Έχεις λόγο να έχεις logo.
Η σημασία του λογοτύπου ακόμα και για μία μικρή επιχείρηση.
Τις προάλλες, έκανα μία εξόρμηση στην ορεινή Αρκαδία την οποία συνεχώς ανέβαλλα λόγω φόρτου εργασίας (κακώς). Δεν κρύβω ότι απήλαυσα τη φύση, την ιστορία, την παράδοση και τα προϊόντα από τα τοπικά καταστήματα. Και ακριβώς αυτά τα καταστήματα, και συγκεκριμένα ένα με τοπικό μέλι Μαινάλου με παρακίνησε να γράψω αυτό το άρθρο.
Τι είχε αυτό το κατάστημα; Θεσπέσιο και θεϊκό μέλι. Τι δεν είχε; Λογότυπο. Και δεν είναι το μόνο. Εστιατόρια, μικροί ξενώνες, αλλά και επιχειρήσεις εκτός εστίασης και τουρισμού (κομμωτήρια, συνεργεία, καθαριστήρια και χιλιάδες ακόμη) λειτουργούν στην πατρίδα μας με χαμόγελο, αλλά όχι με λογότυπο. Και όμως χρειάζονται και τα δύο.
Έχετε σημαντικούς λόγους να έχετε λογότυπο! Δείτε γιατί στο άρθρο μου που ακολουθεί.
“Δεν είναι αυτά για εμένα”
Το πρώτο που πρέπει να ξεπεράσει ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας όσον αφορά το λογότυπο είναι κάποιου είδους άρνηση, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για οικογενειακή επιχείρηση (είχε ο πατέρας λογότυπο στην ταβέρνα;) ή ο φόβος ότι το λογότυπο είναι μία δαπανηρή υπόθεση, για άλλου είδους “βαλάντια”.
Η απάντηση είναι ότι ο ίσως ο πατέρας να μην είχε λογότυπο στην ταβέρνα, όπως είναι πιθανόν να μην είχε και τηλεόραση, ή ακόμη και ηλεκτρικό ρεύμα σε κάποιες περιπτώσεις. Το δε κόστος του λογοτύπου, με την πρόοδο της τεχνολογίας και την ύπαρξη πολλών και εξαιρετικών γραφιστών είναι πλέον στα όρια του κόστους ενός μηνιαίου λογαριασμού ενέργειας. Δεν αποτελεί δικαιολογία.
Το λογότυπο συστήνεται αντί για σένα
Τι καλό κάνει όμως ένα λογότυπο; Πάντα στην ορεινή Αρκαδία, και ψάχνοντας για νερά και χαρτομάντιλα αυτοκινήτου, τα μάτια της παρέας έπεσαν σε μία ταμπέλα ενός μικρού καταστήματος:
ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Π α ν τ ο π ω λ ε ί ο
Μπράβο στον κύριο Γεωργαντόπουλο (από όπου φυσικά και ψωνίσαμε) τόσο για το καλαίσθητο λογότυπο όσο και για την πρόνοια να περιλάβει στο λογότυπό του τις υπηρεσίες του. Οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι, αλλά και χρειάζονται ακριβώς αυτό: ένα όνομα και μία υπηρεσία. Λογοτυπώντας τα, συστήνεται το λογότυπό σας αντί να βγαίνετε εσείς στον δρόμο κάθε 5 λεπτά και να το κάνετε.
Το λογότυπο δημιουργεί φήμη
Ένα καλοσχεδιασμένο λογότυπο λειτουργεί σε καθαρά ψυχολογικό επίπεδο προς όφελος του επιχειρηματία. Σκεφθείτε το εξής: οι πελάτες σας, εκτίθενται καθημερινά σε χιλιάδες λογότυπα, πολλά από τα οποία ανήκουν σε παγκόσμιες μάρκες. Ακόμα και σε ένα φανάρι, είναι πιθανόν βλέπουν ταυτόχρονα δεκάδες λογότυπα γύρω τους: στα αυτοκίνητα, στα καταστήματα, πιθανόν ακόμη και στο παρμπρίζ τους, όπου κάποιος άφησε το φυλλάδιο ενός φροντιστηρίου.
Τη στιγμή που συστήνεστε μέσω ενός λογοτύπου, αμέσως, υποσυνείδητα, τοποθετήστε στο μυαλό του καταναλωτή ως “ένας από αυτούς”. Δανείζεστε δηλαδή κομμάτι της αίγλης των παγκόσμιων brands. Αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση κακό για εσάς.
Επιπλέον, αν και το λογότυπο είναι υποκειμενική υπόθεση, μία ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη απεικόνιση ελαστικού, αν πουλάτε για παράδειγμα ελαστικά αυτοκινήτων, θα τραβήξει τα βλέμματα πάνω της.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Να επιστήσω την προσοχή σας στο εικαστικό μέρος. ΜΗΝ το παρακάνετε με δικές σας γραφιστικές ιδέες, είναι καλύτερο να αφήσετε τον επαγγελματία να σας κάνει προτάσεις. Και σίγουρα, εάν έχετε συνεργείο, ΜΗΝ γράψετε το όνομά σας με ένα μπουζί στη θέση του γιώτα στο λογότυπο.
Το λογότυπο δημιουργεί πιστότητα
Το επόμενο στάδιο μετά την αναγνώριση και τη φήμη είναι η πιστότητα. Οι καταναλωτές είναι πιστοί σε αυτό που ξέρουν και εκτιμούν. Εάν σε ένα οικοδομικό τετράγωνο, υπάρχουν 2 καταστήματα τατουάζ, αυτό με το λογότυπο στην ταμπέλα, νομοτελειακά, θα έχει περισσότερη κίνηση, ceteris paribus*.
Το λογότυπο είναι απαραίτητο για τον ψηφιακό κόσμο
Μην προσπαθήσετε να κάνετε ψηφιακό marketing εάν δεν έχετε ακόμη λογοτυπήσει την επιχείρησή σας, είναι σαν να βάζετε το κάρο μπροστά από το άλογο. Πριν αρχίσετε να ανεβάζετε post στο Instagram ή να αναζητάτε υπηρεσίες performance στο Facebook, ξεκινήστε από εκεί που πρέπει: φτιάξετε το λογότυπό σας.
Το λογότυπο φέρνει πωλήσεις
Εν κατακλείδι, και μετά από όλα τα παραπάνω, το λογότυπο θα συνδράμει σε αυτό που είναι ο σκοπός της κάθε επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένης της μικρής ή πολύ μικρής. Θα αυξήσει τις πωλήσεις. Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα το κάνει “φωνάζοντας”, δεν θα ορμήσουν τα πλήθη στη γαλλική πατισερί σας για να πάρουν μακαρόν επειδή το είδαν στο λογότυπο (αν και δεν αποκλείεται εάν ο γραφίστας είναι “γάτος”), αλλά, αργά, σταθερά και σταδιακά θα δείτε την πολυπόθητη αύξηση πωλήσεων.
*ceteris paribus: λατινική έκφραση που σημαίνει “με αμετάβλητα τα λοιπά στοιχεία”.