Θέλεις να αναπτύξεις την επιχείρησή σου; Σκέψου μέσα στο κουτί!
Δεν είναι τυπογραφικό λάθος! Δεν θέλω να γράψω “σκέψου έξω από το κουτί” (“think out of the box”). Δεν θέλω να σας προτείνω εξωτικές λύσεις για την επιχείρησή σας. Δεν θέλω να προσανατολίσετε γεωγραφικά τους υπολογιστές στο γραφείο σύμφωνα με τις διδαχές του φενγκ σούι, ούτε να πάτε όλο το προσωπικό σε ένα Escape Room για tea building τη Δευτέρα που μας έρχεται.
Αυτό που θέλω είναι να σκεφτείτε σωστά μέσα στο κουτί και να θυμηθείτε τα βασικά. Back to basics. Πριν παίξετε τζαζ με τη μεγάλη ορχήστρα, ανακαλύψτε ξανά πώς είναι να παίζεις rock’n roll με δυό κιθάρες και ένα μπάσο. Ξεσκονίστε τα “4 Ps”, τους θεμελιώδεις πυλώνες του μάρκετινγκ: Product, Place, Price, Promotion. Κάντε ένα reboot και -πιστέψτε με- θα δείτε αποτέλεσμα!
Product
Αν ξυπνάτε, τρώτε, πίνετε και αναπνέετε μάρκετινγκ, δεν χρειάζεται να διαβάσετε παρακάτω. Αν όμως το μάρκετινγκ είναι για εσάς κάτι σαν “περιττό, αλλά αναγκαίο κακό”, που ίσως και να μην το πολυπιστεύετε, ας μιλήσουμε για το προϊόν (ή την υπηρεσία) σας. Μήπως είναι νεφελώδες; Μήπως έχετε πέσει στην παγίδα “είναι για όλους”; (το πιο συχνό είναι…. να μην είναι για κανένα)
Ρωτήστε όλα τα βασικά, ξανά και ξανά! Τι προσφέρετε στον καταναλωτή; Ποιες βασικές του ανάγκες εξυπηρετείτε/καλύπτετε; Τις εξυπηρετείτε όλες ή σας λείπουν κάποιες; Ποιο είναι το USP (Unique Selling Proposition – ανταγωνιστικό πλεονέκτημά) σας ; Και το κυριότερο, αν το προϊόν δεν ήταν δικό σας, θα το δοκιμάζατε/αγοράζατε/επαναγοράζατε;
Place
Δεν είμαστε στο 1950! Υπάρχουν πια πολλά κανάλια για να πουλήσετε το προϊόν σας. Μήπως ζητάτε από τους πελάτες σας να έρθουν στην έκθεσή σας στην Ελευσίνα, διασχίζοντας πιθανόν ολόκληρο το λεκανοπέδιο Αττικής για να δουν το προϊόν σας live; Μήπως έχετε διανομή σε μπουτίκ ενώ το προϊόν σας είναι ευρείας κατανάλωσης; Μήπως συμβαίνει το αντίθετο;
Και φυσικά, τι κάνετε με το online κανάλι διανομής; Σας αφήνει αδιάφορους; Είστε σίγουροι ότι αφήνει και τους ανταγωνιστές σας αδιάφορους; Είστε εξοικειωμένοι με το e-shop; Εάν σας πούμε τη λέξη “Alibaba” θα σκεφθείτε τον παγκόσμιο γίγαντα που εξειδικεύεται στο e-commerce ή τον Αλή Μπαμπά και τους 40 κλέφτες;
Price
Τα πάντα έχουν την τιμή τους! Η υπηρεσία σας; Μήπως τα αντανακλαστικά σας δεν είναι αυτά που ήταν κάποτε; Μήπως πουλάτε πιο ακριβά ή πιο φθηνά από όσο πρέπει; Μήπως μία μικρή έκπτωση στις τιμές σας μπορεί να σας δώσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς; Ή ίσως μία ελαφριά ανατίμηση μπορεί να περάσει εντελώς απαρατήρητη, αλλά να σας δώσει επιπλέον περιθώριο κέρδους;
Promotion
Μήπως πρέπει να επανεξετάσετε τα μέσα αλλά και τα μηνύματά σας; Μήπως το ραδιοφωνικό τζινγκλάκι που σας έγραψαν πριν 15 χρόνια, ακούγεται κάπως παρωχημένο για τα σημερινά δεδομένα; Μήπως κάνετε promotions τη λάθος εποχή του χρόνου; Μήπως δεν κάνετε καθόλου, ενώ οι ανταγωνιστές σας ξιφουλκούν; Μήπως θεωρείτε ότι ο μόνος τρόπος σήμερα για προώθηση είναι το Digital Marketing;
Και το 5ο P
Δίπλα στα 4 Ps, κατά καιρούς, πολλοί μάρκετινγκ γκουρού έχουν προσθέσει ένα πέμπτο (έκτο, έβδομο): Psychology, Process κλπ. Εγώ θα συμφωνήσω με αυτούς που προτείνουν το People. Τίποτα δεν είναι δυνατόν, χωρίς τους ανθρώπους σας, όσο χαρισματικός ηγέτης και να είστε.
Σκεφθείτε λοιπόν καλά τα 5 Ps, τους πυλώνες του μάρκετινγκ που, εκτός απροβλέπτων συμβάντων (πχ πρόσκρουση αστεροειδούς στον πλανήτη μας) θα ισχύουν για πολλά, πολλά χρόνια ακόμη στο marketing. Σκεφθείτε μέσα στο κουτί και θα σας έρθει κουτί για την επιχείρησή σας!