Επιτρέπεται να πέσεις. Επιβάλλεται να σηκωθείς!
5 tips για να περάσετε από την αποτυχία στην επιτυχία.
Το επιχειρείν είναι δύσκολο και ειδικά στην Ελλάδα είναι ακόμη δυσκολότερο. Καθώς ζούμε σε μία κουλτούρα όπου η αποτυχία δεν θεωρείται μέρος ενός φυσιολογικού κύκλου στη ζωή ενός entrepreneur αλλά κάποιου είδους στίγμα, με νομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, είναι πιθανόν να νιώθετε ένα σχεδόν μεταφυσικό τρόμο μπροστά στο φάσμα της αποτυχίας.
Πρώτη δημοσίευση του άρθρου μου: περιοδικό Franchise Business
Σας καταλαβαίνω. Ξέρω τι σημαίνει να είστε άγρυπνοι στις 3 τα ξημερώματα σκεπτόμενοι την παραγγελία, την επιταγή, τη συνάντηση, το deal της επόμενης μέρας. Ξέρω όμως και κάτι ακόμη. Πολλές φορές, όταν κάποιος είναι κοντά στην αποτυχία, το μυαλό του μπορεί να “θολώσει” (κάτι που συμβαίνει και με την επιτυχία).
Δείτε λοιπόν στο άρθρο μου που ακολουθεί 5 συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να δείτε τα πράγματα χωρίς παραμορφωτικούς φακούς και να δώσετε στην επιχείρησή σας αυτό που περιμένει να της δώσετε όταν τα πράγματα δυσκολεύουν.
Σημασία έχει αυτό που δίνεις
Τον Δεκέμβριο του 2008, ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά μυαλά όλων των εποχών, ο Elon Musk έφτασε μερικές ώρες μακριά από τη χρεωκοπία. Φαίνεται απίστευτο; Και όμως είναι πραγματικότητα, όπως παραδέχεται και ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του.
Σήμερα, γνωρίζοντας ότι ο Musk ανέκαμψε, είναι εύκολο να το αποδώσουμε στην ισχυρή του προσωπικότητα και στην επαγγελματική του οξύνοια. Είναι φυσικά αλήθεια ότι αυτά υπάρχουν. Όμως, ας μην ξεχνάμε το προϊόν. Ο Elon Musk δεν πούλησε “Elon Musk” στο αμερικανικό και μετά παγκόσμιο κοινό, αλλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολύ μπροστά από την εποχή τους.
Και αυτό συνεχίζει να κάνει με τη νέα γενιά Tesla αλλά και τη SpaceX με τα επαναχρησιμοποιούμενα τμήματα πυραύλων. Σημασία λοιπόν έχει αυτό που δίνεις! Όσο έχετε αυτό ως φιλοσοφία σας και πηδάλιό σας, όσο δεν σκέφτεστε το τι παίρνετε από τους πελάτες σας, αλλά το τι τους δίνετε, τόσο θα είστε πιο δυνατοί όταν πλέετε σε αχαρτογράφητα νερά.
Μόνο ένα βήμα μετράει: το επόμενο
Ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες τένις παγκοσμίως, ο Ραφαέλ Ναδάλ, με το καλύτερο ρεκόρ νικών – ηττών στην ιστορία, το συνοψίζει καλά: “Δεν σκέφτομαι ότι είμαι ένα σετ και πολλούς πόντους κάτω στο tie-break. Αυτό που σκέφτομαι είναι τον επόμενο πόντο. Αν χάνω 5-1, μπορώ να το κάνω 5-2;”.
Μην σκέφτεστε το επόμενο εξάμηνο. Μην σκέφτεστε το τέλος της χρονιάς. Θα διασχίσετε αυτή τη γέφυρα όταν τη βρείτε. Ναι, ίσως μπροστά σας έχετε ένα βουνό να διασχίσετε, αλλά μόνο και μόνο για να φτάσετε εκεί που είστε, έχετε ήδη διασχίσει μια ολόκληρη οροσειρά.
Μόνο ένα βήμα μετράει όταν τα πράγματα είναι δύσκολα: το επόμενο.
Επιμείνετε σε αυτό που αγαπάτε
Το έχω δει πολλές φορές. Η αρχική επιτυχία οδηγεί έναν επιχειρηματία σε ένα νέο, διαφορετικό, κλάδο. Δεν είναι απαραίτητα κακό! Άλλωστε, ο πραγματικός entrepreneur από τη φύση του δεν μπορεί να είναι στατικός, πρέπει πάντα να φεύγει από το λιμάνι, όσο ασφαλές και να είναι και να ανοίγει πανιά για νέους προορισμούς.
Όμως… υπάρχει μία παγίδα. Αρκετές φορές, η προοπτική του πιθανού κέρδους, αλλά και η πιθανή αλαζονεία από την επιτυχία που ήδη υπάρχει, μπορεί να οδηγήσει τον επιχειρηματία σε σχέδια στα οποία βάζει μεν το μυαλό του αλλά όχι την καρδιά του. Το χειρότερο μάλιστα είναι όταν τα νέα σχέδια βάζουν σε κίνδυνο τα ήδη κεκτημένα και όλο το οικοδόμημα τρέμει.
Επιμείνετε σε αυτό που αγαπάτε. Εάν οι υπολογιστές ήταν πάντα και μόνο το πάθος σας, εάν τα bits και τα bytes σας βοήθησαν να κτίσετε αυτό που έχετε ήδη κτίσει, δεν έχετε κανένα λόγο, πιστέψτε με, να επενδύσετε σε ένα γιαπωνέζικο εστιατόριο στη Μύκονο, επειδή ακούγεται σαν καλή επιχειρηματική ιδέα (ισχύει φυσικά και αντίστροφα).
Μετατρέψτε το αρνητικό σε θετικό
Πριν περίπου 20 χρόνια, η ελληνική μπίρα Μύθος δημιούργησε ένα σλόγκαν που έμεινε στην ιστορία. Το “παντού υπάρχει ένας Μύθος”. Αυτό που οι περισσότεροι αγνοούν είναι ότι το σλόγκαν δημιουργήθηκε σε μία εποχή όπου στην πραγματικότητα, λόγω της περιορισμένης διανομής (στάδιο εισαγωγής στην αγορά) σχεδόν πουθενά δεν υπήρχε ένας Μύθος! Μετά φυσικά… “παντού υπάρχει ένας Μύθος”!
Αυτό είναι ένα εξαίρετο παράδειγμα του πώς το σωστό μάρκετινγκ μπορεί να μετατρέψει κάτι αρνητικό σε θετικό. Εφαρμόστε το και εσείς. Δεν χρειάζεται να ζηλεύετε επειδή ο κύριος ανταγωνιστής σας έφτιαξε ένα e-shop που “φυσάει”. Κάντε τη ζήλεια κίνητρο για να φτιάξετε εσείς ένα ακόμη καλύτερο! Σε κάθε αρνητικό συναίσθημα και κατάσταση, αναζητήστε το σημείο εκείνο που θα το μετατρέψει σε θετική δράση και ενέργεια από εσάς.
Ο κόσμος δεν περιστρέφεται γύρω από εσάς
Τέλος, το μεγαλύτερο ίσως λάθος που μπορεί να κάνει ένας entrepreneur, ειδικά στον 21ο αιώνα, είναι να θεωρήσει, μετά από μία αρχική επιτυχία, ότι ο κόσμος περιστρέφεται γύρω του και ότι τα πράγματα θα είναι εσαεί ρόδινα. Τίποτα δεν είναι πιο μακριά από αυτό.
Σήμερα, ο καταναλωτής είναι βασιλιάς περισσότερο από ποτέ και ο επιχειρηματίας επισκέπτης στη ζωή του περισσότερο από ποτέ. Εάν τα πράγματα δεν πηγαίνουν πολύ καλά, για την επιχείρηση, ποτέ μην κατηγορήσετε την πελατεία σας ότι “δεν ξέρει” ή ότι “δεν καταλαβαίνει” τι προσφέρετε. Είναι σαν να κατηγορούσε η Kodak τον κόσμο γιατί δεν αγόραζε πλέον φιλμ.
Γίνετε ξανά ταπεινός και θα κερδίσετε τη “βασιλεία των πελατών”.