Internet και Social Media: ως εργαλεία μάρκετινγκ του Κέντρου Ξένων Γλωσσών
![Θέμης Σαρανταένας Μάρκετινγκ Κέντρο Ξένων Γλωσσών](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2012/04/Internet_Social_Media_-1.png)
To Internet πλέον είναι ένα μεγάλο και σημαντικό εργαλείο προώθησης. Τα μυστικά του είναι πολλά, αλλά μπορούν να είναι πολύ χρήσιμα εάν ανακαλυφθούν και χρησιμοποιηθούν σωστά. Ποιά είναι αυτά τα μυστικά για την ολοκληρωμένη προβολή μίας επιχείρησης;
Πρώτη δημοσίευση: Απρίλιος 2012 στην εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ του PALSO
Με την αυξανόμενη διείσδυση της χρήσης του Ίντερνετ από τους Έλληνες, έχουν παρουσιαστεί πολλές νέες δυνατότητες για το μάρκετινγκ. Σήμερα το 20,8% του πληθυσμού (με στοιχεία της τελευταίας έρευνας του ΟΟΣΑ Ιουνίου 2011) χρησιμοποιεί το Ίντερνετ, ποσοστό που είναι ακόμα πίσω σε σχέση με το αντίστοιχο της Ευρώπης (25,1%). Όμως το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι ο ρυθμός αύξησης του ποσοστού είναι τεράστιος, καθώς από τον Ιούνιο του 2010 αυξήθηκε με 2,11 ποσοστιαίες μονάδες. Η Ελλάδα ωστόσο, έχει ρεκόρ ευρυζωνικών συνδέσεων μέσω κινητών τηλεφώνων (mobile broadband) με ποσοστό 30%, ενώ πρώτη χώρα διείσδυσης στο mobile boradband είναι η Νότιος Κορέα με ποσοστό 99,1% (!!). Πολλές επιχειρήσεις πλέον χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για να επικοινωνούν με τους πελάτες τους, να προωθούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους ή και να τα πωλούν μέσω e-shops. Ειδικότερα μέχρι σήμερα, στις επιχειρήσεις, το internet site και το e-shop ήταν προτεραιότητες τα προηγούμενα χρόνια. Για το 2012, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας που παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες, οι επιχειρήσεις -κατά μέσο όρο- θέτουν πλέον σαν 3η προτεραιότητα στην επικοινωνιακή τους στρατηγική “να δώσουν έμφαση” στα social media, φέρνοντας αυτήν την δήλωση από την 6η προτεραιότητα που ήταν το 2010, 3 θέσεις πιο ψηλά.
Το διαδίκτυο σαν εργαλείο, είναι ιδανικό για ένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών, ώστε να επικοινωνήσει με τους υπάρχοντες μαθητές και τους γονείς τους και να μπορέσει να προσελκύσει νέους μαθητές. Εδώ υπάρχει μια λεπτή γραμμή που χρειάζεται προσοχή. Όπως σε κάθε ενέργεια μάρκετινγκ, είναι πολύ σημαντικό να προσδιορίσετε, ποιο είναι το κοινό στόχος (target group). Είναι οι ίδιοι οι ανήλικοι μαθητές; ή είναι οι γονείς τους ή οι ενήλικες που επιθυμούν να μάθουν μια ξένη γλώσσα; Φυσικά σε όρους μάρκετινγκ, το επικοινωνιακό μας target group είναι το κοινό εκείνο, που διαθέτει τα χρήματα που θα ξοδέψει για την υπηρεσία μας. Όμως μην ξεχνάτε πώς και ο μαθητής παίζει ρόλο: εάν η φήμη (word of mouth) του Κέντρου Ξένων Γλωσσών δεν είναι αυτή που πρέπει, ο ίδιος ο μαθητής θα αρνηθεί να πάει, κάτι που θα ακούσουν οι γονείς του. Από την άλλη, εάν η φήμη είναι καλή ή οι “κολλητοί” του φοιτούν ήδη στο Κέντρο σας τότε ο μαθητής θα επιμείνει να σας επιλέξει η οικογένεια. Σε γενικές γραμμές, το “όχι” του ανήλικου λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τους γονείς, αλλά η διαχείριση της φήμης και η δικτύωση είναι θέματα άλλου άρθρου και δεν επηρεάζονται άμεσα από την χρήση του διαδικτύου ως εργαλείο μάρκετινγκ, εφόσον γίνεται ορθή χρήση του μέσου.
Το πρώτο βήμα για να έχει ένα Κέντρο Γλωσσών παρουσία στο Ίντερνετ είναι η ιστοσελίδα του.Ουσιαστικά, η ιστοσελίδα είναι μια “πόρτα” που ανοίγει μια επιχείρηση σ΄ ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού. Μια ιστοσελίδα για να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο επικοινωνίας και προώθησης πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες. Αρχικά η επιλογή της διεύθυνσης (url) είναι πολύ σημαντική. Πρέπει να είναι απλή, σύντομη και να παραπέμπει άμεσα στο περιεχόμενο της Ιστοσελίδας.Συνηθισμένο στον χώρο, είναι να χρησιμοποιείται η επωνυμία του Κέντρου Ξένων Γλωσσών. Στη συνέχεια το περιεχόμενο είναι πολύ σημαντικό. Πρέπει να σκεφτείτε σε ποιόν μιλάτε, τι πληροφοριακές ανάγκες τους θέλετε να καλύψετε, πώς θα απαντήσετε σε αυτές τις ανάγκες και πώς θα τονίσετε τα στοιχεία που σας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό. Ο σχεδιασμός μπορεί να είναι απλός, αλλά μοντέρνος και να αντανακλά στην εικόνα του Κέντρου σας. Ακόμα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να αλλάζει εύκολα το περιεχόμενο από εσάς, ώστε να το ανανεώνετε μόνοι σας και συχνά. Το internet απαιτεί συχνή ροή ενημέρωσης και αλλαγής των πληροφοριών. Ιδανικότερος στόχος είναι να κάνετε την ιστοσελίδα σας εργαλείο της δουλειάς σας και να έχει λόγο και νόημα να την επισκέπτονται και νέοι αλλά και υπάρχοντες πελάτες σας (πχ να κατεβάζουν οι μεγαλύτεροι μαθητές από εκεί τις ασκήσεις τους). Μην ξεχνάτε να μαζεύετε τα emails των επισκεπτών σας (πάντα με την άδειά τους και την ενημέρωση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την τήρηση αρχείου) γιατί θα σας βοηθήσει να επικοινωνήσετε τα νέα σας εύκολα και οικονομικά στο μέλλον.
Βέβαια, η κατασκευή της ιστοσελίδας και η συχνή ενημέρωσή της είναι μόνο η αρχή. Για να λειτουργήσει ως εργαλείο προώθησης πρέπει να κάνετε Internet Marketing. Δύο πολύ σημαντικές τεχνικές του Internet Marketing είναι το S.E.O. (Search Engine Optimization) και τα Adwords. To S.E.O. είναι η τεχνική που εφαρμόζεται από επαγγελματίες του Internet Marketing και βοηθάει την ιστοσελίδα σας να έρθει πρώτη στις αναζητήσεις των μηχανών αναζήτησης. Δηλαδή για παράδειγμα, εάν έχετε ένα κέντρο γλωσσών στην Δάφνη και κάποιος γράψει στη μηχανή αναζήτησης της Google “κέντρο ξένων γλωσσών στη Δάφνη” να εμφανιστεί στην πρώτη σελίδα και όσο πιο κοντά στην πρώτη θέση γίνεται το δικό σας Κέντρο. Αυτό είναι σημαντικό διότι όλοι οι χρήστες συνήθως βλέπουν τα αποτελέσματα της πρώτης μόνο σελίδας, άρα είναι σημαντικό να βρίσκεται η ιστοσελίδα μας εκεί! Τα Adwords, είναι οι πληρωμένες διαφημίσεις της Google. Μην ξεχνάτε ότι την Google την χρησιμοποιεί το 80% των χρηστών του διαδικτύου. Εκεί, μπορείτε να πληρώσετε για λέξεις κλειδιά όπως “αγγλικά”, ¨ξένες γλώσσες” κλπ και όταν κάποιος κάνει αναζήτηση με αυτές τις λέξεις να εμφανίζει την επιχείρησή σας στην πρώτη σελίδα με ειδική σήμανση. Σαφώς και οι δύο αυτές τεχνικές, είναι σύνθετες και απαιτούν ειδικούς στο Internet Marketing.
Το επόμενο βήμα στην παρουσία στο Internet, είναι η χρήση των Social Media. Ειδικά στην κατηγορία αυτή, θα πρότεινα, μόνο την χρήση του Facebook καθώς το Twitter , που κάθε μέρα αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές στην Ελλάδα, δεν μπορεί να προσδώσει στην προωθητική σας προσπάθεια σ’ αυτή τη φάση. Το Facebook, αντίθετα, είναι μια κοινωνία, με τους δικούς της κανόνες. Για μένα το Facebook fan page του Κέντρου Ξένων Γλωσσών δεν θα πρέπει να απευθύνεται στους μαθητές, αλλά στους γονείς. Θα πρέπει να λειτουργήσει ως πλατφόρμα των γονέων για ανταλλαγή απόψεων και ενημέρωσης από το Κέντρο Ξένων Γλωσσών. Τα social media λειτουργούν συμπληρωματικά με την ιστοσελίδα της επιχείρησης και βοηθούν πολύ στην διαχείριση της φήμης. Είναι ένα μέσο που ήρθε για να μείνει και πρέπει κάθε πλάνο μάρκετινγκ να το περιλαμβάνει. Η γραφή στο Facebook είναι διαφορετική από την γραφή στην ιστοσελίδα. Είναι σύντομη, διασκεδαστική και δίνει έμφαση στο περιεχόμενο (content). Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο fan page να είναι διαφημιστικά, καθώς κανείς δεν θέλει να μπει στο Facebook για να δει διαφημίσεις. Θέλει να μπει για να χαλαρώσει. Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι ότι όλοι μας, πολύ πιο εύκολα θα κάναμε LIKE σε μία fan page που θα ονομαζόταν “Οδηγώ πάντα με ασφάλεια” παρά σε μια σελίδα που θα ονομαζόταν με το ξερό όνομα μιας αυτοβιομηχανίας. Η αλήθεια είναι, στο παράδειγμά μας, ότι πίσω από αυτήν την fan page κρύβεται μια αυτοβιομηχανία που εμμέσως αλλά επιτυχημένα περνάει τα μηνύματά της δημιουργώντας περιεχόμενο που κάθε άλλο πάρα άμεση διαφήμιση είναι. Η δημιουργία περιεχομένου και η διαχείριση των Social Media, είναι στρατηγικής σημασίας για την σωστή χρήση του μέσου ως εργαλείο μάρκετινγκ, και έχει αναδειχθεί σε επιστήμη. Μεγάλες εταιρίες πια έχουν εξειδικευμένες ομάδες στην διαχείριση των Social Media ή προσλαμβάνουν freelancers.
Τέλος, μην αγνοείτε το mobile marketing. Όλοι, σχεδόν, έχουμε σήμερα ένα Iphone ή smartphone. Με τα νέα softwares έχει αναπτυχθεί η έννοια και η χρήση του geotargeting. Δηλαδή, τα softwares που σου δείχνουν “τι υπάρχει γύρω”. Με το να έχετε καταχωρίσει το Κέντρο σας σε αντίστοιχα προγράμματα και με τα θετικά σχόλια των επισκεπτών μπορείτε να αυξήσετε κι από εκεί την αναγνωρισιμότητα σας.
Συμπερασματικά, το Internet πλέον είναι ένα μεγάλο και σημαντικό κομμάτι για την επιτυχημένη προώθηση μιας επιχείρησης. Τα μυστικά του είναι πολλά, αλλά μπορούν να είναι πολύ χρήσιμα εάν ανακαλυφθούν και χρησιμοποιηθούν σωστά. Μόνο η online παρουσία δεν αρκεί όμως για την ολοκληρωμένη προβολή ενός Κέντρου Ξένων Γλωσσών. Χρειάζεται σωστή αξιοποίηση και των παραδοσιακών μέσων συμπληρωματικά με το Internet. Μην ξεχνάτε ότι, με την σημερινή δυσμενή οικονομική κατάσταση οι δυνητικοί πελάτες κάθε επιχείρησης κάνουν έρευνα αγοράς και σκέφτονται πολύ πριν καταλήξουν στο που θα επενδύσουν τα χρήματα τους. Είναι απαραίτητο, πρώτη η κάθε επιχείρηση, να τους εντοπίσει και να τους εμπλέξει με το προϊόν ή την υπηρεσία της χρησιμοποιώντας κάθε μέσο, offline και online.
Πρώτη δημοσίευση: Απρίλιος 2012 στην εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ του PALSO (palso.gr)