Μετεκπαίδευση, ο πολύτιμος σύμμαχος του σύγχρονου Κομμωτή
![Θέμης Σαρανταένας Σύμβουλος Μάρκετινγκ Μετεκπαίδευση Αντίδοτο την Κρίση Περιοδικό Estetica](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2012/12/0000001010-1.jpg)
Τρόποι και μέθοδοι για την “άμυνα” στις αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης υπάρχουν. Οι έξυπνες τακτικές μάρκετινγκ, η μείωση των εξόδων, ο εξορθολογισμός στα κόστη είναι μερικές μέθοδοι που μπορούν να αποδειχτούν σωτήριες. Όμως, στο κομμωτήριο, ο πελάτης εισπράττει αρχικά την ικανότητα και την τέχνη του Κομμωτή. Σαφώς το ταλέντο είναι σημαντικό, όμως οι τάσεις και οι ανάγκες εξελίσσονται. Είναι απαραίτητο ο σύγχρονος Κομμωτής, όπως και ο κάθε επαγγελματίας, να ενημερώνει, να βελτιώνει και να εξελίσσει τις γνώσεις και την τεχνική του με σύγχρονα και ποικίλα προγράμματα μετεκπαίδευσης.
Πρώτη δημοσίευση: Νοέμβριος 2012 στο περιοδικό Estetica
Σε μια οικονομία που συνεχίζει να είναι σε ύφεση, με τις εισόδους να μειώνονται και την επανάληψη των βαφών στο κομμωτήριο να αραιώνει και να αντικαθίσταται με βαφές από την ευρεία διανομή (Σούπερ Μάρκετς), η ανάγκη για λύσεις άμεσες και αποδοτικές είναι εκείνη που θα μας βοηθήσει να βρούμε την “έξοδο από το μαύρο τούνελ”. Ο σύγχρονος κομμωτής, επιχειρηματίας ή συνεργάτης, οφείλει να βρει οικονομικούς τρόπους να αντισταθμίσει την πτωτική τάση, να βελτιώσει τις υπηρεσίες του και να αυξήσει την εκλαμβανόμενη αξία που εισπράττει ο πελάτης με την εμπειρία του μέσα στο Κομμωτήριο. Τρόποι και μέθοδοι για την “άμυνα” στις αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης υπάρχουν. Οι έξυπνες τακτικές μάρκετινγκ, η μείωση των εξόδων, ο εξορθολογισμός στα κόστη είναι μερικές μέθοδοι που μπορούν να αποδειχτούν σωτήριες. Όμως, στο κομμωτήριο, ο πελάτης εισπράττει αρχικά την ικανότητα και την τέχνη του Κομμωτή. Σαφώς το ταλέντο είναι σημαντικό, όμως οι τάσεις και οι ανάγκες εξελίσσονται. Είναι απαραίτητο ο σύγχρονος Κομμωτής, όπως και ο κάθε επαγγελματίας, να ενημερώνει, να βελτιώνει και να εξελίσσει τις γνώσεις και την τεχνική του με σύγχρονα και ποικίλα προγράμματα μετεκπαίδευσης.
Για τον κλάδο της Κομμωτικής, θα μπορούσα να διαχωρίσω δύο είδη μετεκπαίδευσης: την τεχνική και την επιχειρηματική. Η τεχνική είναι πολύ βασική καθώς μ΄ αυτή μπορείτε να προσφέρετε στους πελάτες σας νέες προτάσεις, να τους εντυπωσιάσετε και να τους τονίσετε την εξειδίκευσή σας! Η μόδα αλλάζει ταχύτατα και είναι υποχρέωση αλλά και δέσμευση του σύγχρονου κομμωτή, να είναι ενήμερος, να την ακολουθεί και να μπορεί να την εφαρμόζει με επιτυχία στις ανάγκες και στις αναζητήσεις των πελατισσών του. Αυτό θα οδηγήσει στην ικανοποίηση των πελατισσών και στη συνέχεια σε συχνότερες και/ή πιο σταθερές επισκέψεις στο κομμωτήριο. Επιπροσθέτως ένα καλά εκπαιδευμένο προσωπικό, που συνεχώς ανανεώνει τις γνώσεις του γίνεται πιο παραγωγικό. Βασικά, σήμερα, όσα πιο πολλά εκπαιδευτικά εφόδια έχει ένας επαγγελματίας, τόσο πιο εύκολο είναι να βρει δουλειά και να απασχοληθεί. Είναι πλέον δεδομένο ότι η τυπική εκπαίδευση δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σημερινές απαιτήσεις και χρειάζεται μια διαρκής αναβάθμιση γνώσεων και δεξιοτήτων. Υπάρχουν πολυάριθμες σχολές στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό που μπορούν να σας μετεκπαιδεύσουν κατάλληλα και να σας γεμίσουν νέες ιδέες και τεχνικές.
Η εκπαίδευσή μας, είναι ένας από τους προσδιοριστικούς παράγοντες της επαγγελματικής μας εικόνας. Η επαγγελματική μας εικόνα διαφέρει από την προσωπική κατά πολύ. Βασικά, δημιουργεί επιθυμία για τις υπηρεσίες μας, δημιουργεί πιστότητα, καλύπτει πιθανά λάθη μας και ενθαρρύνει τη θετική στάση του πελάτη ακόμα κι όταν προκύπτουν προβλήματα κατά την υλοποίηση της υπηρεσίας. Μέρος της, εκτός από την συμπεριφορά και την εμφάνισή μας, είναι η εκπαιδευτική μας κατάρτιση. Έτσι, με την συνεχόμενη εκπαίδευση ανεβάζουμε το κύρος μας και γινόμαστε ειδικοί στον χώρο μας. Συμβουλευτικά, θα σας πρότεινα, κάθε φορά που παρακολουθείτε μια εκπαίδευση να ζητάτε πάντα πιστοποιητικό και βγάζετε άφθονες φωτογραφίες. Η μετεκπαίδευση σας είναι σημαντικό να επικοινωνηθεί στο πελάτη σας ώστε να αυξήσετε το κύρος σας και την εξειδίκευσή σας. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα στο κομμωτήριο με ανάρτηση του πιστοποιητικού παρακολούθησης πίσω από την ρεσεψιόν ή με word-of-mouth (στόμα – με – στόμα) καθώς όπως και την ημέρα της εκπαίδευσή σας (εάν είναι καθημερινή και το κομμωτήριο είναι σε λειτουργία) όποιος σας καλεί στο κομμωτήριο, να ενημερώνεται από την ρεσεψιόν ότι βρίσκεστε σε μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ακόμα, τα περισσότερα κομμωτήρια σήμερα διαθέτουν μια fan page στο Facebook. Δεδομένου ότι στο Facebook αποφεύγουμε να κάνουμε απευθείας διαφήμιση αλλά παράγουμε περιεχόμενο (content), θα ήταν δόκιμη ιδέα να post-αρετε ότι θα λείψετε σε εκπαίδευση, και θα ήταν ακόμα πιο ενδιαφέρον να ανεβάσετε φωτογραφίες από την μετεκπαίδευσή σας: είτε την στιγμή που τις “τραβάτε” με την βοήθεια ενός smart phone ή το βράδυ της ίδιας μέρας. Μην ξεχαστείτε όμως, είναι σημαντικό να ανεβάσετε τις φωτογραφίες άμεσα. Σας θυμίζω ότι η λέξη κλειδί σε ό,τι έχει να κάνει με το διαδίκτυο είναι η αμεσότητα, η ταχύτητα και το άμεσος συγχρονισμός με την επικαιρότητα.
Η δεύτερη κατηγορία μετεκπαίδευσης, αφορά την επιχειρηματική εκπαίδευση. Ο σύγχρονος κομμωτής είναι κατά βάση καλλιτέχνης και “τεχνίτης”. Όμως πολλές φορές καλείται να λειτουργήσει και ως επιχειρηματίας καθώς διατηρεί την Επιχείρηση- Κομμωτήριο, με έσοδα, έξοδα και ανθρώπινο δυναμικό. Σ’ αυτό το πλαίσιο είναι απαραίτητη η γνώση βασικών αρχών επιχειρηματικότητας, οργάνωσης και μάρκετινγκ μίας Μικρής Επιχείρησης. Ειδικά σήμερα, στην εποχή της Οικονομικής Κρίσης οι επιχειρηματικές γνώσεις είναι απαραίτητες για την βιωσιμότητα κάθε επιχείρησης. Υπάρχουν πολλές εταιρίες επαγγελματικών προϊόντων (L’ Oreal Professionnel, Wella κ.α.) που παρέχουν τέτοιου είδους σεμινάρια. Από την άλλη υπάρχουν και ανεξάρτητοι φορείς που παρέχουν επιχειρηματικές & μάρκετινγκ γνώσεις σε Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις. Με την σωστή επιχειρηματικότητα, μπορείτε να μειώσετε σωστά τα κόστη σας, να διαχειριστείτε με επιτυχία και πειθώ τους συνεργάτες σας, να κερδίσετε από την επικοινωνία σας με τους πελάτες και τους προμηθευτές σας, να μεγιστοποιήσετε τα κέρδη σας και να οργανώσετε μήνα μήνα τους τζίρους σας. Από την άλλη, με τα σεμινάρια μάρκετινγκ, θα μπορέσετε να εστιάσετε σε μεθόδους και τεχνικές, ανάλογα φυσικά με τα χρήματα που θέλετε να δαπανήσετε, ώστε να βρείτε νέους πελάτες, να ικανοποιήσετε τους υπάρχοντες ή λανσάρετε μια νέα υπηρεσία ή ένα νέο προϊόν. Σήμερα, οι καταναλωτικές έρευνες δείχνουν ότι 84% των καταναλωτών αγοράζει από τις διαφημίσεις που βλέπει. Εδώ να σημειώσω ότι με τον όρο διαφήμιση εννοούμε κάθε προωθητική ενέργεια (πχ φυλλάδιο, κάρτες πιστότητας, κάρτες συστάσεων κ.α.) και όχι μόνο τις ακριβές διαφημίσεις σε περιοδικά. Αυτό το ποσοστό μας δείχνει ότι, σήμερα, είναι η εποχή που πρέπει να επενδύσουμε στο μάρκετινγκ της επιχείρησής μας, με οικονομικά και εφικτούς στόχους για να κερδίσουμε μερίδιο στην αγορά. Γνωρίζω πολύ καλά από τους συναδέλφους σας πελάτες μου, ότι το να ασχοληθείτε με το μάρκετινγκ της επιχείρησης σας είναι έξτρα χρόνος που δεν υπάρχει και δεν διαθέτετε. Όμως είναι σημαντικό να έχετε τις βασικές γνώσεις, ώστε ακόμα και εάν αναθέσετε το μάρκετινγκ του κομμωτηρίου σας σ΄ ένα σύμβουλο, να μπορείτε αφενός να αξιολογείτε με ακρίβεια και σωστά τις προτάσεις του και αφετέρου να μιλάτε την ίδια γλώσσα για ταχύτητα και αμεσότητα.
Η μετεκπαίδευση απαιτεί χρόνο, υπομονή και … στρατηγική. Είναι ένα ουσιαστικό -για την τεχνική σας- αλλά και επικοινωνιακό εργαλείο για να το “πουλήσετε” στους πελάτες σας. Σίγουρα το κόστος της μετεκπαίδευσής σας θα σας γυρίσει πίσω διπλό και τριπλό αρκεί να το εκμεταλλευτείτε στο έπακρο. Δείτε το σαν μια επένδυση που θα σας κάνει καλύτερους επαγγελματίες και θα φέρει και χρήματα στο ταμείο σας. Κλείνοντας, θυμηθείτε πως οι πελάτες σήμερα αναζητούν την καλύτερη ποιότητα στην χαμηλότερη τιμή. Η καλύτερη ποιότητα είναι σαφώς το αποτέλεσμα της δουλειά σας, που αποτελείται όμως, όχι μόνο από το τελικό αποτέλεσμα, αλλά και από την συνολική εμπειρία που έζησε ο πελάτης μαζί σας. Αναβαθμίστε λοιπόν την εμπειρία με τεχνική και επιχειρηματική εκπαίδευση και ξεπεράστε τους ανταγωνιστές σας!
Πρώτη δημοσίευση: Νοέμβριος 2012 στο περιοδικό Estetica