Ιατρικό marketing που κάνει τη διαφορά.
![Τι είναι το ιατρικό marketing](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2024/01/Τι-είναι-το-ιατρικό-marketing.jpg)
Τι είναι το ιατρικό marketing
Κάθε εποχή έχει τα δικά της ταμπού όσον αφορά την υγεία. Για αιώνες, “εκείνες οι μέρες του μήνα” για τη γυναίκα θεωρούντο ένα από τα μεγαλύτερα “μη”, ακόμη και για απλή συζήτηση. Το ίδιο και παθήσεις που αφορούσαν την ψυχική υγεία ή καταστάσεις όπως η γήρανση. Κανείς δεν ήθελε να μιλάει για αυτά τα θέματα.
Σε αυτό το πλαίσιο, και τηρουμένων των αναλογιών, το ιατρικό marketing δεν ήταν κάτι για το οποίο εύκολα άνοιγες συζήτηση. Ο ιατρικός κλάδος, είχε, θεωρητικά ένα “φωτοστέφανο” που, ξεκινώντας από τον όρκο του Ιπποκράτη, και φτάνοντας μέχρι το τελευταίο αγροτικό ιατρείο, απαγόρευε τη μετατροπή της υγείας σε αντικείμενο marketing.
Ωστόσο, η αλήθεια, όπως συνήθως συμβαίνει με πολλά πράγματα, είναι διαφορετική. Στη ζωή, όπου υπάρχει ανάγκη, θα υπάρξει και προϊόν ή υπηρεσία. Και όπου υπάρχει προϊόν ή υπηρεσία, θα υπάρξει και marketing – στην περίπτωσή μας, ιατρικό marketing. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μου που ακολουθεί.
![Τι είναι το ιατρικό marketing](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2024/01/Τι-είναι-το-ιατρικό-marketing.jpg)
Τι είναι το ιατρικό marketing
Τι είναι το ιατρικό marketing
Για να καταλάβουμε τι είναι το ιατρικό marketing, πρέπει πάντα να θυμόμαστε τι είναι το marketing. Οι ορισμοί δεκάδες. Ένας από τους καλύτερους, κατά τη γνώμη μου; Το μάρκετινγκ είναι, βασικά, μια τέχνη: είναι η τέχνη της εξερεύνησης, της δημιουργίας και της παροχής αξίας για την ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς μέσω προϊόντων ή υπηρεσιών που μπορεί να ενδιαφέρουν τους καταναλωτές.
Ο σκοπός του μάρκετινγκ είναι να δημιουργήσει αξία για τη μάρκα και να τραβήξει την προσοχή του πελάτη, δημιουργώντας κερδοφόρες σχέσεις και για τα δύο μέρη.
Το ιατρικό marketing, με τη σειρά του, είναι το είδος εκείνο του marketing που εστιάζει στις επικοινωνιακές ανάγκες ενός brand στον τομέα της υγείας, με τη συμμετοχή ιατρών, πολυϊατρείων, κλινικών και άλλων επαγγελματιών και φορέων του κλάδου. Το κοινό – στόχος στο ιατρικό marketing είναι πολύ συγκεκριμένο: οι ασθενείς και τα μέλη της οικογένειάς τους, πρωτίστως. Δευτερεύον κοινό είναι οι φροντιστές, βοηθοί, συνεργάτες κλπ, ατόμων με προβλήματα υγείας.
Πώς διαφοροποιείται το ιατρικό marketing
Αλήθεια, έχετε ποτέ σκεφτεί γιατί όταν είστε μπροστά στην τηλεόρασή σας, ή στο YouTube, βλέπετε τη μία μετά την άλλη διαφημίσεις για κάθε πιθανό πελάτη, από σουπερμάρκετ και χρώματα μέχρι μακαρονάδες και αρώματα, αλλά ποτέ δεν βλέπετε κάποια διαφήμιση για ένα εξαιρετικό καρδιοχειρουργό ή ένα πρώτης τάξης μαιευτήριο;
Οι εξηγήσεις είναι δύο:
- Ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας (Νόμος 3418/2005), και συγκεκριμένα το άρθρο 17 που απαγορεύει οποιαδήποτε προσωπική διαφήμιση ή συστηματική δημόσια παρουσία ή αναφορά ονόματος ιατρού άμεσα ή έμμεσα.
- Ο Νόμος 2194/1994, και συγκεκριμένα το άρθρο 6, που απαγορεύει την ιατρική διαφήμιση, καθώς και τη διαφήμιση εκ μέρους ιδιωτικών ιατρείων και οδοντιατρείων, ιδιωτικών πολυϊατρείων, ιδιωτικών οδοντιατρικών κέντρων, πολυδύναμων ή μη διαγνωστικών κέντρων και εργαστηρίων ή ιδιωτικών κλινικών.
Με τόσες απαγορεύσεις, είναι εύλογη η απορία: τι πεδίο μένει στο ιατρικό marketing για να πετύχει τον σκοπό του; Η απάντηση είναι “πεδίο δόξης λαμπρόν”, και θα αναλυθεί παρακάτω.
Γιατί το ιατρικό marketing είναι τόσο σημαντικό;
Σε μια εποχή που ο χώρος της υγείας χαρακτηρίζεται από τεχνολογικές εξελίξεις χωρίς προηγούμενο, συνεχώς μεταβαλλόμενα δημογραφικά στοιχεία των ασθενών και αναρίθμητες ρυθμίσεις από τις κυβερνήσεις όλων των κρατών, το ιατρικό marketing έχει αναδειχθεί σε κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία των παρόχων υγείας.
Οι εποχές που οι ασθενείς βασίζονταν αποκλειστικά σε παραπομπές από γιατρούς πρωτοβάθμιας περίθαλψης για να επιλέξουν παρόχους υγειονομικής περίθαλψης έχουν παρέλθει. Σήμερα, οι ασθενείς είναι ολοένα και πιο ενεργοί στις αποφάσεις τους για την υγειονομική τους περίθαλψη. Μπορεί, φεύγοντας από το ιατρείο να λένε “μάλιστα γιατρέ μου”, αλλά τη στιγμή που θα μπουν στο ασανσέρ, θα ανοίξουν το κινητό τους για να το “ψάξουν καλύτερα” (με όσα αυτό συνεπάγεται φυσικά).
Το ιατρικό marketing δεν μπορεί να είναι απόν σε αυτές τις περιστάσεις.
Τα εργαλεία του ιατρικού marketing
Αρκετά από τα εργαλεία του ιατρικού marketing συμπίπτουν με αυτά του παραδοσιακού. Υπάρχουν όμως και κάποιες λύσεις που συναντιούνται σχεδόν αποκλειστικά στο ιατρικό marketing. Δείτε τα πιο σημαντικά εργαλεία:
- Φιλικός προς τον ασθενή ιστότοπος. Σε μια εποχή που κυριαρχούν τα smartphones και τα tablet, η ύπαρξη ενός site, γρήγορου, και φιλικού προς τον χρήστη, είναι παραπάνω από αναγκαία. Οι ειδικοί του ιατρικού marketing δίνουν έμφαση στην πλοήγηση. Οι ασθενείς πρέπει να μπορούν εύκολα να περιηγηθούν εύκολα στον ιστότοπο και να βρίσκουν όλες τις σημαντικές, ιατρικές πληροφορίες που χρειάζονται.
- Chatbot για γρήγορη επικοινωνία. Πολλές φορές, η αναμονή στο τηλέφωνο για έναν ασθενή ή τους οικείους του, μοιάζει με μαρτύριο. Τα chatbots με τη δυνατότητα που παρέχουν στους καλούντες ή τους επισκέπτες ενός site να “κόβουν δρόμο” βοηθούν ιδιαίτερα.
- Content “αξιόπιστης πηγής”. Έχετε αναρωτηθεί γιατί σχεδόν όλοι πηγαίνουν στο site του Mayo Clinic ή του Cleveland Clinic όταν αναζητούν ιατρικές πληροφορίες; Γιατί χάρη σε στοχευμένες προσπάθειες ιατρικού marketing πολλών ετών, αυτοί οι οργανισμοί θεωρούνται πλέον αυθεντίες στον χώρο τους. Και στην Ελλάδα, κλινικές, πολυκλινικές, πολυϊατρεία κλπ, οφείλουν να ακολουθήσουν (πολλοί οργανισμοί το κάνουν ήδη).
- Βελτιστοποίηση SEO. To ιατρικό marketing, απελευθερώνοντας τις δυνατότητες των μηχανών αναζήτησης, μπορεί να αλλάξει σημαντικά το παιχνίδι σε τοπικό επίπεδο, για κάθε οργανισμό που προσφέρει περίθαλψη. Όταν ο κάτοικος της Τρίπολης βλέπει online ότι υπάρχει Κέντρο Αποκατάστασης σε απόσταση 10 λεπτών από το σπίτι του, δύσκολα θα ψάξει Κέντρα Αποκατάστασης στην Αθήνα.
- Ψηφιακή σήμανση. Πρόκειται για ιατρικό marketing “εντός των τειχών”. Είναι οι γνωστές μας οθόνες, που βλέπουμε πλέον σε πολλά θεραπευτήρια και στην Ελλάδα. Οπτικά ελκυστικές, αυτές οι δυναμικές οθόνες λειτουργούν ως πύλες σε πραγματικό χρόνο για σημαντικές ενημερώσεις, προωθήσεις υπηρεσιών και πληροφορίες σχετικά με την υγεία.
Συμπέρασμα
Το ιατρικό marketing δεν είναι πλέον επιλογή. Είναι μια αναγκαιότητα για κάθε πάροχο υγείας που επιδιώκει να ευδοκιμήσει στο σημερινό δυναμικό και άκρως ανταγωνιστικό τοπίο της υγειονομικής περίθαλψης. Εστιάζοντας στην αφοσίωση των ασθενών, στη δημιουργία επωνυμίας και στη μόχλευση ψηφιακών εργαλείων, οι πάροχοι υγείας μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να αξιοποιήσουν τη δύναμη του ιατρικού marketing για την παροχή καλύτερης φροντίδας και τη βελτίωση των αποτελεσμάτων των ασθενών.
Στο τέλος της ημέρας, το ιατρικό marketing δεν αφορά μόνο την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Ναι, θα μπορέσει να “πουλήσει” μία συσκευή οξυγόνου, αλλά η κύρια δραστηριότητά του είναι ότι δίνει οξυγόνο σε ολόκληρο τον ιατροφαρμακευτικό κλάδο. Το ιατρικό marketing οικοδομεί εμπιστοσύνη, ενισχύει τις σχέσεις μεταξύ παρόχων υγείας και ασθενών και τελικά βελτιώνει την υγεία και την ευημερία των ατόμων και της κοινωνίας.