκκολαπτόμενος entrepreneur με μία επιχειρηματική ιδέα. Αυτός είστε εσείς και η ιδέα σας είναι καλύτερο να μην είναι κάτι… συνηθισμένο!
Όμως, πριν αποφασίσετε ότι αυτό που χρειάζεται αυτή τη στιγμή η αγορά είναι άλλο ένα café (ή κατάστημα τατουάζ, ή το εκατομμυριοστό e-shop τεχνολογικού εξοπλισμού) πρέπει να βρεθείτε αντιμέτωποι με την ιδέα σας, “face to face” για να καταλάβετε εάν μπορείτε να την υπηρετήσετε.
Και για να το καταλάβετε ακόμη καλύτερα, δείτε παρακάτω 7 βήματα για να επιλέξετε την κατάλληλη επιχειρηματική ιδέα.
Βήμα #01. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα
Εξετάστε πολύ προσεκτικά την κοινωνία στην οποία ζείτε και θέλετε να δραστηριοποιηθείτε. Είναι αισιόδοξη; Είναι δυναμική; Είναι αναπτυσσόμενη; Είναι νεανική; Φοβάμαι, ότι για κάποιες κοινωνίες, όπως για παράδειγμα η ελληνική, η απάντηση είναι “όχι” σε όλα τα παραπάνω.
Μην βασίζετε την επιχειρηματική σας ιδέα στην πίστη του “ότι θα αλλάξουν τα πράγματα”. Λειτουργήστε με βάση τα πράγματα, όπως είναι τώρα.
Βήμα #02. Το νομικό πλαίσιο
Βαρετό, ε; Όμως, είναι καλύτερα να γνωρίζετε το νομικό πλαίσιο που έχει σχέση με την επιχειρηματική σας ιδέα πριν σας έρθει κάποια “λυπητερή”, συνήθως από την εφορία. Οι σύγχρονες αγορές, σχεδόν σε κάθε χώρα, ακόμη και σε αυτές όπου το επιχειρείν λειτουργεί σχετικά ελεύθερα, έχουν αγκυλώσεις, εμπόδια και δυσκολίες.
Ειδικά, εάν η ιδέα σας είναι εντελώς νέα και πρωτοποριακή, θα πρέπει να προσέξετε ιδιαίτερα το νομικό πλαίσιο και τις αντιδράσεις που είναι πιθανόν να συναντήσετε στο μέλλον (TaxiBeat anyone?).
Βήμα #03. Η δυναμική της ιδέας σας
Αυτό είναι ένα δύσκολο βήμα, αλλά πρέπει να το κάνετε, όσο καλύτερα μπορείτε. Σκεφθείτε το potential της ιδέας σας. Άραγε σε ένα κόσμο που ετοιμάζεται τα επόμενα 20 χρόνια να περάσει στον πλήρη εξηλεκτρισμό, είναι καλό να επενδύσετε αυτή τη στιγμή σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων;
Δεν είστε μελλοντολόγος, σίγουρα, κανείς μας δεν είναι. Ωστόσο, εφαρμόζοντας ένα φίλτρο κοινής λογικής, θα εκπλαγείτε από το πόσες πολλές ιδέες που φαίνονται “καυτές” τώρα, θα έχουν μετατραπεί σε απολίθωμα στο κοντινό μέλλον.
Βήμα #04. Προσωπικές δεξιότητες
Ένα πολύ συνηθισμένο λάθος του εκκολαπτόμενου entrepreneur είναι η ιδέα “πάνω από τα κυβικά του”. Ναι, ο Elon Musk έφτιαξε μία τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία και μία διαστημική βιομηχανία, αλλά μην ξεχνάτε ότι ήταν μηχανικός. Εάν δεν έχετε τις κατάλληλες δεξιότητες, όσο καλή και πρωτότυπη και αν είναι η ιδέα σας, πάντα θα δυσκολεύεστε και θα έχετε την ανάγκη, έως και εξάρτηση, από άτομα που γνωρίζουν το αντικείμενο.
Αυτό είναι το πιο δύσκολο βήμα από όλα, γιατί πολλές φορές απαιτεί να εγκαταλείψετε μία ιδέα, έστω και αν είναι (ή δείχνει να είναι) πολλά υποσχόμενη. Είναι απαραίτητο όμως να το κάνετε.
Βήμα #05. Ο προϋπολογισμός
Υπάρχουν ιδέες που απαιτούν ένα γκαράζ, έναν υπολογιστή και έναν υπάλληλο. Υπάρχουν άλλες ιδέες που χρειάζονται ένα γενναίο ποσό για να ξεκινήσουν ή ακόμη και τεράστιο. Σε αυτό το βήμα λοιπόν, πρέπει ειλικρινά να δείτε το budget breakdown σας.
Προσοχή: Εάν η ιδέα σας απαιτεί ένα ιδιαίτερα μεγάλο budget, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να την ξεχάσετε. Απλά, θα πρέπει να κυνηγήσετε κάποιους angel investors και να τους πείσετε για την αξία της.
Βήμα #06. Δημιουργία εσόδου
Υπέροχη η ιδέα σας, αλλά πώς θα δημιουργήσει έσοδο; Αυτό είναι ένα πρόβλημα που εμφανίζεται συχνότατα σε επιχειρηματικές ιδέες που έχουν σχέση με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το YouTube βρήκε τον τρόπο να δημιουργήσει έσοδο, με pre-rolls videos 5 δευτερολέπτων, διαφημίσεις πριν το video (που όλοι κάνουν skip σαν αστραπή) και άλλα. Το ίδιο και τα άλλα κοινωνικά δίκτυα.
Σε αυτό το βήμα, πρέπει να σκεφθείτε πώς θα δημιουργήσετε έσοδο από την επιχειρηματική σας ιδέα.
Βήμα #07. Το μέλλον
Σε αυτό το τελευταίο βήμα, θα σας ζητήσω να κάνετε μία ενδοσκόπηση. Ρωτήστε τον εαυτό σας τι είδους επιχείρηση θέλετε να δημιουργήσετε. Θέλετε να δουλέψετε σκληρά για κάποια χρόνια και μετά να πουλήσετε; Θέλετε να φτάσετε την επιχείρηση στο χρηματιστήριο; Θέλετε να δουλεύετε μέχρι τα βαθιά σας γεράματα; Πίσω από κάθε πλάνο υπάρχει ένα μεγάλο “γιατί” και πρέπει να το ξέρετε.
Μην επιχειρήσετε εάν δεν αποφασίσετε γιατί θέλετε να επιχειρήσετε.
Κάνατε όλα τα παραπάνω βήματα και πιστεύετε ότι πραγματικά αυτό που θέλετε είναι να ανοίξετε ένα café; Κάντε το! Είναι πιθανόν να είστε το νέο Starbucks.