4 τάσεις στο επιχειρείν για το 2023
![4 τάσεις στο επιχειρείν για το 2023](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2023/03/2023-trends.jpg)
Μία χρονιά με σημαντικές αλλαγές.
Το έτος 2023, αριθμολογικά, δεν έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία. Δεν διαβάζεται ανάποδα όπως το 2002, δεν ολοκληρώνει μία δεκαετία όπως το 2020, δεν σηματοδοτεί τα διακόσια χρόνια από την ελληνική επανάσταση όπως το 2021 και δεν είναι καν δίσεκτο έτος και ολυμπιακή χρονιά, όπως το επερχόμενο 2024.
Και όμως, το 2023 φέρνει κάποιες νέες τάσεις, απόψεις, ακόμη, αν θέλετε και “μόδες” στο επιχειρείν, που δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητες. Ενημερωθείτε για τις 4 πιο σημαντικές από αυτές στο άρθρο μου που ακολουθεί.
#01. Το digital marketing δεν είναι πια πολυτέλεια
Το 2023, κάθε εταιρεία, ανεξαρτήτως μεγέθους θα ανακαλύψει ότι η στροφή του καταναλωτή σε όλο τον πλανήτη προς τα ψηφιακά μέσα έχει ολοκληρωθεί (εξαιρούνται ίσως κάποιες φυλές του Αμαζονίου). Αυτή τη στιγμή, ο μέσος όρος ενασχόλησης παγκοσμίως με τα ψηφιακά μέσα έχει φτάσει στον ασύλληπτο αριθμό των 7 ωρών ημερησίως, ενώ κάποιες χώρες σπάνε κάθε ρεκόρ: οι κάτοικοι της Νότιας Αφρικής περνάνε 9 ώρες και 38 λεπτά online και αυτοί της Βραζιλίας 9 ώρες και 32 λεπτά.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείτε να περιμένετε πλέον να σας βρει ο καταναλωτής στο φυσικό περιβάλλον, και απλά κάποια στιγμή, ίσως και κατά τύχη, να σας ανακαλύψει στο ψηφιακό. Εάν δεν υπάρχετε ψηφιακά, σύντομα θα είναι σαν να μην υπάρχετε καν. Το έσοδο που χάνετε είναι μεγάλο και θα γίνεται όλο και μεγαλύτερο.
Όμως, ακόμα και στις περιπτώσεις που έχετε ψηφιακή παρουσία, τι είδους είναι αυτή; Πόσο γρήγορα φορτώνει η σελίδα σας; Μήπως έχετε κάποιο από αυτά τα αρχαία “στενά” sites που δεν έχετε ανανεώσει τα τελευταία 10 χρόνια; Μήπως το site σας παίζει ακόμη μουσική στην εισαγωγή του; Απαντήστε ειλικρινά, και αν οι απαντήσεις δεν σας ικανοποιούν, αλλάξτε τα πάντα… χτες.
#02. Το CRM επικρατεί
Η διαχείριση των σχέσεών σας με τους πελάτες (Customer Relationship Management, CRM) αφορά την ανάλυση δεδομένων, συνήθως τεράστιου όγκου πληροφοριών, που σας βοηθά σε καλύτερη στοχοθέτηση, κάλυψη των αναγκών των πελατών σας και αύξηση των πωλήσεων.
Καθώς το CRM μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πρώην, παρόντες ή δυνητικούς πελάτες, και με τη δυνατότητα που έχει να συγκεντρώνει δεδομένα από πολλά και διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας (ιστότοπος, τηλέφωνο, email, live chat, social media κλπ), αναδεικνύεται σε εργαλείο εκ των ων ουκ άνευ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η παγκόσμια αγορά CRM αναμένεται το 2023 να φτάσει στα 150 δισεκατομμύρια δολάρια, αύξηση κατά 16% σε σχέση με το 2022.
Υπάρχουν δεκάδες προγράμματα CRM που καλύπτουν τις ανάγκες κάθε επιχείρησης σε κάθε κλάδο και θα σας λύσουν τα χέρια. Από ανάλυση συμπεριφοράς των πελατών σας στο B2C μέχρι την ανάκληση της καρτέλας του πελάτη σας στο B2B τη στιγμή του τηλεφωνήματός του. Είναι καλό για τον υπάλληλό σας να ξέρει ότι είναι ο κύριος Μαργαριτόπουλος στη γραμμή και να μην αναρωτιέται αν είναι ο κύριος Παπαρουνόπουλος ή ο κύριος Κυκλαμινόπουλος!
#03. Η τεχνητή νοημοσύνη επελαύνει
Με την έλευση του ChatGPT, της πιο πρόσφατης εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης που επιτρέπει διάλογο και απαντήσεις, φαίνεται σαν ο κόσμος να έχει καταληφθεί από μία μανία για την τεχνητή νοημοσύνη, που κάποιες φορές φτάνει στα όρια της υστερίας. Το ChatGPT χρησιμοποιείται για τα πάντα: από το να πει ένα αστείο μέχρι να κάνει το μαντείο και να προβλέψει χρηματιστηριακές αξίες.
Η εφαρμογή μέχρι στιγμής έχει εξαιρετικό έλεγχο της γλώσσας στα αγγλικά, κάτι που, για την ώρα, την “προφυλάσσει” από ερωτήσεις του τύπου “φτιάχνω σουτζουκάκια και ξέχασα να πάρω γαρύφαλλο, τι να βάλω στη θέση του;” (αν δεν το κρασάρουμε εμείς οι Έλληνες, δεν θα κρασάρει ποτέ).
Ωστόσο, πέρα από το χιούμορ, η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι πλέον παντού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αξία της ως κλάδος παγκοσμίως, από τα 87 δις δολάρια του 2021, αναμένεται να εκτοξευθεί σε πάνω από 1,5 τρις δολάρια το 2030. Αυτή τη στιγμή η ερώτηση δεν είναι τόσο πολύ “τι μπορεί να κάνει η AI για την επιχείρησή μου”, όσο “τι δεν μπορεί να κάνει η ΑΙ”, καθώς δεν υπάρχει κλάδος στον οποίο να μην εφαρμόζεται με επιτυχία.
Διαβάστε, πηγαίνετε σε συνέδρια και ενημερωθείτε σε βάθος για το τι συμβαίνει στον δικό σας κλάδο και τις εξελίξεις στο μέτωπο της ΑΙ. Προσοχή: όπως σε κάθε τι νέο και άγνωστο, φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια μετά τη βροχή εταιρείες και επιτήδειοι που με τον μανδύα της Τεχνητής Νοημοσύνης πακετάρουν κάποια προϋπάρχουσα τεχνολογία.
#04. Το επιχειρείν γίνεται όλο και πιο πράσινο
Έχουμε περάσει πλέον το tipping point όπου το κοινό, οι επενδυτές, τα funds και οι τράπεζες θεωρούσαν το πράσινο επιχειρείν μία καλοδεχούμενη εναλλακτική. Το 2023, το πράσινο επιχειρείν και η έννοια της βιωσιμότητας είναι πλέον εκ των ων ουκ άνευ για κάθε επιχείρηση που φαντάζεται τον εαυτό της στην αγορά σε 10 χρόνια από σήμερα.
Βιωσιμότητα, κριτήρια ESG (Environmental, Social and Governance), στόχοι μηδενικών ρύπων κλπ πρέπει μέσα στο 2023, και για πάντα μετά από αυτό, να αποτελούν πλέον αναπόσπαστα μέρη τόσο της εταιρικής σας φιλοσοφίας όσο και της εταιρικής σας λειτουργίας.