6 ιδέες Μάρκετινγκ για εστιατόρια εν μέσω κρίσης
![Θέμης Σαρανταένας Μάρκετινγκ Εστιατορίων Food and Service](https://marketingconsultant.gr/wp-content/uploads/2012/07/screen-shot-2012-08-02-at-2.09.50-am-1.png)
Με την πολιτική σταθερότητα που θα επέλθει λογικά μετά τους 2 γύρους εκλογών, οι καταναλωτές θα νιώσουν σχετική ασφάλεια και θα ξεκινήσουν και πάλι να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές τους. Έτσι η πτώση στην επισκεψιμότητα και κατ’ επέκταση στον τζίρο των χώρων εστίασης θα μειωθεί και θα υπάρξει σχετική αύξηση. Είναι ευκαιρία τώρα για να εφαρμόσετε τις κατάλληλες κινήσεις μάρκετινγκ ώστε να σας επιλέξουν οι καταναλωτές! Σ’ αυτό το πλαίσιο σας προτείνω 6 ιδέες για ενέργειες Μάρκετινγκ ειδικά για εστιατόρια.
Πρώτη δημοσίευση: Ιούλιος 2012 στο περιοδικό Food & Service
Βάσει της καταναλωτικής θεωρίας οι καταναλωτές σε περίοδο πολιτικής κρίσης είναι πολύ διστακτικοί, περιορίζουν τις δαπάνες τους σημαντικά- σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων μάλιστα έως και 50%- εξετάζουν διάφορες τιμές σε διαφορετικά μαγαζιά προς αναζήτηση της πλέον συμφέρουσας λύσης, είναι αναβλητικοί και νοιώθουν αδύναμοι να καλύψουν το εύρος των αναγκών τους. Η ανασφάλεια του “αύριο” τους αναγκάζει να διαφυλάξουν τα χρήματα τους σε περίπτωση ανάγκης. Μετά την καταναλωτική στασιμότητα λόγω εκλογών, εξαιτίας της ανασφάλειας και του άγχους των καταναλωτών για το μέλλον της Ελλάδας – εντός ή εκτός ΕΥΡΩ- και ιδιαίτερα του διαθέσιμου εισοδήματός τους, περνάμε σε μία άλλη περίοδο. Με την πολιτική σταθερότητα που θα επέλθει λογικά, οι καταναλωτές θα νιώσουν σχετική ασφάλεια και θα ξεκινήσουν και πάλι να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές τους. Έτσι η πτώση στην επισκεψιμότητα και κατ’ επέκταση στον τζίρο των χώρων εστίασης θα μειωθεί και θα υπάρξει σχετική αύξηση.
Είναι ευκαιρία τώρα για να εφαρμόσετε τις κατάλληλες κινήσεις μάρκετινγκ ώστε να σας επιλέξουν! Σ’ αυτό το πλαίσιο σας προτείνω 6 ιδέες για ενέργειες Μάρκετινγκ ειδικά για εστιατόρια. Σημειώστε όμως ότι το άρθρο αυτό είναι καθαρά εκπαιδευτικό – ενημερωτικό και δεν παρέχει συμβουλές για επενδύσεις ή σίγουρο κέρδος. Χρειάζεται μελέτη, στρατηγική και επιμονή για την επιτυχία. Μην ξεχνάτε, πως κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και χρειάζεται εξατομικευμένη προσέγγιση, γι’ αυτό και πάντα ενδείκνυται η συμβουλή ειδικών.
1. Αλλαγές στο Μενού
Οι σημερινοί Έλληνες καταναλωτές θεωρούν την έξοδο σ’ ένα εστιατόριο μέρος της διασκέδασής τους. Προτιμούν να αφιερώσουν ένα βράδυ ή μεσημέρι σ’ ένα ωραίο περιβάλλον δοκιμάζοντας νέες και ενδιαφέρουσες γεύσεις με την παρέα τους. Είναι σημαντικό να τους κρατάμε το ενδιαφέρον ζωντανό με καινοτόμες γαστρονομικές προτάσεις, ώστε να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν και να απολαύσουν. Με τις περιοδικές αλλαγές στο μενού (χωρίς να αλλάξουμε τα βασικά πιάτα που πουλάνε περισσότερο) θα δώσετε μια νέα πνοή και θέμα για συζήτηση ανάμεσα στις παρέες. Το word-of-mouth, ειδικά για την ποιότητα των γεύσεων, είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία και την ανάπτυξη ενός εστιατορίου. Τα ανανεωμένα πιάτα δεν κουράζουν και συμπληρώνουν θετικά στην εμπειρία που “ζει” ο πελάτης στο εστιατόριο. Μην ξεχνάτε ότι σήμερα στο Μάρκετινγκ και στην κατανάλωση μιλάμε για εμπειρίες και όχι μόνο για στείρα προϊόντα. Ο καταναλωτής θα αξιολογήσει τα πάντα για να αποφασίσει εάν θα μας επιλέξει ξανά ή όχι.
2. Social Media Εκπτώσεις & Προσφορές
Τα Social Media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν (το λιγότερο) μια fan page στο FACEBOOK. To ζητούμενο στα Social Media είναι να port-αρουμε μοναδικό περιεχόμενο (content) ώστε να δημιουργεί ενδιαφέρον, να αποκτά likes, να γίνεται share και να μαζεύει comments. Έτσι μπορούμε να κάνουμε το κοινό του FACEBOOK (εν δυνάμει πελάτες μας;) να ασχοληθούν με την επιχείρησή μας, να μάθουν για εμάς και να έρθουν να τους εξυπηρετήσουμε. Όμως το να γίνει ένα post επιτυχημένο και να μετατραπεί σε viral ( να αναμεταδοθεί, δηλαδή, από πολλούς Social Media χρήστες) δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται μια ικανή βάση από fans που πραγματικά να βρίσκουν το ενδιαφέρον να ασχοληθούν με την επιχείρησή μας. Έτσι μία ωραία ιδέα είναι να προτρέπετε τους πελάτες/χρήστες των Social Media να επισκέπτονται τις σελίδες σας ώστε να έχουν (με κάποιο κουπόνι) μία έκπτωση στην επόμενη επίσκεψή τους στην επιχείρησή σας. Έτσι θα μπαίνουν στην fan page σας, θα διαβάζουν αυτά που θα post-αρετε και φυσικά θα πετύχετε το απαιτούμενο interactivity (διάδραση) για να κάνετε τα μηνύματά σας viral. Τελικός σκοπό; να βρείτε κι άλλους fans και να αυξήσετε την επικοινωνιακή σας δύναμη!
3. Chef’s Tips
Ενισχύστε ακόμα περισσότερο την εμπειρία των πελατών σας, δίνοντας συμβουλές του Chef σας με σκοπό να τους εκπαιδεύσετε στο να ετοιμάζουν πιο νόστιμα φαγητά στο σπίτι τους. Έτσι, χωρίς να αποκαλύπτετε τα μυστικά σας, τους δίνετε ιδέες και χρηστικές οδηγίες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν καθημερινά. Έτσι κάθε φορά που θα ανατρέχουν σε μία τέτοια συμβουλή, θα θυμούνται που την άκουσαν και θα έρχεται στο μυαλό τους η επιχείρησή σας. Με άλλα λόγια, με αυτόν τον τρόπο, επεκτείνετε την καταναλωτική εμπειρία και εκτός του εστιατορίου σας:
4. Έρευνες Ικανοποίησης
Ένα από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά επιτυχίας ενός επιχειρηματία είναι η ενεργητική ακοή. Είναι σημαντικό – και απαραίτητο- να ακούμε τους πελάτες μας ουσιαστικά γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει με την επιχείρησή μας, τι πάει καλά τι δεν πάει και τι θα μπορούσε να βελτιωθεί. Αυτό μπορεί να γίνει με επιτυχία με μια έρευνα ικανοποίησης πελατών. Ένα ερωτηματολόγιο μπορεί να καθορίσει και να αξιολογήσει τη θέση σας στην υπάρχουσα αγορά εστιάσης, να αποκαλύψει της ευκαιρίες για περισσότερες υπηρεσίες και να προσδιορίσει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πελατών. Η έρευνα στο μάρκετινγκ είναι μια ολόκληρη επιστήμη που βασίζεται σε επιστημονικές βάσεις. Ωστόσο για μια πρώτη εικόνα δεν χρειάζεται να μπείτε σε τόσο βαθιές έννοιες και μπορείτε να τρέξετε μόνοι σας κάποια έρευνα με κάποιο δωρεάν ηλεκτρονικό εργαλείο όπως το www.surveymonkey.com .
5. Κουτιά Take Out
Ένα φαινόμενο που παρατηρείται αυτήν την περίοδο είναι οι πελάτες (σε ορισμένους τύπους εστιατορίων) να ζητάνε το φαγητό, που δεν κατανάλωσαν, σε συσκευασία για να το πάρουν μαζί τους. Είναι μια καλή ευκαιρία να δημιουργήσετε ειδικά κουτιά που ουσιαστικά θα λειτουργούν σαν διαφήμιση για το εστιατόριο σας καθώς αυτά θα μεταφέρονται ή καθώς, αν σκεφτείτε μια χρηστική συσκευασία αυτή να παραμείνει στο σπίτι του πελάτη αρκετά μετά την κατανάλωση του φαγητού. Δημιουργήστε λοιπόν, δωρεάν, κινητές διαφημίσεις!
6. Τεχνικές BounceBack
Μία καλή τεχνική, και ευρέως διαδεδομένη είναι οι κάρτες BounceBack. Αυτές οι κάρτες δίνονται στους πελάτες με την ολοκλήρωση της επίσκεψής τους και τους προσκαλούν να επισκεφθούν εκ νέου το εστιατόριο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από την τελευταία επίσκεψη, προσφέροντας κάποια έκπτωση ή κάποιο άλλο δώρο. Έτσι, δίνοντας ένα “καρότο” μπορούμε να κλειδώσουμε την επόμενη επίσκεψη του πελάτη, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει θετικά, καθώς , όπως είπαμε, σήμερα οι καταναλωτές αναζητούν τις καλύτερες τιμές και προσφορές, άρα θα επιλέξουν να επωφεληθούν από μια τέτοια ενέργεια.
Πρώτη δημοσίευση: Ιούλιος 2012 στο περιοδικό Food & Service
1 Comment
πολύ καλές οι ιδέες , θα τις εφαρμόσω άμεσα ειδικά την Έρευνα Ικανοποίησης και την Τεχνική BounceBack !!!