Αν η επιχείρηση είναι ο εκδότης, τότε ο χρήστης του διαδικτύου είναι ο αρχισυντάκτης!
![Πώς διαμορφώνεται σήμερα το περιβάλλον επικοινωνίας επιχειρήσεων και πελατών - χρηστών του διαδικτύου;](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2023/02/journalist2023.jpg)
Πώς διαμορφώνεται σήμερα το περιβάλλον επικοινωνίας επιχειρήσεων και πελατών – χρηστών του διαδικτύου;
Είναι σίγουρο πως όλοι μας κάποια στιγμή συλλάβαμε τον εαυτό μας, παρακολουθώντας μία εκπομπή στην τηλεόραση, να έχει ανοίξει έναν άτυπο διάλογο με τη συσκευή! Να απαντάμε, να σχολιάζουμε και να κρίνουμε το πρόσωπο που βρισκόταν στη μικρή οθόνη, λες και τον είχαμε απέναντί μας. Και μπορεί κάποτε να γνωρίζαμε πως το σχόλιό μας, δε θα έφτανε ποτέ στον αποδέκτη και θα παρέμενε στο χώρο του σαλονιού μας αλλά πλέον, με την καθολική κυριαρχία του internet, οι όροι της επικοινωνίας έχουν αλλάξει! Ας δούμε το πώς η νέα αυτή πραγματικότητα, έχει διαμορφώσει τη σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και πελατών – χρηστών του διαδικτύου!
Τα παραδοσιακά μέσα που μέχρι εχθές είχαν την πρωτοκαθεδρία στην ενημέρωση του κοινού (βλ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα μέσα), μπορεί να συνέβαλλαν τα μέγιστα στην εξέλιξη του κόσμου αλλά εκ φύσεως έπασχαν στον τομέα της αμφίδρομης επικοινωνίας. Με απλά λόγια, μετέφεραν την πληροφορία, χωρίς όμως ο αποδέκτης αυτής, να έχει τη δυνατότητα ανταπόκρισης σε αυτό το μήνυμα. Και μπορεί μέχρι εχθές ο όγκος αλλά και η ποικιλία των πληροφοριών να ήταν αρκετά ελεγχόμενα και περιορισμένα, πλέον όμως με την άνθιση του διαδικτύου, οι χρήστες βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν ωκεανό πληροφοριών με τις οποίες μάλιστα μπορούν να αλληλεπιδράσουν. Έτσι, εκεί που κάποτε ένας αναγνώστης που ήθελε να ενημερωθεί για οικονομικά θέματα, απλώς αγόραζε την αγαπημένη του οικονομική εφημερίδα, σήμερα μπορεί μέσα από το κινητό του να έχει πρόσβαση σε μία πλειάδα πληροφοριών που προσεγγίζουν πολυπρισματικά το αντικείμενο του ενδιαφέροντός του. Και κάπου εδώ θα μονολογήσετε «Ωραία όλα αυτά αλλά τι σχέση έχουν με την επικοινωνία της επιχείρησής μου;».
Όλοι μας χρησιμοποιούμε τα μέσα επικοινωνίας τόσο για προσωπικούς όσο και για επαγγελματικούς λόγους. Από τη διαφημιστική καταχώρηση που βάζετε στην τοπική εφημερίδα, τις αναρτήσεις που κάνετε από την επαγγελματική σας σελίδα στο facebook και τα newsletters που προωθείτε στους πελάτες σας, εσείς οι ίδιοι γίνεστε εκδότες της πληροφορίας σας. Σε αυτή τη συνάρτηση, πρέπει να αναλογιστείτε τη δυναμική του κοινού σας, ή κοινώς, των ενεργών αλλά και δυνητικών πελατών σας, οι οποίοι με τη δύναμη του διαδικτύου έχουν αποκτήσει και εκείνοι το δικό τους ιδιότυπο ρόλο. Αυτόν του αρχισυντάκτη της είδησης! Οι αποδέκτες λοιπόν της επιχειρηματικής σας “ειδησεογραφίας”, αξιοποιώντας τη δύναμη του διαδικτύου, μπορούν να ελέγξουν, να κρίνουν, να κατακρίνουν, να αποδεχθούν ή να απορρίψουν την είδηση που τους κοινοποιείτε. Για παράδειγμα, αναρτάτε μία φωτογραφία ενός προϊόντος της επιχείρησής σας στο instagram και με ένα μικρό κείμενο προωθείτε τα φανταστικά πλεονεκτήματά του. Ο αναγνώστης – πελάτης της είδησης αυτής, ίσως σε άλλες εποχές να μην μπορούσε να εκφράσει τη γνώμη του γι’ αυτό που του προωθείτε. Πλέον όμως, ακόμη και από το κινητό του τηλέφωνο, είναι σε θέση να απορρίψει, να εγκρίνει αλλά και να κάνει viral την είδηση που του κατευθύνατε!
Και μπορεί σε παλαιότερες εποχές να υπήρχε η υποτυπώδης έστω δυνατότητα ανταπάντησης σε μία είδηση που είδαμε δημοσιευμένη σε ένα περιοδικό ή μέσω της αποστολής ενός κλασσικού γράμματος, αλλά οπωσδήποτε δεν μπορούμε να ισχυριστούμε πως ο αντίκτυπος μιας τέτοιας ενέργειας θα ταρακουνούσε συθέμελα τους αποδέκτες της. Στις μέρες μας, η ενέργεια του γράμματος έχει αντικατασταθεί από μία σειρά άλλων επιλογών έκφρασης, όπως για παράδειγμα αυτή του Google Business. Μία κριτική που μπορεί να γίνει με ελάχιστη προσπάθεια, ταχύτατα και με τη βεβαιότητα πως παράλληλα θα τη δουν και πολλές χιλιάδες άλλα μάτια, αποτελεί πλέον το “μολύβι” που είχαν κάποτε οι αρχισυντάκτες για να διορθώσουν, να απορρίψουν ή και να τονίσουν, τμήματα των κειμένων που τους παρέδιδαν για έλεγχο οι δημοσιογράφοι.
Όπως στην πραγματική ζωή, έτσι και στον ψηφιακό κόσμο, η ελευθερία έκφρασης και συμμετοχής, έχουν πολλά πλεονεκτήματα για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Η δυνατότητα των χρηστών του διαδικτύου να εκφέρουν την άποψή τους για τις υπηρεσίες, τα προϊόντα αλλά και την ταυτότητα της επιχείρησής σας, δε σημαίνει πως εκ προοιμίου θα πρέπει να την εκλαμβάνετε ως φόβητρο για τις επικοινωνιακές σας δράσεις. Σχεδόν πάντα, το κοινό είναι σε θέση να αντιληφθεί και να αξιολογήσει τα κίνητρα μίας άδικης ή κατευθυνόμενης αρνητικής κριτικής. Παράλληλα, η πραγματικά εντυπωσιακές προοπτικές του να γίνει viral μία επιχειρηματική σας “είδηση”, αποτελεί το σημαντικότερο δέλεαρ για να εκμεταλλευτείτε και εσείς με τη σειρά σας, της δυνατότητες της αμφίδρομης ψηφιακής επικοινωνίας!