Ποιος είδε ψάρι στο βουνό… και ροζ ιχθυοπωλείο;
Χρώματα και marketing. Ας μιλήσουμε για χρώματα. Όχι για τα εκατομμύρια επί εκατομμυρίων χρώματα που έχει η νέα σας, τεχνολογικά προηγμένη τηλεόραση, ούτε για τα άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε καραβάκια του Αιγαίου. Ας μιλήσουμε για το πώς τα χρώματα επηρεάζουν το marketing αλλά και τη διάθεση του πελάτη στο σημείο πώλησης.
Πρώτη δημοσίευση: Franchise Business
Ενδιαφέρουν 32.999 στους 33.000 πελάτες σας. Για να είμαστε επιστημονικά σωστοί, ας ξεκινήσουμε από αυτούς που ΔΕΝ επηρεάζονται από χρώματα στο σημείο πώλησης. Η ολική αχρωματοψία λοιπόν είναι μία πολύ σπάνια πάθηση που συναντάται περίπου 1 φορά στα 33.000 άτομα. Για τους υπόλοιπους που δεν βλέπουν τον κόσμο σε αποχρώσεις του μαύρου και του γκρι, τα χρώματα παίζουν τεράστιο ρόλο!
Μπλε λουκάνικα και κόκκινα νερά. Για να γυρίσουμε λοιπόν στο ιχθυοπωλείο του τίτλου του άρθρου μου, υπάρχουν ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων που είναι συνυφασμένες με χρωματικούς κωδικούς. Κάντε το τεστ του σουπερμάρκετ. Στα ράφια με τα λουκάνικα, θα δείτε ότι το κόκκινο και το πράσινο κυριαρχούν. Αντίθετα, στον διάδρομο με τα νερά ή στο ιχθυοπωλείο, το μπλε είναι το κυρίαρχο χρώμα. Δεν είναι τυχαίο. Κάποια χρώματα έχουν συνδεθεί, μέσα από χιλιετίες εξελικτικής διαδικασίας με συγκεκριμένες κατηγορίες. Όταν από την εποχή των σπηλαίων, το κόκκινο, με τη μορφή του αίματος του θηράματος, ήταν το χρώμα της τροφής, είναι δύσκολο σήμερα τα λουκάνικα να είναι μπλε!
Χρώματα και marketing. Ας τα δούμε ένα – ένα. Έχοντας πει τα παραπάνω, ας δούμε μαζί πώς αντιδρούν τα βασικά χρώματα σε σχέση με το μάρκετινγκ. Πάρτε ιδέες και… βάλτε χρώμα στην σας επιχείρηση!
Κόκκινο. Το χρώμα της φωτιάς και της πώλησης. Όπως θα δείτε σε οποιοδήποτε τηλεοπτικό διαφημιστικό break, αλλά και σε έντυπα, αφίσες και καταχωρίσεις, το κόκκινο δεσπόζει όταν χρειάζεται να “πουληθεί” κάτι. Ζεστό και δυναμικό χρώμα, έχει ταυτιστεί με προσφορές, καταστήματα retail, αλλά και καταστήματα τροφίμων. Όταν θέλετε να πουλήσετε (επιθετικά), βάλτε κόκκινο – αλλά με μέτρο!
Πορτοκαλί. Το βλέπουμε και φρενάρουμε. Δεν είναι τυχαίο ότι το πορτοκαλί χρησιμοποιείται στα φανάρια. Είναι το χρώμα που μπορεί να μας κάνει να σταματήσουμε, και ως εκ τούτου, είναι από τα αγαπημένα χρώματα τόσο για βιτρίνες όσο και για προσέλκυση παρορμητικών αγοραστών. Το πορτοκαλί (αλλά και το συγγενικό του κίτρινο) είναι χαρούμενα χρώματα που προωθούν την αισιοδοξία.
Μπλε. Παγκόσμιο και ελληνικό. Το μπλε, σε ολόκληρο τον κόσμο, συνδέεται με το νερό, την ειρήνη, την ηρεμία, την αξιοπιστία. Λέγεται ότι είναι το αγαπημένο χρώμα των ανδρών, αλλά είναι σίγουρα το αγαπημένο χρώμα των Ελλήνων! Και εδώ υπάρχει μία μικρή, κάποιες φορές, “παγίδα” για την ελληνική επιχείρηση, καθώς από υπερβολική αγάπη για την πατρίδα μας, όλα μας τα χρώματα να είναι μπλε.
Πράσινο. Ανάβει για τις πωλήσεις. Βασικό χρώμα στο τρόφιμο και στις υπηρεσίες υγείας, το πράσινο συνδέεται με την υγεία, την ηρεμία, τη δύναμη και τη φύση. Το πράσινο δίνει αίσθηση αρμονίας και ισορροπίας στον καταναλωτή που είναι απαραίτητη ώστε να προχωρήσει σε αγορά – κατάλληλο λοιπόν για το εσωτερικό καταστημάτων. Τέλος, είναι κατά 99% το χρώμα προώθησης περιβαλλοντικών ζητημάτων.
Μοβ. Το βασιλικό χρώμα. Μέχρι το 1856, ο μόνος τρόπος για να παραχθεί μοβ χρώμα στον πλανήτη Γη ήταν από ένα σπάνιο είδος θαλάσσιου σαλιγκαριού. Το μοβ ήταν τόσο ακριβό που άξιζε το βάρος του σε χρυσό! Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ακόμη και σήμερα συνδέεται με την αριστοκρατία, τον σεβασμό, αλλά και την ομορφιά. Συχνά χρησιμοποιείται για την προώθηση προϊόντων αντιγήρανσης και ομορφιάς.
Μαύρο. Πάντα κλασικό. Αρκετοί επιστήμονες θεωρούν ότι το μαύρο είναι απλά η απουσία χρώματος και όχι κάποιο χρώμα. Ωστόσο, αν η επιχείρηση σας δραστηριοποιείται σε κάποιο “upscale” τομέα, αυτό είναι το τελευταίο που πρέπει να σας απασχολεί. Το μαύρο συνδέεται με την εξουσία, την ποιότητα, τη νοημοσύνη, και φυσικά, τη μόδα.
Λευκό. Πότε χρησιμοποιείται εν λευκώ. Το λευκό συνδυάζεται με τα αισθήματα καθαριότητας και ασφάλειας. Επίσης, λειτουργεί μοναδικά ως “καμβάς” όταν επιθυμείτε να αναδείξετε τη δημιουργικότητά σας. Εάν η επιχείρηση σας δραστηριοποιείται στους τομείς του τουρισμού ή της καθαριότητας, το λευκό είναι το χρώμα από το οποίο ξεκινά η παλέτα σας.