Startup. Ξεκινήστε (και) από το branding.

Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για branding.
Λόγω της φύσης του επαγγέλματός μου, συνεχώς γνωρίζω, και πολύ συχνά συμβουλεύω startuppers. Όλοι, μηδενός εξαιρουμένου, έχουν δύο κοινά: τον σχεδόν παιδικό ενθουσιασμό και πάθος για αυτό που κάνουν, αλλά και την πίστη ότι φέρνουν κάτι στην αγορά που αποκλείεται να αποτύχει.
Οι περισσότεροι startuppers μπορούν να σου μιλάνε με τις ώρες για το προϊόν ή την υπηρεσία τους – αν δεν τους διακόψεις, θα ξεκινήσετε το απόγευμα με καφέ και θα καταλήξετε αργά το βράδυ με ουίσκι – και μην σας πω ότι μπορεί να φτάσετε και στον πατσά. Οι startuppers θα σας πείσουν ότι έχουν κυκλώσει την αγορά τους, έχουν σκεφτεί 360ο τις υπηρεσίες τους και είναι προετοιμασμένοι για τα πάντα.
Εκτός ίσως από το branding.
Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για branding, και αυτό ισχύει για όλους, ακόμη και για την startup με το concept του ενός τρισεκατομμυρίου ευρώ. Δείτε το γιατί στο άρθρο μου αυτό.
Γενικά
Πολλές λέξεις, φράσεις και εκφράσεις του επιχειρείν, όπως άλλωστε συμβαίνει σχεδόν στα πάντα στη ζωή, ερμηνεύονται διαφορετικά από τον καθένα. Το branding τείνει να είναι μία από αυτές, καθώς η “καραμελοποίηση” της λέξης από σχεδόν κάθε ειδικό και μη-ειδικό, έχει οδηγήσει σε εξωτικές απόψεις για το τι συνιστά branding. Ας δούμε τον ορισμό λοιπόν.
Το branding είναι η διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής ταυτότητας για μια επιχείρηση στο μυαλό του κοινού-στόχου σας αλλά και του γενικού πληθυσμού. Στον πυρήνα του, το branding αποτελείται από το όνομα και το λογότυπο μιας εταιρείας, τον σχεδιασμό οπτικής ταυτότητας, την αποστολή, τις αξίες, τον τόνο της φωνής και ένα σλόγκαν που αποκρυσταλλώνει τη διαφορετικότητα και την ουσία της επιχείρησης.
Το branding είναι παντού και διαπερνά κάθε επιχείρηση, περιλαμβανομένων των startups, οριζοντίως και καθέτως. Ίσως να σκέφτεστε για παράδειγμα ότι η τήρηση των λογιστικών σας βιβλίων δεν σχετίζεται με το branding. Όμως, σκεφτείτε ξανά! Το τιμολόγιο που στέλνετε, δεν έχει επάνω του το λογότυπο της εταιρείας σας; Και σε πολλές περιπτώσεις και το σλόγκαν κάτω από το λογότυπο; Δύσκολα θα βρείτε τμήμα στην επιχείρηση που λειτουργεί ανεξάρτητα από το branding.
Startups και branding
Γιατί όμως το branding είναι τόσο σημαντικό για τις startups; Μήπως είναι πολυτέλεια όταν η εταιρεία είναι μικρή και περνά τις παιδικές αρρώστιες τη μία μετά την άλλη; Η απάντησή μου είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά είναι πάντοτε ανάγκη. Δείτε παρακάτω οκτώ λόγους που το εξηγούν.
#01. Διαφοροποίηση
Όταν διαφέρετε, πρέπει να διαφέρετε παντού. Σαν startup, έχετε το μειονέκτημα ότι είσαστε πάντα ο τελευταίος χρονικά που μπαίνει στην αρένα. Πριν από εσάς, έχουν υπάρξει και έχουν καθιερωθεί μάρκες που έχουν γράψει ιστορία. Το ισχυρό branding θα βοηθήσει στη διαφοροποίηση της επιχείρησής σας από άλλες, και θα κάνει τη startup σας αξέχαστη και ξεχωριστή στα μάτια των πελατών και των συνεργατών σας.
#02. Συναισθηματική σύνδεση
Πολλές φορές, η στιγμή της λογικής έρχεται για τον πελάτη πολύ αργότερα από τη στιγμή του συναισθήματος. Κάθε φτασμένη μάρκα προσπαθεί, μέσω του branding, να εμβαθύνει στις φιλοδοξίες, τις αξίες και τις επιθυμίες των πελατών της, σκοπεύοντας σε έναν βαθύτερο δεσμό μαζί τους και αυξημένο loyalty. Εάν το κάνουν μάρκες με ιστορία αιώνων, γιατί να μην το κάνουν μάρκες με ιστορία ημερών;
#03. Μελλοντική αξία
Ποτέ δεν ξέρεις πόσο μακριά μπορεί να σε πάει το branding και τι αξίες μπορεί να δημιουργήσει. Πόση αξία έχει άραγε σήμερα το λογότυπο της Nike, για το οποίο η εταιρεία πλήρωσε μόλις 35 δολάρια το 1971; Πόσο σημαντικός είναι για τη Disney o Mickey Mouse, του οποίου το copyright έληξε μόλις φέτος, μετά από 95 χρόνια; Το ισχυρό branding σας σήμερα, μπορεί να είναι το αυριανό διαβατήριό σας για ολόκληρο τον κόσμο.
#04. Μακροπρόθεσμη επιτυχία
Μία ξεχωριστή ταυτότητα, ένα επιτυχημένο λογότυπο και ένα ταιριαστό σλόγκαν είναι τα βασικά “όργανα” της επιχείρησής σας για μακροζωία. Πολλές από τις διάσημες και καθιερωμένες μάρκες που βλέπετε γύρω σας, έχουν διατηρήσει στοιχεία του branding τους από την πρώτη σχεδόν μέρα της ίδρυσής τους. Coca Cola και Apple ελπίζω να σας πείθουν!
#05. Συνέπεια
Το branding θα αναγκάσει το “άτακτο παιδί” να μπει σε πρόγραμμα, δείχνοντάς τον καλό εαυτό του στον κόσμο. Η συνέπεια που θα κερδίσετε μέσα από ένα συμπαγές, μοναδικό και αυστηρά καθορισμένο branding θα σας τοποθετήσει, από την πρώτη ημέρα της startup σας, στο δωμάτιο με τα “μεγάλα παιδιά”.
#06. Επενδυσιμότητα
Δεν θα ήταν ωραίο ένας επενδυτής να προσφέρει 100 φορές περισσότερα από αυτά που είχατε στο μυαλό σας για να αγοράσει ένα ποσοστό των μετοχών σας; Το ισχυρό branding μπορεί να διευκολύνει την αρχική προσοχή, τα λίγα αυτά δευτερόλεπτα που κάνουν τη διαφορά, και να κεντρίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Από τη στιγμή που το branding κάνει τη δουλειά του, είναι πια η σειρά σας να επικοινωνήσετε το όραμα και το δυναμικό σας στους υποψηφίους επενδυτές.
#07. Αξιοπιστία
Το καλά δομημένο branding μπορεί να προσδώσει αξιοπιστία σε μια startup, που είναι απαραίτητη, ειδικά εάν είστε νεαρής ηλικίας. To branding στέλνει ένα διπλό μήνυμα: Αφενός ότι είστε απολύτως σοβαροί για την επιχείρησή σας, και αφετέρου ότι έχετε ήδη επενδύσει στη δημιουργία μιας επαγγελματικής εικόνας (γιατί μην ξεχνάμε ότι το branding δεν είναι ποτέ δωρεάν).
#08. Απόκτηση πελατών
Τέλος, ο απώτερος σκοπός κάθε ενέργειας στο επιχειρείν είναι η προσέλκυση και η απόκτηση πελατών. Και εδώ είναι, που ένα ισχυρό branding μπορεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον και να βοηθήσει επίσης στο μάρκετινγκ από στόμα σε στόμα, καθώς οι ικανοποιημένοι πελάτες είναι πιο πιθανό να προτείνουν μια επωνυμία που εμπιστεύονται. Καλό branding και καλή πελατεία πηγαίνουν πάντα μαζί!