Δεν υπάρχει τέλειο λανσάρισμα.
![Υπάρχει όμως το σωστό λανσάρισμα. Δείτε πώς θα το πετύχετε.](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2022/12/launch-2022.jpg)
Υπάρχει όμως το σωστό λανσάρισμα. Δείτε πώς θα το πετύχετε.
Αλήθεια, έχετε ποτέ σκεφτεί ποιο ήταν το σημαντικότερο λανσάρισμα όλων των εποχών; Κανένα άλλο, από αυτό της ίδιας της ύλης, είτε μέσα από το Big Bang των κοσμολόγων πριν 13 και πλέον δισεκατομμύρια χρόνια, είτε μέσα από το “στην αρχή δημιούργησε ο Θεός τον ουρανό και τη γη” των θεολόγων.
Όμως και στις δύο περιπτώσεις, το λανσάρισμα, αν και εξαιρετικό, δεν υπήρξε τέλειο. Οι μεν κοσμολόγοι ανακάλυψαν ότι εκτός από ύλη, το Big Bang δημιούργησε και ένα συνεχώς επεκτεινόμενο σύμπαν, το οποίο κάποια στιγμή θα κάνει όλα τα άστρα που βλέπουμε αόρατα, οι δε θεολόγοι είχαν πάντοτε να αντιμετωπίσουν το προπατορικό αμάρτημα.
Μετά από αυτή την εισαγωγή, θέλω να πιστεύω ότι βλέπετε περισσότερο τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, όσον αφορά το δικό σας λανσάρισμα. Πάρτε μια βαθιά ανάσα λοιπόν, χαλαρώστε και δείτε τις συμβουλές μου για σωστό λανσάρισμα που ακολουθούν.
Βεβαιωθείτε ότι το προϊόν δουλεύει
Δεν μπορώ να θυμηθώ τον αριθμό των πελατών που μου έχουν εκμυστηρευθεί ότι κάποιο τους λανσάρισμα απέτυχε, γιατί το προϊόν ήταν ανώριμο, ανέτοιμο ή προβληματικό. Και αν σκέφτεστε ότι αυτό είναι πρόβλημα μόνο των μικρών εταιρειών, σκεφτείτε ξανά!
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα που μπορώ να φέρω, ήταν η παταγώδης αποτυχία συνδρομητικής πλατφόρμας μεγάλου ελληνικού τηλεοπτικού καναλιού στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. Ονόματα δεν λέω, υπολήψεις δεν θίγω, αλλά η ελλειπής προετοιμασία της πλατφόρμας (η οποία προϋπήρχε, αλλά ουσιαστικά λανσαρίστηκε στο ευρύ κοινό με την ευκαιρία του μουντιάλ) οδήγησε σε πλήγμα φήμης και, φυσικά, εσόδων.
Βεβαιωθείτε ότι το προϊόν κάνει τη διαφορά
Δεν σας λέω να εφεύρετε τις ζώνες ασφαλείας, ούτε να φέρετε στην αγορά το νέο iPhone. Ωστόσο, έχω δει πάρα πολλά “me too” προϊόντα και υπηρεσίες, που, στο σκοπό του γρήγορου κέρδους, αντιγράφουν τον επιτυχημένο της αγοράς. Η συντριπτική πλειοψηφία από αυτά, έξι μήνες μετά το λανσάρισμά τους έχει σβήσει. Εν κατακλείδι, είναι απαραίτητο για το προϊόν σας να κάνει κάποια διαφορά. Αυτή μπορεί να είναι μία διαφορά:
- Μοναδικότητας (το “ιερό δισκοπότηρο” του USP)
- Καινοτομίας
- Χρηστικότητας
- Design
- Πρακτικότητας
- Τιμής προς τα κάτω
- Τιμής προς τα πάνω (premium)
- Κλπ.
Να είστε φειδωλοί με το budget λανσαρίσματος
Το λανσάρισμα ενός προϊόντος, ακόμη και υπό τις καλύτερες συνθήκες, δεν παύει να είναι μία “ζαριά”. Εάν έχετε ένα εξαιρετικό προϊόν, μία πολύ δυνατή ομάδα marketing και κάποιους γκουρού της επικοινωνίας στην ομάδα σας, είναι σίγουρο ότι τα ζάρια θα είναι “πειραγμένα” προς όφελός σας.
Ωστόσο, κανείς ποτέ δεν θα μπορέσει να σας εγγυηθεί 100% επιτυχία λανσαρίσματος και όποιος το κάνει, δεν είναι αυτός που θέλει το καλό σας. Κινηθείτε φειδωλά με το budget λανσαρίσματος και ωφεληθείτε διπλά. Αφενός, εάν το brand πάει καλά από τον πρώτο μήνα, θα έχετε υπόλοιπο budget για να επιμείνετε επικοινωνιακά. Αφετέρου, αν το brand αποτύχει, θα έχετε τουλάχιστον μικρότερη ζημιά.
Επενδύστε στο product launch event
Μπορεί να έχετε ήδη αρχίσει με ένα soft launch του προϊόντος ή υπηρεσίας σας και να πηγαίνετε ήδη καλά. Από την άλλη, μπορεί το προϊόν σαν να μην έχει ακόμη αγγιχθεί από πελάτη. Και στις 2 περιπτώσεις, επενδύστε σε ένα product launch event. Οι λόγοι πολλοί! Σας αναφέρω συνοπτικά τους κυριότερους:
- Θα δημιουργήσετε buzz και ενθουσιασμό.
- Θα δώσετε την ευκαιρία στους πελάτες να μάθουν το νέο προϊόν – τι είναι, πώς λειτουργεί, ποιες δυνατότητες διαθέτει, κλπ.
- Θα εμφανίσετε το προϊόν σας στην πιο ελκυστική και “απαστράπτουσα” μορφή του.
- Θα δημιουργήσετε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά σας από την πρώτη ημέρα.
- Θα αυξήσετε γενικότερα την προβολή της εταιρείας σας και θα προσελκύσετε νέους πελάτες και για άλλα σας προϊόντα.
Δημιουργήστε brand voice
Μην περιμένετε να δημιουργήσετε ένα brand voice μετά το λανσάρισμα. Δεν είναι σωστό να μπείτε στην αγορά χωρίς να γνωρίζετε ποιος είστε και πώς θέλετε να αλληλοεπιδράσετε με τον κόσμο. Η συνέπεια είναι το κλειδί για κάθε brand. Το brand voice, δηλαδή η ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα του brand, πρέπει να διέπει όλα τα υλικά σας, marketing και πωλήσεων, αλλά και οποιοδήποτε επαφή, εσάς ή των ανθρώπων σας, με το κοινό σας.
Παραδείγματα εταιρειών με επιτυχημένο brand voice:
- Coca-Cola
- Dove
- Harley-Davidson
- Nike
- Slack
- Starbucks
- Uber
Προσφέρετε κίνητρα αγοράς
Κάποιοι πελάτες μου αποφεύγουν να προσφέρουν κίνητρα αγοράς νέων προϊόντων κατά τη διάρκεια του λανσαρίσματος, θεωρώντας ότι “φθηναίνουν” τη μάρκα. Αν και σε κάποιες περιπτώσεις, αυτό όντως ισχύει (για παράδειγμα, τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων σπάνια προσφέρονται με κίνητρο αγοράς), η γνώμη μου είναι ότι το λανσάρισμά σας θα βοηθηθεί με τέτοιας λογικής boost.
Προσφέρετε εκπτώσεις για προπαραγγελίες, δωρεάν χρήσεις για την πρώτη φορά κλπ. Θα κάνετε ιδιαίτερο θόρυβο για το brand, και αν έχετε πράγματι κάτι καλό να προσφέρετε, θα το βοηθήσετε να “σταθεί στα πόδια του” πιο νωρίς.
Σκεφθείτε την περίπτωση του MVP (Minimum Viable Product)
Ως πατέρας ή μητέρα της ιδέας σας, είναι λογικό και ανθρώπινο να πιστεύετε ότι όλοι θα αγοράσουν το προϊόν σας. Όμως, η πραγματικότητα πολλές φορές συγκρούεται με τις πεποιθήσεις και δυστυχώς από τη σύγκρουση αυτή δεν βγαίνει τραυματισμένη η πραγματικότητα.
Δημιουργώντας ένα MVP (Minimum Viable Product), δηλαδή ένα προϊόν με τα ελάχιστα δυνατά χαρακτηριστικά που το καθιστούν βιώσιμο, θα καταφέρετε να πάρετε feedback από τους αρχικούς χρήστες, έτσι ώστε να προχωρήσετε σε αλλαγές, τροποποιήσεις και βελτιώσεις. Ειδικά, εάν ασχολείστε με startups στον digital τομέα, μην το σκέφτεστε: MVP χτες!