Λανσάροντας τη 41Cola με τη βοήθεια της νευροεπιστήμης.

Η νευροεπιστήμη στην υπηρεσία του επιχειρείν.
Το επιχειρείν και οι επιστήμες είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα; Οι φαρμακοβιομηχανίες, όπου κάθε φάρμακο, από το παυσίπονο που πήρατε το πρωί για να αντέξετε στο γραφείο μέχρι τα φάρμακα για τη χοληστερίνη που παίρνει ο θείος σας στο χωριό, είναι αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας.
Φυσικά, οι επιστήμες είναι δεκάδες. Στο άρθρο μου αυτό, θα αναφερθώ στη νευροεπιστήμη, γνωστή και ως νευροβιολογία, που μελετά το νευρικό σύστημα και τον εγκέφαλο. Η συγκεκριμένη επιστήμη που παραδοσιακά αναγνωρίζεται ως κλάδος της βιολογίας, έχει εξελιχθεί στις μέρες μας σε ένα λαμπρό διεπιστημονικό πεδίο που συνεργάζεται με τη γνωσιακή επιστήμη, την ψυχολογία, την επιστήμη των υπολογιστών και πολλά ακόμη.
Ποια είναι λοιπόν η σχέση της νευροεπιστήμης με το επιχειρείν; Δείτε περισσότερα, μέσα από ένα υποθετικό παράδειγμα λανσαρίσματος μία νέας cola!
Γενικά: νευροεπιστήμη και νευρομάρκετινγκ
Η νευροεπιστήμη προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για το πώς οι καταναλωτές λαμβάνουν αποφάσεις, αντιλαμβάνονται τις μάρκες και αντιδρούν στα ερεθίσματα μάρκετινγκ. Αυτό το πεδίο που συχνά αναφέρεται ως νευρομάρκετινγκ (όρος που επινοήθηκε μόλις το 2002 από τον Ολλανδό καθηγητή έρευνας μάρκετινγκ Ale Smidts) εφαρμόζει τεχνικές όπως η λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) και το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG) για τη μελέτη των αποκρίσεων του εγκεφάλου
Νευροεπιστήμη και product development
Με τις τεχνικές που αναφέρω παραπάνω, καθώς και αρκετές ακόμη που οι ειδικοί του νευρομάρκετινγκ έχουν στη φαρέτρα τους, το product development μίας επιχείρησης, που πολλές φορές είναι το άλφα και το ωμέγα για την επιτυχία, αποκτά νέα διάσταση. Χάρη στη νευροεπιστήμη, εσείς και οι product managers σας μπορείτε να αποκτήστε ανεκτίμητες γνώσεις για τη σχέση του προϊόντος που θέλετε να λανσάρετε με τον καταναλωτή.
Παράδειγμα; Ας πούμε ότι εγώ θέλω να λανσάρω μία νέα κόλα στην αγορά, την 41Cola. Εξαιρετικό όνομα! Με τη βοήθεια της νευροεπιστήμης, μπορώ να πειραματιστώ με διαφορετικές γεύσεις, διαφορετικές συσκευασίες και διαφορετικά χρώματα, μέχρι να βρω αυτά που θα προκαλέσουν τις πιο θετικές συναισθηματικές αντιδράσεις.
Νευροεπιστήμη και αποτελεσματικότητα διαφήμισης
Έστω ότι λάνσαρα την 41Cola και τα πρώτα σημάδια είναι ενθαρρυντικά. Ξεκινώ λοιπόν την πρώτη μου διαφήμιση, η οποία, πιστή στις αρχές που διδάσκω εδώ και δεκαετίες στους πελάτες μου, δημιουργεί brand awareness και επιθυμία για δοκιμή στον καταναλωτή. Τα αποτελέσματα ήδη φαίνονται στις πωλήσεις!
Όμως χάρη στη νευροεπιστήμη, έχων πλέον στη διάθεσή μου την ευχέρεια κατανόησης των τμημάτων του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται από συγκεκριμένες διαφημίσεις Έτσι, μπορώ να δημιουργήσω ακόμη πιο αποτελεσματικές εκστρατείες που θα δημιουργήσουν αυτό που ψάχνω: ακόμη περισσότερες θετικές συναισθηματικές αντιδράσεις.
Νευροεπιστήμη και απόδοση των εργαζομένων
Όμως, η νευροεπιστήμη δεν περιορίζεται στη διάδραση της μάρκας με το κοινό της. Προσφέρει επιπλέον μία σειρά από πλεονεκτήματα στον χώρο εργασίας, ενισχύοντας την κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου σε θέματα εργασιακής συμπεριφοράς, λήψης αποφάσεων, παραγωγικότητας και συνολικής ευημερίας της επιχείρησης. Γιατί δεν αρκεί να πηγαίνει η 41Cola καλά στην αγορά – πρέπει να πηγαίνουν καλά και οι άνθρωποί της.
Οι πιο σημαντικοί τομείς όπου η νευροεπιστήμη μπορεί να κάνει τη διαφορά στην απόδοση των εργαζομένων σας:
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Τεχνικές βελτίωσης μνήμης
- Διαχείριση γνωστικού φορτίου
- Βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας
- Καλύτερη λήψη αποφάσεων
- Μείωση προκατάληψης (το γνωστό μας “bias”)
- Διαχείριση άγχους
- Συναισθηματική νοημοσύνη
- Λήψη ορθών αποφάσεων υπό πίεση
- Δημιουργική σκέψη
- Κίνητρα
- Καινοτομία
- Βελτίωση ηγεσίας
Μελέτη: Coca Cola VS Pepsi Cola
Η… 41Cola που ανέφερα παραπάνω ως παράδειγμα, κατά πάσα πιθανότητα, θα μείνει στο συρτάρι και δεν θα προχωρήσει (άλλωστε μου είναι δύσκολο να αποχωριστώ τους πελάτες μου για “άλλες πολιτείες”!). Όμως υπάρχουν άλλες cola, με παράδοση αιώνων, που έγιναν αντικείμενο μελέτης της νευροεπιστήμης.
Η Coca-Cola και η Pepsi Cola είναι σχεδόν πανομοιότυπες σε χημική σύνθεση. Συνήθως, σε blind tests γεύσης, οι ερευνώμενοι προτιμούν το ένα ή το άλλο ρόφημα σε ίδια ποσοστά. Όταν όμως οι νευροεπιστήμονες κάνουν δοκιμές όπου ενημερώνουν τους ερευνώμενους για το πιο αναψυκτικό πίνουν, η συντριπτική πλειοψηφία απαντά ότι προτιμά τη γεύση της Coca Cola!
Τα αποτελέσματα της λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI) δείχνουν ότι στην περίπτωση της branded δοκιμής Coca Cola, ενεργοποιήθηκαν πολλές περισσότερες περιοχές του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένου του ιππόκαμπου, του παραιππόκαμπου, του μέσου εγκεφάλου, του ραχιαίου πλαγίου προμετωπιαίου φλοιού, του θαλάμου και του αριστερού οπτικού φλοιού. Μπορείτε να δείτε περισσότερα για την ενδιαφέρουσα αυτή μελέτη, εδώ.
Συμπέρασμα
Η νευροεπιστήμη προσφέρει στις επιχειρήσεις μία βαθύτερη κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς, του τρόπου λήψης αποφάσεων και των συναισθηματικών αντιδράσεων. Αξιοποιώντας αυτές τις πληροφορίες, οι επιχειρηματίες μπορούν να βελτιώσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ, τον σχεδιασμό προϊόντων, να δημιουργήσουν ένα καλύτερο περιβάλλον εργασίας και να προωθήσουν την καινοτομία, που είναι το “οξυγόνο” της κάθε επιχείρησης.