Η δύναμη της βιτρίνας

Η δύναμη των βιτρινών στην διαδικασία πώλησης. Πόσο ρόλο παίζουν; Πώς μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας; Φωτορεπορτάζ από το Selfridges του Λονδίνου.
Πρώτη δημοσίευση: 20 Νοεμβρίου 2011 στο //www.maga.gr/beauideal
Με ταξίδι μου στο Λονδίνο, σας παρουσιάζω, από τους πρώτους, τις βιτρίνες του εμπορικού Selfridges. Και θα με ρωτήσετε γιατί; Γιατί μαζί με το Harrods και το Harvey Nichols θεωρούνται από τους γκουρού του είδους. Κάθε χρόνο συναγωνίζονται για το ποιος θα κάνει την πιο εντυπωσιακή βιτρίνα και ποιος θα τραβήξει τα περισσότερα βλέμματα. Να σας θυμίσω μόνο, ότι σε αυτά τα εμπορικά είδαμε τις πρώτες ζωντανές βιτρίνες. Με μοντέλα, ηθοποιούς και διάσημους που έπαιρναν θέση πίσω από την τζαμαρία και μαγνήτιζαν τα βλέμματα. Οι βιτρίνες τους έχουν φωτογραφηθεί για περιοδικά όπως: Vogue, Dwell, Icon, Frame Magazine, Creative Review, Hungarian Stylus Magazine, Design Week, Harper’s Bazaar, New York Times, WGSN κ.α.
Η διακόσμηση μιας βιτρίνας είναι ολόκληρη επιστήμη. Το visual merchandising κερδίζει έδαφος όλο και πιο πολύ σήμερα, καθώς όλες οι εταιρίες έχουν ανακαλύψει ότι ο σύγχρονος καταναλωτής βομβαρδίζεται με τόσα μηνύματα καθημερινά που μόνο στο σημείο πώλησης κάνει, ουσιαστικά, την τελική του επιλογή. Παράλληλα, στον ίδιο τομέα, περνάμε από την εποχή του marketing στην εποχή του trade marketing και δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στο μαγαζί και στο service που συνοδεύει την πώληση.
Με μία δυνατή βιτρίνα, το κατάστημα, εμψυχώνει τους καταναλωτές για να αγοράσουν, και γιατί όχι να αγοράσουν περισσότερο, αφού τους ταξιδεύει νοητικά και τους δίνει άλλη διάσταση την καταναλωτική εμπειρία. Ουσιαστικά με τις βιτρίνες η “εμπλοκή” του καταναλωτή γίνεται πολύ πριν μπει στο κατάστημα. Πρέπει να μήνυμα της βιτρίνας να είναι ξεκάθαρο, σαφές και να δείχνει την προσωπικότητα του καταστήματος. Εξάλλου οι περαστικοί έχουν μόνο ελάχιστα δευτερόλεπτα να δουν την βιτρίνα, άρα πρέπει να τους τραβήξει την προσοχή και το ενδιαφέρον.
Αν προχωρήσουμε λίγο βαθύτερα, θα δούμε ότι πλέον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε (με την βοήθεια της τεχνολογίας) τεχνικές ώστε να ενεργοποιήσουμε όλες τις αισθήσεις των καταναλωτών. Για παράδειγμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε φώτα για να διεγείρουμε περισσότερο την όραση, μουσική για να ταξιδέψουμε τον περαστικό, την αφή με κοπτικά σχέδια πάνω στις βιτρίνες, την οσμή με τεχνητές μυρωδιές, γεύση προσφέροντας κάποιο έδεσμα μπροστά στην βιτρίνα. Ο σκοπός είναι ένας: να τραβήξουμε το ενδιαφέρον του!
Στις ακόλουθες φωτογραφίες θα δείτε ότι το Selfridges (τον Οκτώβριο) έκανε μία συμφωνία με το Μουσείο των Πάντων του Λονδίνου //www.museumofeverything.com/ . Ουσιαστικά πρόκειται για μια συνεργασία των πιο outsider δημιουργών και καλλιτεχνών του Λονδίνου, περιθωριοποιημένοι, ψυχολογικά εύθραυστοι, ανεκπαίδευτοι αλλά δημιουργικοί! Με αυτήν την συνεργασία το εμπορικό κέντρο μετέτρεψε τις βιτρίνες του γκαλερί και πέτυχε επισκεψιμότητα και δημοσιότητα!
Από 1 Νοεμβρίου οι βιτρίνες αλλάζουν. Όλο το Λονδίνο μπαίνει σε γιορτινή ατμόσφαιρα. Τα φωτάκια στους δρόμους ανάβουν και όλα τα καταστήματα βάζουν τα γιορτινά τους. Έτσι οι βιτρίνες γίνονται Χριστουγεννιάτικες.
Στην Ελλάδα, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο για να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο. Για την ώρα τις καλύτερες Βιτρίνες θα βρούμε στην Βουκουρεστίου, στον Hondos Center στην Ομόνοια στον πρώτο όροφο, στο Άττικα στο Golden Hall και στην Πανεπιστημίου, στην Θεσσαλονίκη στο Notos Galleries Τσιμισκή κ.α. Σημειώστε δε, ότι οι κατασκευές τους κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ. Με την στροφή που υπάρχει στα μεγάλα πολυκαταστήματα, αυτή η τάση θα έρθει και στην Ελλάδα, ειδικά μόλις αρχίσει η οικονομική ανάκαμψη. Μέχρι τότε λοιπόν…. υπομονή!
Πρώτη δημοσίευση: 20 Νοεμβρίου 2011 στο //www.maga.gr/beauideal