Είναι κακό στην άμμο να χτίζεις παλάτια.

Επιχειρείτε; Θέστε ρεαλιστικούς στόχους.
Η επιχείρησή σας είναι το παιδί σας ή το μωρό σας αν είναι startup. Είναι λογικό και ανθρώπινο να έχετε μεγαλεπήβολα σχέδια και τεράστιες φιλοδοξίες. Ναι, μακάρι σε δύο χρόνια, το ενεργειακό ποτό που μόλις δημιουργήσατε, να γνωρίζει παγκόσμια επιτυχία και να έχει γίνει κόκκινο πανί για τη Red Bull.
Όμως, όσο και αν πρέπει να πιστεύετε και να εφαρμόζετε το “Dream Big”, οι στόχοι σας πρέπει να είναι ρεαλιστικοί, γιατί η αγορά είναι δύσκολη και δεν συγχωρεί ποτέ. Ίσως όντως το ενεργειακό σας ποτό να γίνει παγκόσμια επιτυχία, ίσως όμως από την άλλη να είναι μία πιο λιγότερο παγκόσμια επιτυχία (ας πούμε, στα σύνορα του τοπικού εμφιαλωτηρίου).
Δείτε γιατί πρέπει να θέτετε ρεαλιστικούς στόχους και πώς θα το πετύχετε, στο άρθρο μου που ακολουθεί.
Τι σημαίνει “ρεαλιστικός στόχος”;
Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Ένας ρεαλιστικός στόχος είναι εκείνος που λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες, τους πόρους, τις συνθήκες της αγοράς και τους χρονικούς περιορισμούς. Δεν είναι υπερβολικά φιλόδοξος ώστε να φαίνεται ακατόρθωτος, αλλά ούτε και τόσο εύκολος ώστε όλοι να επαναπαύονται. Το “μέτρον άριστον” ισχύει και εδώ.
Γιατί οι ρεαλιστικοί στόχοι είναι σημαντικοί;
Υπάρχουν 4 λόγοι που εξηγούν το γιατί οι ρεαλιστικοί στόχοι είναι σημαντικοί.
01. Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της παρακίνησης.
Θυμάστε το σχολείο; Ο μαθητής του 12, που οριακά περνούσε την τάξη, δούλευε πάντα πιο σκληρά, αν ο στόχος του ήταν το 15 – αν ο στόχος ήταν τα εικοσάρια, απλά τα παρατούσε. Παρομοίως, οι άνθρωποί σας είναι πιο πιθανό να προσπαθήσουν σκληρά και να παραμείνουν παρακινημένοι, όταν βλέπουν ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι εφικτοί. Η επίτευξη στόχων ενισχύει την αυτοπεποίθηση και δημιουργεί μια αίσθηση επιτυχίας. Αντίθετα, οι μη ρεαλιστικοί στόχοι οδηγούν συχνά σε απογοήτευση και αποθάρρυνση.
02. Αποτελεσματική διαχείριση πόρων
Επειδή βάλατε στόχο να ξεπεράσετε τη Red Bull, δημιουργήσατε ένα τεράστιο περίπτερο στην μεγαλύτερη παγκόσμια έκθεση τροφίμων και ποτών, και τώρα οι οικονομικός σας διευθυντής είναι με χάπια. Οι ρεαλιστικοί στόχοι επιτρέπουν την καλύτερη κατανομή και διαχείριση των πόρων της επιχείρησης, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, ο χρόνος και τα κεφάλαια. Ένας στόχος που απαιτεί περισσότερα από αυτά που μπορεί να προσφέρει η επιχείρηση, είναι πιθανό να οδηγήσει σε σπατάλη ή ανεπαρκή χρήση τους.
03. Αντιμετώπιση αλλαγών στην αγορά
Οι ρεαλιστικοί στόχοι λαμβάνουν υπόψη τις αλλαγές και τις προκλήσεις της αγοράς. Αυτό βοηθά την επιχείρηση να προσαρμόζεται και να ανταποκρίνεται γρήγορα στις εξωτερικές πιέσεις. Αντί να έχετε έναν “μυωπικό” μεγάλο στόχο, είναι καλύτερο να έχετε πολλούς, εφικτούς, μικρότερους που μπορούν να αλλάζουν.
04. Ενίσχυση της εμπιστοσύνης μετόχων και συνεργατών
Όταν οι στόχοι είναι σαφείς και ρεαλιστικοί, οι μέτοχοι και οι συνεργάτες εμπιστεύονται περισσότερο την επιχείρηση. Η αξιοπιστία αυξάνεται, κάτι που ενισχύει τη φήμη και τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων. Θα βρείτε πιο εύκολα angel investor για το ενεργειακό σας ποτό, αν ο στόχος σας είναι ένα μικρό μερίδιο, αρχικά, της ελληνικής αγοράς.
Πώς να θέσετε ρεαλιστικούς στόχους
Δείτε τις παρακάτω συμβουλές μου.
Αξιολογήστε την τρέχουσα κατάσταση
Προτού ορίσετε στόχους, εξετάστε πού βρίσκεται η επιχείρησή σας. Αναλύστε τους οικονομικούς δείκτες, τη δυναμική της ομάδας, την παρουσία σας στην αγορά και τις εξωτερικές συνθήκες.
Χρησιμοποιήστε τη μέθοδο SMART
Ο όρος “SMART” προτάθηκε το 1981 σε άρθρο του περιοδικού Management Review, από τον George T. Doran, και από τότε έχει καθιερωθεί ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τον καθορισμό στόχων. Οι στόχοι πρέπει να είναι:
- Specific (συγκεκριμένοι). Να περιγράφουν με ακρίβεια τι θέλετε να επιτύχετε.
- Measurable (μετρήσιμοι). Να μπορούν να αξιολογηθούν με βάση αντικειμενικά κριτήρια.
- Achievable (εφικτοί). Να βασίζονται σε ρεαλιστικές προσδοκίες.
- Relevant (σχετικοί). Να ευθυγραμμίζονται με τη γενική στρατηγική της επιχείρησης.
- Time-bound (χρονικά δεσμευμένοι). Να έχουν σαφή χρονοδιάγραμμα.
Συμπεριλάβετε την ομάδα σας
Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της καθημερινής λειτουργίας. Ενσωματώστε τη γνώμη τους κατά τον καθορισμό στόχων. Μην θέτετε στόχους που απαιτούν να δουλεύουν όλοι 13ωρα και 14ωρα, όπως εσείς.
Αναλύστε πιθανά ρίσκα
Λάβετε υπόψη τα πιθανά εμπόδια και διαμορφώστε σχέδια αντιμετώπισής τους. Αυτό θα σας βοηθήσει να θέσετε πιο προσεγγίσιμους στόχους. Επιπλέον, επαναξιολογείτε τους στόχους σας τακτικά και προσαρμόστε τους όταν χρειάζεται.
Οι συνέπειες των μη ρεαλιστικών στόχων
Τι θα συμβεί όμως, αν παρ’ όλα αυτά, επιμένετε να μην θέτετε ρεαλιστικούς στόχους; Κάτι όχι καλό, σας βεβαιώνω. Η θέσπιση μη ρεαλιστικών στόχων μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις:
- Απώλεια εμπιστοσύνης. Οι εργαζόμενοι και οι συνεργάτες σας μπορεί να χάσουν την εμπιστοσύνη τους στην ηγεσία.
- Μείωση της αποδοτικότητας. Η αποτυχία επίτευξης στόχων μειώνει την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα της ομάδας.
- Οικονομικές απώλειες. Η επένδυση πόρων σε μη ρεαλιστικούς στόχους μπορεί να οδηγήσει σε οικονομική αστάθεια.
- Ζημιά στη φήμη. Η αδυναμία επίτευξης φιλόδοξων στόχων μπορεί να πλήξει την εικόνα της επιχείρησης.
Συμπέρασμα
Είναι καλό να θέτεις στόχους, αλλά είναι επίσης καλό να μην χτίζεις παλάτια στην άμμο. Ρεαλιστικοί στόχοι, επιτεύξιμοι, ένα βήμα τη φορά, με συμμετοχή όλης της ομάδας, με σωστό προγραμματισμό, και… τρέμε Red Bull!