Ο δρόμος για την επιχειρηματική «κόλαση» είναι σπαρμένος με καλές προθέσεις.

Δείτε ποιες είναι αυτές.
Το ρητό “Ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις” έχει βαθιές ρίζες στη δυτική θρησκευτική και φιλοσοφική σκέψη. Λέγεται πως προέρχεται από τον Βερνάρδο του Κλαιρβώ, Γάλλο ηγούμενο του 12ου αιώνα, ο οποίος φέρεται να είπε: “L’enfer est plein de bonnes volontés ou désirs” (η κόλαση είναι γεμάτη καλές προθέσεις ή επιθυμίες).
Με την πάροδο του χρόνου, η έκφραση εξελίχθηκε και βρήκε τη θέση της στην αγγλική λογοτεχνία του 18ου και 19ου αιώνα, και τελικά, κατέληξε να διαμορφωθεί στη σημερινή της μορφή, έχοντας γίνει, μεταξύ άλλων και heavy metal τραγούδι. Όμως, για κάθε επιχείρηση που ξεκινά σήμερα με τις καλύτερες των προθέσεων, υπάρχει πολλές φορές, στο τέλος του δρόμου μια επιχειρηματική “κόλαση”, ακριβώς εξαιτίας αυτών των προθέσεων. Δείτε γιατί στο άρθρο μου που ακολουθεί.
Καλή πρόθεση #01. Να “διαφημιστούμε”
Φυσικά και να διαφημιστείτε! Άλλωστε, χωρίς κάποια μορφή διαφήμισης δεν πέτυχε κανείς, από την προϊστορία μέχρι σήμερα. Ωστόσο, πού θα διαφημιστείτε; Πώς θα διαφημιστείτε; Πότε θα διαφημιστείτε; Και το κυριότερο, πόσα θα ξοδέψετε; Η διαφήμιση είναι “πλανεύτρα” και πολλές φορές σας παρασύρει, πέρα από εκεί που σηκώνει η τσέπη σας, αλλά και το περιβάλλον επικοινωνίας.
Για παράδειγμα, αν είστε μία νέα και ανερχόμενη στρωματοποιία που φτιάχνει υπέροχα, αφράτα, ελληνικά στρώματα, σίγουρα θα θέλατε να δώσετε ένα από τα στρώματά σας σαν δώρο στο Survivor ή παρόμοια shows. Will you survive όμως, αν αρχίσετε να ξοδεύετε χρήματα σε πυροτεχνήματα; Αμφίβολο. Ποτέ μην ξοδεύετε χρήματα σε διαφήμιση, χωρίς marketing plan. Η καλή πρόθεση του “να διαφημιστούμε” είναι το πρώτο χιλιόμετρο για την επιχειρηματική κόλαση. Έχει όμως και άλλα.
Καλή πρόθεση #02. Να “δείξουμε εταιρεία”
Γιατί, τώρα δεν είστε; Αυτή είναι μία καλή πρόθεση που μοιάζει με κατηφόρα που δεν έχει τέλος. Γιατί το να “δείξουμε εταιρεία” σημαίνει πολλές φορές, ότι πρέπει να έχουμε γραφεία στην Κηφισίας ή κάπου εκεί γύρω, σε ένα από τα γυάλινα κτίρια. Να έχουμε εταιρικά αυτοκίνητα με κυβικά πέρα από τα κυβικά μας. Να βλέπουμε τα mail μας σε iPad τελευταίας γενιάς. Και τόσα ακόμη.
Η δική μου εισήγηση είναι ένα κατηγορηματικό “όχι” σε όλα. Καλές οι προθέσεις σας να δείξετε εταιρεία, αλλά πιο καλό ακόμα να δείξετε τι μπορείτε να πετύχετε στον επιχειρηματικό στίβο. Και αυτό μπορείτε να το κάνετε ακόμη και μοιραζόμενοι ένα γραφείο με μία άλλη startup, και με το Opel Corsa εικοσαετίας της μητέρας σας, και με ένα laptop των 200 Ευρώ.
Καλή πρόθεση #03. Να “γλιτώσουμε χρήματα”
Αυτή είναι η αντίθετη καλή πρόθεση από την #01 “να ξοδέψουμε χρήματα σε διαφήμιση”. Και, πολλές φορές, ο τρόπος που αποφασίζετε να γλιτώσετε χρήματα, γίνεται ένα τεράστιο, αυστραλιανό μπούμερανγκ που επιστρέφει και σας χτυπά κατακέφαλα. Αν τη γλιτώσετε μόνο με μώλωπες, θα πρέπει να είστε ευτυχείς.
Για παράδειγμα, πολλές startup αποφασίζουν να γλυτώσουν χρήματα, αποφεύγοντας να πληρώσουν έναν καλό λογιστή, λόγω κόστους. Συνήθως άλλωστε, πάντα κάποιος συνέταιρος από όλους, έχει μια γενική γνώση περί λογιστικής. Ωστόσο, η λογιστική είναι ο μόνος τομέας όπου δεν πρέπει να είστε φτηνοί. Εάν τα όνειρά σας φτάνουν πολύ μακριά, η απουσία ενός καλού λογιστή θα τα κοντύνει ανεπανόρθωτα. Σημείωση: το παραπάνω ισχύει και για τον δικηγόρο της εταιρείας.
Καλή πρόθεση #04. Να “πάρουμε κόσμο”
Η δουλειά έχει αρχίσει να παίρνει τα πάνω της και εσείς αρχίζετε να σκέφτεστε ότι πρέπει να πάρετε κόσμο. Η επιχείρηση χρειάζεται χέρια! Μην βιάζεστε τόσο. Η καλή πρόθεση του “να πάρουμε χέρια” συνδέεται πολλές φορές με την καλή πρόθεση “να δείξουμε εταιρεία”, την οποία κονιορτοποίησα δύο παραγράφους πριν.
Πριν πάρετε κόσμο, σκεφτείτε ότι τα εργατικά κόστη, ειδικά στην όμορφη (αν δεν επιχειρείς σε αυτήν) Ελλάδα, είναι ικανά να καταστρέψουν ακόμη και την πιο φιλόδοξη startup με την πιο ευφυή ιδέα. Μήπως μπορείτε να κάνετε outsourcing αντί να προσλάβετε κόσμο; Μήπως μπορείτε να καλύψετε τις ανάγκες σας remotely; Μήπως μπορείτε να δουλέψετε λίγο παραπάνω εσείς οι ίδιοι, τώρα που είναι ακόμη αρχή; Θα πάρετε κόσμο όταν έρθει η ώρα!
Καλή πρόθεση #05. Να τα “κάνουμε όλα εμείς”
Ξέρω! Εγώ δεν σας είπα, μία γραμμή παραπάνω να δουλέψετε εσείς παραπάνω; Ναι, αλλά όσο εύκολα οδηγεί στην κόλαση το “να πάρουμε κόσμο” που δεν χρειαζόμαστε, άλλο τόσο οδηγεί το “να τα κάνουμε όλα εμείς”. Ο ενθουσιασμός και η καφεΐνη μπορούν να σας πάνε μέχρι ενός σημείου. Από εκεί και πέρα θα καταρρεύσετε.
Δεν είναι μόνο η σωματική και ψυχική κούραση από τα συνεχόμενα δωδεκάωρα, χωρίς σαββατοκύριακα. Είναι επίσης το ότι το μυαλό θολώνει και κρίσιμες εταιρικές αποφάσεις θα παρθούν υπό καθεστώς συνεχούς κόπωσης. Επιπλέον, κανείς δεν μπορεί να ξέρει τα πάντα, άρα το να προσπαθήσετε να τα κάνετε όλα, σημαίνει low quality output σε πιθανότατα πολύ κρίσιμα σημεία.