Αντιμετωπίστε την επόμενή σας κρίση.
![Τεχνικές διαχείρισης κρίσης για την επιβίωση της επιχείρησης.](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2025/02/Business-Crisis.jpg)
Τεχνικές διαχείρισης κρίσης για την επιβίωση της επιχείρησης.
Ο επιχειρηματίας που δεν έχει περάσει ποτέ την παραμικρή κρίση στην επιχείρησή του να σηκώσει το χέρι του.
(περιμένοντας…)
(περιμένοντας…)
(περιμένοντας…)
Επειδή όλα τα χέρια έμειναν κατεβασμένα, όπως άλλωστε είναι το αναμενόμενο, και επειδή δεν υπάρχει λόγος να περιμένω κάτι που δεν θα γίνει ποτέ, περνάω κατευθείαν στο θέμα αυτού του άρθρου μου, που αφορά τις τεχνικές διαχείρισης κρίσης στην επιχείρηση. Διαβάστε το, κρατήστε σημειώσεις, και, το κυριότερο, εφαρμόστε τις όταν (και όχι “αν”) έρθει η απευκταία ώρα της κρίσης.
Τύποι κρίσεων
Πρώτα από όλα, να σημειώσουμε ότι καμία κρίση δεν είναι ίδια με μία άλλη. Μια πανδημία, που είναι η απόλυτη κρίση για ένα γυμναστήριο, μπορεί να είναι ευλογία για μία εταιρεία που κατασκευάζει μάσκες. Ωστόσο, υπάρχουν, γενικά μιλώντας, διαφορετικοί τύποι κρίσεων που ενδέχεται ή όχι να σας αγγίξουν. Ας τους δούμε:
- Τεχνολογικές κρίσεις. Η, κάποτε κολοσσιαία, Kodak ποτέ δεν πίστεψε ότι το φιλμ απειλείτο από την τεχνολογία. Όταν το αντιλήφθηκε, ήταν πολύ αργά για να ανεβεί στο τρένο της ψηφιακής φωτογραφίας, με αποτέλεσμα τη χρεωκοπία.
- Φυσικές καταστροφές. Δυστυχώς, το είδος της πιο διαδεδομένης κρίσης στον ελληνικό πρωτογενή τομέα.
- Πρόοδος του ανταγωνισμού. Δείτε τι γίνεται στον χώρο της ΑΙ, και πώς, για πρώτη φορά σε 20 και πλέον χρόνια, τα μπατζάκια της Google έχουν πάρει φωτιά, καθώς το δικό της προϊόν ΑΙ υστερεί έναντι του ανταγωνισμού. Έτερο κλασικό παράδειγμα: Nokia.
- Οικονομικές κρίσεις. Μία λάθος στρατηγική απόφαση, η είσοδος σε μία άγνωστη αγορά με αποτέλεσμα ζημιές, μη συνετή διαχείριση των κεφαλαίων και ξαφνικά αρχίζουν οι απολύσεις. Ένα από τα χειρότερα είδη κρίσης, καθώς υποσκάπτει το ηθικό.
- Κρίσεις ηγεσίας. Και μετά τον Steve Jobs, ποιος; Το 1985 εκπαραθυρώθηκε από την Apple, και η επιχείρηση πήρε την κάτω βόλτα. Επέστρεψε “καβάλα στο άλογο” το 1997.
Πώς θα αντιμετωπίσετε την επόμενη κρίση
Διαβάστε τις παρακάτω 5 συμβουλές μου.
#01. Ηγεσία
Στις κρίσεις, ο ηγέτης δεν κρύβεται στο bunker, αλλά είναι πάντοτε στην πρώτη γραμμή. Να θυμάστε ότι όταν δεν υπάρχει ηγεσία κατά τη διάρκεια της κρίσης, δεν υπάρχει επικοινωνία, και δεν υπάρχει δράση. Τι παίρνει τη θέση τους; Στις περισσότερες περιπτώσεις, το χάος.
Αυτό σημαίνει ότι εσείς, ως ηγέτης, πρέπει να παραμείνετε ψύχραιμοι και συγκεντρωμένοι ακόμα και σε συνθήκες ακραίου άγχους. Να θυμάστε ότι οι φωνές, τα νεύρα, οι κατσάδες δεν θα εκτονώσουν την κατάσταση, αλλά θα κάνουν ακριβώς το αντίθετο, αυξάνοντας τις ενδοεταιρικές συγκρούσεις.
#02. Διαφάνεια
Κρίση, στις περισσότερες περιπτώσεις, ειδικά εάν ηγείστε μίας μεγάλης εταιρείας, σημαίνει κακή δημοσιότητα και προβολή στα media την οποία δεν επιθυμείτε. Εάν τα media είναι κλαδικά, ίσως να είναι πιο επιεική μαζί σας (αν και πάλι, η φήμη σας θα κλονιστεί). Εάν όμως τα απόνερα της κρίσης φέρουν στην πόρτα σας τα mainstream ΜΜΕ, τα πράγματα δυσκολεύουν.
Ο καλύτερος τρόπος για να οδηγήσετε ξανά το καράβι σε ασφαλή νερά είναι η διαφάνεια. Μην κρύψετε κάτι, ούτε να αφήσετε να εννοηθεί ότι κρύβετε κάτι. Εάν χρειαστεί να οργανώσετε συνέντευξη τύπου, κάνετέ το από την πρώτη κιόλας μέρας της κρίσης. Δείξτε σε όλους ότι δεν έχετε κρυφή ατζέντα και, γρήγορα, θα έχετε έναν λιγότερο πονοκέφαλο στη διαχείριση της κρίσης.
#03. Σχεδίαση
Εάν περιμένετε την ημέρα της κρίσης για να αποφασίσετε τι πρέπει να κάνετε, ίσως να είναι πολύ αργά. Δημιουργήστε από τώρα ένα σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων ξεκινώντας από μία πιθανή λίστα από κρίσεις που μπορεί να επηρεάσουν ειδικά τη δική σας εταιρεία.
Για παράδειγμα, ας πούμε ότι το αντικείμενό σας είναι τα έτοιμα γεύματα και ότι, για κακή σας τύχη, ο ΕΦΕΤ προχώρησε στην ανάκληση της επιτυχημένης σεφταλιάς σας λόγω σαλμονέλας (μπορεί να συμβεί σε κάθε επιχείρηση, ακόμη και στην πιο σχολαστική). Τι θα κάνετε; Θα προσπαθήσετε να γράψετε το Δελτίο Τύπου την ημέρα της ανάκλησης; Σχεδιάστε τα πάντα, στο μέτρο του δυνατού, από νωρίς.
#04. Ομάδα
Για να αντιμετωπιστεί μία κρίση, σπάνια είναι αρκετό ένα άτομο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, χρειάζεται μία ομάδα, από διαφορετικά τμήματα της επιχείρησης. Συνήθως, το HR, το marketing και οι δημόσιες σχέσεις θα σας δώσουν την πρώτη γραμμή ατόμων που χρειάζεστε. Από εκεί και πέρα, εάν έχετε διακρίνει ικανότητα επίλυσης κρίσεων και σε άλλα στελέχη της εταιρείας σας, φέρτε τους στο τραπέζι.
Επιπλέον, είναι πολύ πιθανόν να χρειαστείτε εξωτερική βοήθεια. Βεβαιωθείτε ότι ο δικηγόρος της επιχείρησής σας δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο του μόνο στους τύπους, αλλά είναι καταρτισμένος και ικανός για να συνδράμει στο task force. Επιπλέον, στην αρχή μίας κρίσης, φέρετε σε επαφή αμέσως τους δικούς σας ανθρώπους με τους εξωτερικούς συνεργάτες.
#05. Εκπαίδευση
Κάποιοι μπορεί να θεωρούν την εκπαίδευση μίας ομάδας διαχείρισης κρίσεων χαμένο χρόνο – περίπου σαν το δίλεπτο στα αεροπορικά ταξίδια, όπου οι αεροσυνοδοί εξηγούν πώς πέφτουν οι μάσκες οξυγόνου και τι να κάνετε σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης. Όμως, όταν συμβεί το ανεπιθύμητο γεγονός θα έχετε χαρεί πάρα πολύ για το ότι αφιερώσατε χρόνο στην εκπαίδευση των ανθρώπων σας.
Τέλος, εάν η επιχείρησή σας ανήκει σε έναν τομέα όπου το ρίσκο είναι συνεχές, υψηλό και απρόβλεπτο, ίσως είναι καλή ιδέα να προσκαλέσετε έναν ειδικό σύμβουλο στη διαχείριση κρίσεων, για να μιλήσει με εσάς και την ομάδα σας, και να σας προετοιμάσει κατάλληλα, προτού συμβεί το οτιδήποτε.