7 σημάδια υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης στο επιχειρείν

Αν έχετε και τα επτά, θα κάνετε τη διαφορά.
Ο όρος “συναισθηματική νοημοσύνη” γιορτάζει φέτος τα 60 του χρόνια, καθώς επινοήθηκε το 1964 από τον Αμερικανό ψυχολόγο Michael Beldoch. Ο όρος έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στα μέσα της δεκαετία του 1990, με το βιβλίο του, επίσης Αμερικανού, ψυχολόγου και συγγραφέα Daniel Goleman “Emotional Intelligence”, το οποίο έμεινε στη λίστα των best sellers των New York Times, για ενάμισι χρόνο παρακαλώ!
Έκτοτε, η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μαζί μας, παντού, και ιδιαίτερα στο επιχειρείν. Δείτε επτά σημάδια της στο άρθρο μου αυτό. Εάν τα αναγνωρίσετε στον εαυτό σας και τις πράξεις σας… μπράβο. Είστε φτιαγμένοι για να κάνετε τη διαφορά.
Ο ορισμός
Τι είναι όμως η συναισθηματική νοημοσύνη; Πρόκειται για την ικανότητα κατανόησης, διαχείρισης αλλά και έκφρασης συναισθημάτων, τόσο όσον αφορά τον εαυτό μας, αλλά και τους άλλους. Τα Big 5 της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι τα εξής:
- Αυτογνωσία (το να ξέρεις ότι δεν είσαι Θεός)
- Αυτορρύθμιση (το να μην βάλεις τις φωνές, ακόμη κι αν πρέπει)
- Ενσυναίσθηση (και οι άλλοι έχουν ψυχή)
- Κοινωνικές δεξιότητες (αρχίζοντας από το τακτ)
- Κίνητρο (γιατί κάνεις αυτά που κάνεις).
Δείτε στη συνέχεια, επτά σημάδια υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης στο επιχειρείν.
#01. Αποφυγή αυτοτιμωρίας
Υπάρχει πολλές φορές η αντίληψη ότι ο επιτυχημένος entrepreneur πρέπει να “μονάσει”, αφήνοντας πίσω του οικογένεια και φίλους, και χρησιμοποιώντας το μαστίγιο με τις εννέα ουρές στον εαυτό του, πρωί, μεσημέρι και βράδυ – με διπλή τιμωρία, αν δεν πιαστούν οι στόχοι τριμήνου.
Όμως, δεν είναι έτσι. Οι επιχειρηματίες με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη έχουν τον ενστικτώδη τρόπο να γνωρίζουν πότε πρέπει να επιταχύνουν και πότε να χαλαρώσουν. Δεν αυτοτιμωρούνται και δεν κάθονται στο γραφείο μέχρι τα μεσάνυχτα τυραννώντας τον εαυτό τους και τους συνεργάτες τους.
#02. Αίσθηση του χιούμορ
Ένας επιχειρηματίας με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη είναι σχεδόν πάντα ένας άνθρωπος που έχει χιούμορ και το χρησιμοποιεί. Με τη δύναμη του χιούμορ μπορεί και αφοπλίζει “διαπροσωπικές βόμβες” πριν αυτές εκραγούν και γίνεται πιο αξιαγάπητος στους συνεργάτες και δικούς του ανθρώπους, και αρεστός ακόμη και στους ανταγωνιστές του.
#03. Αναγνώριση των προβλημάτων
Ξέρετε πόσα επαγγελματικά τραπέζια και πόσες συναντήσεις έχουν κρατήσει για ώρες ή και ημέρες, χωρίς αποτέλεσμα, απλά και μόνο γιατί κανείς δεν δείχνει τον ελέφαντα στο δωμάτιο; Αμέτρητα! Όμως, ο επιχειρηματίας με υψηλό emotional intelligence δεν χάνει χρόνο. Πιάνει το πρόβλημα “από τα κέρατα” και το λύνει, όσο πιο γρήγορα μπορεί. Δεν κρύβει τα σκουπίδια κάτω από το χαλί, ούτε αρνείται ότι υπάρχουν.
#04. Έκφραση συναισθημάτων
Ο επιχειρηματίας με το τετράγωνο, ανέκφραστο “πέτρινο” πρόσωπο (βγαίνει σε ανδρικό και γυναικείο) είναι ένα κλισέ που ξεκίνησε από (πού αλλού) το Χόλυγουντ και δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ένας άνθρωπος με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη σχεδόν ποτέ δεν κρύβει τα συναισθήματά του, αλλά αντίθετα δουλεύει με αυτά, για να πετύχει τον σκοπό του.
#05. Ομαδική δουλειά
Στη θεωρία, όλοι πιστεύουν στην ομαδική δουλειά και σχεδόν όλοι χρησιμοποιούν το “εμείς” αντί για το “εγώ”. Όμως, πάρα πολλές φορές, και σε πάρα πολλές επιχειρήσεις, αυτό είναι ένα απλό προπέτασμα καπνού, πίσω από το οποίο κρύβεται ένα άτομο που δεν πιστεύει στην ομαδικότητα.
Ο επιχειρηματίας με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη όχι μόνο πιστεύει στη δύναμη της ομάδας, αλλά έχει, ενστικτωδώς, τον τρόπο να κάνει τους άλλους γύρω του να πιστέψουν σε αυτή.
#06. Πίστη στον εαυτό
Ένας άνθρωπος που έχει φτάσει ψηλά, ξέρει ποιος είναι. Ένα από τα μεγαλύτερα σημάδια υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης του επιτυχημένου επιχειρηματία είναι η πίστη στον εαυτό του, η γνώση του τι έχει κάνει στο παρελθόν, και ότι μπορεί να το επαναλάβει, αν χρειαστεί, πολλές φορές στο μέλλον.
Προσοχή: η πίστη στον εαυτό σας δεν είναι σε καμία περίπτωση το ίδιο με το να μιλάτε συνεχώς για τον εαυτό σας. Άλλο αυτοεκτίμηση και άλλο αυτοέπαινος.
#07. Επαγγελματική βοήθεια
Ως τελευταίο σημάδι υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης αναφέρω την προθυμία του επιχειρηματία να δεχθεί επαγγελματική βοήθεια όταν τη χρειαστεί, αυτός ή η επιχείρησή του. Για αυτόν, το να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες ενός επαγγελματία coach, ψυχολόγου ή ψυχαναλυτή δεν είναι ταμπού, και σε καμία περίπτωση δεν το εκλαμβάνει ως ένδειξη αδυναμίας.
Αντίθετα, καταφέρνοντας πάντα να δει το θετικό σε κάθε κατάσταση, μέσα από την επαγγελματική βοήθεια, ο επιχειρηματίας αντλεί πληροφορίες και διοράσεις που του είναι χρήσιμες, τόσο για το παρόν, όσο και για το μέλλον.